Jokin
aika sitten huomasin, että aika uuden tutkimuksen tekemiseen oli kutistunut
lähes olemattomiin. Julkaisut rakentuivat kuin pitsa: vanha resepti pohjaksi ja
täytteitä vähän vaihdeltiin. Halusin rakennella jotain uutta, joka sopisi myös
vapaa-aikaan. Päädyin tekemään tutkimuksellisia sormiharjoituksia James Bond
-elokuvista, joita tarkastelin uskontolinssin läpi.
Työ
eteni ja artikkelikäsikirjoitus alkoi olla valmis. Kärryt menivät kuitenkin
hevosen edelle, sillä ennen kuin edes ehdin lähettää käsikirjoitusta
arvioitavaksi, alkoi tulla kyselyitä aiheesta. Sain kutsun Alabaman yliopistoon
pitämään luennon Bondista uskontotieteen näkökulmasta.
Vaikka
menin sinne tapaamaan kollegoja, matkan virallinen syy oli vuosittain pidettävä
Day-luento. Se järjestetään yllättäen kuolleen opiskelijan muistolle uskonnon
ja populaarikulttuurin teemasta, koska se kiinnosti tätä edesmennyttä
opiskelijaa. Kohderyhmänä ovat opiskelijat, vaikka kuulijoiden joukossa on myös
vakiintuneita tutkijoita.
Jo
ennen matkaa kävi niin, että Yle Puhe kiinnostui uskontotiedettä (ja muitakin
tieteenaloja) Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa opiskelevan Olavi
Seppäsen ohjelmasta, jossa popularisoitaisiin uskontoa koskevaa tutkimusta.
Homo Religiosuksen ensimmäinen jakso lähetettiin 23. lokakuuta 2018.
Sattumoisin ensimmäisen jakson teemana oli James
Bondin ikuinen paluu – modernin myytin jäljillä.
Juontaja
Seppänen oli julkaissut kirjoituksen, joka käsitteli James Bondia myyttisenä hahmona
ja hän oli kuullut omasta Bond-kiinnostuksestani, joten lähdin vieraaksi
pilottijaksoon, jossa keskustelimme aiheesta. Sitten pilotista tuli ensimmäinen
jakso.
Jostain
syystä Bond on herättänyt mielenkiintoa. Moni tuttu, joka ei varsinaisesti ole
kiinnostunut uskontotieteestä, on osoittanut poikkeuksellista kiinnostusta
tähän aiheeseen. Myös jotkut uskontotieteilijät, jotka eivät sen kummemmin
reagoi tutkimuksiini, ovat innostuneet kovasti juuri tästä aiheesta.
Alabaman
yliopistossa pidetty luento lähti liikkeelle kolmesta huomiosta: Bondilla on
roolinsa populaarikulttuurin teorioiden historiassa, uskontoa ei käsitellä
Bondia koskevassa tutkimuksessa, uskonnon ja populaarikulttuurin tutkimuksessa
ei käsitellä Bondia.
Näistä
rakentui Bond-elokuvien yksityiskohtainen luenta, jossa pääasiallisena
väittämänä oli karkeasti yksinkertaistettuna, että elokuvien uskontokuvaukset
tukevat ja kierrättävät ”lännen ja muun maailman” diskurssia, jossa uskonto
asettuu ensisijaisesti ”muun maailman” eksoottiseksi ominaisuudeksi. Näin
vahvistetaan ”lännen” ideaa ja ”lännen” kollektiivista identiteettiä
ylempiarvoisena, rationaalisena ja kehittyneenä modernina toimijana. ”Länsi” ei
kuitenkaan ole uskonnoton, vaan normatiivinen uskonnollisuus paikantuu
siirtymäriitteihin ja ”kulttuurikristillisyyteen”.
Tällainen
tarkastelu perustelee, miksi uskonnon ja populaarikulttuurin tarkastelu on
kiinnostavaa kulttuurisesti vaikutusvaltaisten merkityssysteemien kannalta.
Bond on tavallaan vain esimerkki jostain paljon yleisemmästä.
Tapahtuma
myös videoitiin, joten se tulee nähtäväksi ja kuultavaksi jossain vaiheessa.
Lisäksi muutamat paikallaolijat livetviittasivat, joten #day2018 -tunnisteella
löytää Twitteristä kaikenlaista luentooni liittyvää kommentointia.
Vaikka
kirjoitankin tässä Bondista, pitäisi kirjoittaa siitä, miten uskontotieteen
opinnot voivat harjaannuttaa kaikenlaisiin suuntiin. Yksi niistä voi olla juuri
se, mitä Olavi Seppänen tekee ohjelmassaan. Uusia uria aukovaa ja itsensä
näköistä asiaohjelmaa radioon, joka avaa yhden populaarin ja verrattain
viihteellisen ikkunan uskontotieteeseen ja ihmistieteisiin laajemminkin.
Ehkäpä
seuraavaksi pitää viimeistellä se lähes valmis Bond-artikkeli, jotta ei jäädä
pelkän popularisoinnin varaan. Sitä ennen en ainakaan täällä blogissani
pähkäile Bondia uskontotieteen näkökulmasta sen syvemmin.
Homo
Religiosus -ohjelman Bond-jakso löytyy täältä: https://areena.yle.fi/1-4553731
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti