Suomalainen
Teologinen Kirjallisuusseura järjesti marraskuun lopulla symposiumin otsikolla Jumalan paluu 2000-luvulle. Osallistuin
siihen kutsuttuna puhujana. Jos minut kutsutaan puhujaksi, pyrin osallistumaan
koko tilaisuuteen. Niin tein tälläkin kerralla. Se kannatti.
Tapahtuman
puheenvuorot olivat aihepiireiltään hyvin erilaisia, mutta jotenkin
itselleni tuli olo, että kaikkiin sai jonkinlaisen tulokulman ja että yhdessä
ne lopulta muodostivat kokonaisuuden. Ainakin niistä jokainen käsitteli jollain
tavalla omia kiinnostukseni kohteita.
Tilaisuus
alkoi Atte Kalevan alustuksella siitä, miten radikaalimuslimit tulkitsevat
tiettyjä islamin käsitteitä muslimien enemmistöstä poikkeavalla tavalla. Heti
perään Elina Kahla selvitti, miten uskonto on osa Venäjän politiikkaa. Ehkä
kaikkein eniten kiinnostusta herättänyt detalji koski muslimien suurta määrää
ja erityistä rooli – esimerkiksi erityistehtävissä – Venäjän armeijassa.
Johanna
Vuorelma pohti, miten uskoa koskeva retoriikka on osa suomalaista nykypolitiikkaa.
Erityisesti taloutta koskeva puhe sisältää paljon uskoa, vaikka paikoin termin
käyttö olisikin synonyyminen ilmaisulle ”Olen sitä mieltä”. Itselleni tämä ei
vaikuttanut uudelta ilmiöltä, sillä 1990-luvun lamassa talous oli päättäjien
puheiden perusteella suvereeni olio, jonka käsittely vaati (uskolle ja
uskonnollisuudelle tavanomaista) erityistä suhtautumista. Taloutta ei hallita
tai ohjata, sitä pyritään miellyttämään, jotta se pysyy tyytyväisenä. Vaikka
Vuorelma ei niin väittänyt, itselleni tuli mieleen Vanhan testamentin Jumala. Alustus
palautti mukavasti mieleen oman väitöskirjani ja sen aikaiset ajatukset.
Tämän
perään Lauri Kemppainen alusti luonnollisen lain keskustelusta ja sen
kytköksistä politiikkaan, käsitellen erityisesti David Bentley Hartin
provokatiivisia näkemyksiä. Sami Pihlström selvitti jumalatodistusten nykytilaa
ja päätyi ehdottamaan, että vaikka jumalatodistukset ovat saaneet jonkin verran
uutta puhtia, niiden vahva paluu on hyvin epätodennäköistä: ihmiset voivat olla
teistejä, mutta se ei perustu jumalatodistuksen vakuuttavuuteen. Samaa mieltä.
Olli-Pekka
Vainio selvitti, miten uskontokritiikki on ollut osa populaarikulttuuria
muutaman sadan vuoden ajan, Rabelais’n Pantagruelista nykypäivän videopeleihin.
Esitelmässä eriteltiin kiinnostavia esimerkkejä, joskaan en hahmottanut, oliko
mukana jokin vahva väittämä tai argumentti. Ainakin kävi selväksi, että
populaarikulttuuri on ollut ennenkin uskontokriittistä, mutta ei välttämättä
ateistista.
Omassa
alustuksessani käsittelin ateismia osana Jumalan paluuta koskevaa
intellektuaalista kertomusta. Esitin, että kertomus Jumalan paluusta alkaa
muodostua 1990-luvulla korvaamaan Jumalan kuoleman kertomusta. Se vakiintuu
2000-luvun ensimmäisenä vuosikymmenenä, mutta samalla vuosikymmenellä syntyy
vastareaktiona uskontokriittinen ateismin paluu. Yhdenlainen ”synteesi” tästä
on vasemmistolainen ateistinen Jumalan paluu, mikä tarkoittaa uskonnon
käyttämistä vasemmistolaisten utopioiden elvyttämisen resurssina.
Pekka
Varje pohti työkