Ostin
Graeme Thomsonin teoksen Kate Bush ja
musiikin lumo jonkin aikaa sitten alennuksesta. Elokuussa vihdoin otin sen
hyllystä ja luin. Musiikkikirjana se ei ole sykähdyttävä, mutta sai se
kuuntelemaan Kate Bushin studiolevyt.
Varhaisin
muistoni Bushista taitaa olla Hittimittarissa pyörinyt ”Cloudbusting”.
Naskalina en pahemmin välittänyt siitä. Myöhemmin ostin Bushin loistavan
debyyttialbumin ja vuoden 1986 kokoelman The
Whole Story. Niillä pärjäilin pitkään. Aerial
löytyi kahdella punnalla Leedsin torilta, mutta muita albumeita en ole ostanut
enkä kaikkia edes kuullut.
The Kick Inside (1978) on kaikin puolin
mainio 19-vuotiaan Bushin debyytti. Se on hiottu, mutta vuonna 1978, joten
siinä on rosoa jäljellä. Sen tunnetuin raita on listaykköseksi noussut ja
nopeasti ikivihreäksi muuttunut ”Wuthering Heights”, joka sai inspiraationsa
elokuvasta (ei romaanista), kuten niin moni muukin Bushin kappale. Se
julkaistiin myös singlenä, levy-yhtiön toiveiden vastaisesti. Tästä
anekdootista on tullut koko Bushin uraa kuvaava: hän tekee mitä haluaa, omin
ehdoin ja omalla tahdilla. Mutta levyllä on muitakin hienoja biisejä:
avausraita ”Moving”, sitä seuraava ”Saxophone song” ja sitä seuraava ”Strange
phenomena”. Edes lievästi hupsutteleva ”Kite” ei romahduta tasoa. Ja vaikka
niin tekisikin, sitä seuraavat ”The man with child in his eyes” ja ”Wuthering
heights”. Siinä on vasta ensimmäinen puolisko. Toinen puolisko ei ole aivan
samaa tasoa, mutta korkealla sekin on. Albumin alussa ja vähän biisien
välissäkin kuultava valaiden laulu on kuvaava: sellainen taiteilija mutta myös
helppo kohde vitsailulle. Klassikko.
Lionheart (1978) koostuu enimmäkseen
biiseistä, jotka olivat olemassa jo ennen debyyttiä. Laarista valittiin sopivat
ja niitä ryhdyttiin työstämään. Työstäminen tehtiin Bushin toivomaan
kilpikonnavauhtiin nähden jäniksen loikalla. Myöhemmin Bush totesi, että onpa
hätäisyyteen nähden kelpo levy, mutta ei siihen voi tyytyväinen olla. No mutta
tässä ei Bushin mielipidettä kysellä. Vaan minun. Leijonasydän on kelpo levy,
mutta ei siihen tyytyväinen voi olla. Vauhdista en tiedä mitään, mutta
biisimateriaali on puolivillaista. Se, mikä toimii ja tekee teoksesta
kelvollisen, toimii Bushin äänen vuoksi. Guardianin kyselyssä vain 2 prosenttia
nimesi tämän parhaaksi Bush-albumiksi. Minä kuulun tuohon 98 prosenttiin. ”Wow”
on ihan hyvä. Samaa mieltä on Kate Bush.
Never for Ever (1980) on
trivianikkareille tärkeä albumi: se on ensimmäinen brittiläisen naisartistin
listaykkönen Britanniassa (muiden maiden muijat olivat ennemmin ykkösenä
kokoelmalevyillään). Se alkaa albumin tunnetuimmalla kappaleella, ”Babooshka”,
joka singlenäkin julkaistiin. Sen jälkeen saadaan odottaa tovi ennen kuin
vastaan tulee kuolemattomia raitoja. Albumin lopussa on ”Army dreamers” ja
”Breathing”, joista varsinkin jälkimmäinen on vaikuttava ja kevyesti levyn
paras. Näin on mainittu kolme singleraitaa, mikä on vähän tylsää, mutta
kerrankin löytyy levy, jonka singleraidoista pidän eniten. Albumin
äänimaailmassa on rumpukoneita ja syntetisaattoreita. Kenties siksi se
kuulostaa enemmän ajassaan kiinni olevalta teokselta kuin aikansa ulkopuolella
oleva debyytti. Minua tunteville ei ole yllätys, että arvostan huomattavasti
enemmän debyyttiä. Bush piti tästä, mutta minusta se yltää vain kelvollisen tai
melko hyvän tasolle. Bush pystyy parempaan ja radikaalimpaan.
The Dreaming (1982) albumin teko oli
hankalaa. Bush halusi lisätä jatkuvasti uusia raitoja ja elementtejä, mutta
vaati, että kaiken pitäisi kuulua tai pystyä tunnistamaan samanaikaisesti.
Homma meni puuroksi. Ilmeisesti vapauksia oli liikaa. Ja aikaa. Ja fokusoitu
biisien tekeminen ei sujunut. Siitä ei kuitenkaan ollut seurauksena huono levy,
sillä The Dreamingillä on hetkensä. Esimerkiksi
”Pull out the pin” on best of -osastoa. Jos kireän täyteläinen taiteellinen
yleisilme ei etäännytä, levystä on helppo nauttia. En voi pitää sitä mestariteoksena,
mutta ilmestyessään se oli eittämättä aikaansa edellä. Myöhemmät indiepiirien
rakastamat artistit ovat paljossa velkaa tälle teokselle. (Pian tämän
kirjoittamisen jälkeen huomasin, että Björk on julkisesti kertonut The Dreamingin olevan yksi hänen
kaikkien aikojen suosikkilevyistään.) Levyn jälkeen Bush oli poikki ja kärsi
jonkinlaisesta uupumuksesta. Hän muutti maalle, jonne hän rakennutti oman
studion, jossa ryhdyttiin työstämään seuraavaa teosta.
Hounds of Love (1985) oli jättimenestys.
Kriitikot ulvoivat innosta ja Britanniassa siitä tuli neljänneksi myydyin cd
lähes miljoonalla myydyllä yksiköllä (edellä ovat Dire Straitsin Brothers in Arms ja Love over Gold sekä Phil Collinsin No Jacket Required). Sen tekeminen kesti niin pitkään, että eräs
brittilehti pisti Bushin ”Missä hän on nyt?” -listalle. Vaikka biisit syntyivät
nopeasti, hiominen kesti pitkään. Kun masteroija Ian Cooper kysyi, milloin levy
ilmestyy, Bush vastasi sen olevan jo ulkona. Kun Cooper ihmetteli, miksi sitten
työstämme sitä edelleen, Bush totesi, että muutamia asioita voitaisiin korjata,
jotta ne kuulostaisivat siltä miltä pitää. Itse albumi on hieno. Se on
kaupallinen ja taiteellinen menestys. Avausraita ”Running up that hill” pistää
riman lähes kattoon ja sitä seuraava nimiraita ”Hounds of love” ylittää sen. Se
on artistin parhaita. Olen tykännyt myös Futureheadsin versiosta. Lisäksi
esimerkiksi Ezra Furman koveroi tätä keikoillaan. Parin keskinkertaisen jälkeen
tulee vinyyliversion a-puolen päättävä ”Cloudbusting”. Ilmestyessään en oikein
välittänyt siitä, mutta myöhemmin opin pitämään biisistä, videosta ja
tarinasta, joka perustuu Wilhelm Reichin pojan Peter Reichin muistelmiin Book of Dreams (1973). Olen kirjoittanut
aiheesta blogissani 18.1.2014, mikäli kiinnostaa: http://teetai.blogspot.com/2014/01/tapaus-wilhelm-reich.html.
Vaikka b-puolella ei ihan saman tasoisia mestariteoksia olekaan, Hounds menee samaan kategoriaan Bushin
debyytin kanssa: artistin parhaimmistoa.
The Sensual World (1989) on minun
korviini valtavirran poppia, joka etääntyy askel askeleelta eksentrisestä mutta
biisivetoisesta Bushista. Koukuttavien melodioiden tilalla on turvallista
äänimaisemaa, joten sikäli ihmettelen ylistäviä arvioita. Tältä levyltä
yksikään ei nousisi omalle Bushin parhaiden kokoelmalle.
The Red Shoes (1993) ei muuta linjaa.
Levyllä on mukana Eric Clapton, Gary Brooker, Prince, Jeff Beck ja miljoona
muuta soittajaa, mutta sisältö on kovin ulkokultaista jaarittelua, josta tulee
mieleen Prince keskinkertaisimmillaan. Esimerkiksi Princen osuus on suurin
biisillä ”Why should I love you” ja se on kuraisinta kamaa koko Bushin
tuotannossa. Hyviinkin sävellyksiin on pitänyt ujuttaa vinkuvia sähkökitaroita
ja aivan liikaa kaikkea muutakin, varsinkin levyn alkupuolella. Sitten
sovitukset vähän rauhoittuvat ja päällimmäiseksi nousevat Bushin vahvuudet:
ääni ja vangitseva tunnelma, esimerkkinä A-puolen päättävä ”Lily”. Fanit ja
kriitikotkin ovat suhtautuneet penseästi, vaikka ne ovat laillani keskimäärin
löytäneet jotain myönteistä sanottavaa. Albumin nimi tulee vuoden 1948
samannimisestä elokuvasta, jonka pohjana on HC Andersenin teksti.
Aerial (2005) ilmestyi 12 vuotta
aallonpohjan jälkeen. En tiedä, mitä kaikkea tuona aikana on tapahtunut, mutta
ainakin lastenkasvatus on kuulunut kalenteriin. Lopulta syntyi tupla-albumi,
joka edeltäjänsä tavoin kuulosti oman aikansa tuotokselta. Ajat tosin olivat
muuttuneet soundillisesti vähän paremmiksi. Aerial
koostuu kahdesta cd:stä. Ensimmäinen on A Sea of Honey ja toinen A Sky of
Honey. Teos on ollut kokoelmissani kymmenisen vuotta, mutta minkäänlaista
pitävää otetta en ole siihen saanut. Se on aina jäänyt barokkipoppia, folkkia
ja taidepoppia yhdisteleväksi taustamusiikiksi. On siellä kuitenkin yksittäisiä
hienoja hetkiä, kuten ”Bertie” ja ”How to be invisible”. No kriitikot toki
tykkäsivät, jotkut todella paljon. Kun samana vuonna ilmestyivät esimerkiksi
Arcade Firen ”Funeral” ja The Nationalin ”Alligator”, niin tiedän kyllä mistä
suunnasta sen ajan itselleni tärkeät levyt löytyvät. Eivät Bushin
narniakartanosta, vaan elämänmakuisesta indiekitarasta.
Director’s Cut (2011) ilmestyi kuudentoista
vuoden tauon jälkeen. Siinä ajassa studioalbumille päätyi nolla uutta
kappaletta. Koko teos onkin aikaisempien julkaisujen remiksattu kokoelma.
Jostain syystä se listataan studiolevyihin, joten sanotaan siitä jotain
tässäkin. Osassa on muutettu tekstejä, osa on nauhoitettu kokonaan uudelleen.
Materiaalia on esimerkiksi levyiltä The
Sensual World ja The Red Shoes.
Tähän asti lukemisessa päässeet tietänevät, etteivät ne kuulu suosikkeihini.
Hevijuusereille ja tosifaneille tällainen paketti voi olla hyvinkin jännittävä,
mutta itse en osaa kuvitella kuin 1–2 artistia, joiden kohdalla olisin aidosti
kiinnostunut kuulemaan sisältöä. Niidenkään kohdalla en pitäisi ajatusta kovin
hyvänä. Director’s Cutin vastaanotto
oli vaihtelevaa: joku kriitikko antoi täydet pisteet, kun taas kolme viidestä
oli aika tavallinen arvio. En vaivaudu kommentoimaan yksityiskohtaisesti jokaista
biisiä verraten sitä alkuperäiseen levytykseen, koska se on tosifanien ja
Bush-fetisistien hommaa. Pintapuolisesti tarkasteltuna suuri ero on se, että äänimaailma
on päivitetty. Vaikkapa ”The Song of Salomon” (The Red Shoes -levyltä) kuulostaa edelleen hyvältä ja hieman
tiukemmalta. Kaiken nurinan jälkeen on myönnettävä: ihan hyvä levy, jos sitä
kuuntelee ilman että miettisi alkuperäisiä nauhoituksia.
50 Words for Snow (2011) ilmestyi samana
vuonna uusintojen kanssa, joten saihan Bush 16 vuodessa aikaan myös uutta
materiaalia sisältävän studioalbumin. Jostain syystä tämä jäi kuuntelematta
ilmestyessään. Sisältö on hallittua ja harkittua, laadukasta, jokseenkin myös
yllätyksetöntä. Silti tämä on itselleni kiinnostavampi kuin Director’s Cut. Seitsemästä raidasta
lyhin on hitusen alle seitsemän minuuttia ja pisin 13 ja puoli, joten mitat
sopivat taiteelliseen maalailuun, josta ei juurikaan Bushin uran alun rosoisuutta
löydy. Tämä on kuitenkin samalla tasolla kuin Björkin teokset. Kriitikot
pääosin pitivät ja yleisökin, sillä näin Bushista tuli ensimmäinen naisartisti,
joka on keikkunut listoilla top vitosessa uudella materiaalilla viidellä eri
vuosikymmenellä, mitä voi pitää jonkinlaisena saavutuksena. Hittiraitoja on
turha etsiä, mutta albumin etäännytettyyn ja välillä pitkäveteiseen kauneuteen
on saatu yllättävän paljon tunnetta ja koskettavuutta mukaan. Tosin sen
kuunneltua on pakko laittaa vähän rockabillyä peesiin.
Bush
ei ole koskaan pitänyt esiintymisestä, joten häntä on nähty keikoilla vain
harvoin. Osin kai tästä syystä hän ei ole lyönyt läpi Yhdysvaloissa, mutta
osansa voi olla myös hänen brittiläisyydellään. Bushissa tuleekin hyvin esiin
brittiläinen esoteerisuus ja eksentrisyys, johon kuuluu myös epäpoliittisuus.
Vaikka Bush on ollut maailmantähti koko uransa ajan, minä kuulen hänessä kaikuja
esimerkiksi Incredible String Bandistä. Hänen lähipiiriinsä on kuulunut uran
alusta asti melko kovia nimiä, esimerkiksi Roy Harper, David Gilmour ja Peter
Gabriel, joten ei hän ihan tyhjästä ole noussut, vaikka hyvin omaehtoinen,
-toiminen ja -valtainen ihminen ilmeisesti onkin. Minulle Kate Bush ei ole
kaikkein tärkein, mutta jos häntä vertaa jokseenkin samansuuntaista musiikkia
tekeviin artisteihin, en oikein löydä vakavasti otettavia kilpailijoita. Ehkä
Björk? Ehkäpä ei.
Kaikkiaan
tämä kuuntelu muistutti ja vahvisti, että suhteeni Bushiin on kaksijakoinen.
Yhtäältä tuotannossa on uskomattoman komeita hetkiä ja toisaalta suuri osa
materiaalista valuu kuin nesteet hanhen selästä. Ehkä olen liian vahvasti
marinoitu lihallisemman ja alkukantaisemman musiikin parissa, jotta jaksaisin
keskittyä Bushin koko tuotantoon. Silti esimerkiksi debyytti ja Hounds of Love ovat henkilökohtaisesti
eikä vain populaarimusiikin historian kannalta tärkeitä teoksia. Myös Never For Ever, Dreaming ja pienin varauksin jopa 50 Words for Snow voisivat löytää tiensä hyllyyni siellä jo
loikoilevien Bush-levyjen viereen.
1 kommentti:
Tekstissä kuusi vuotta on muuttunut kuudeksitoista vuodeksi, kuten matematiikkaa paremmin taitavat lukijat huomauttivat.
Lähetä kommentti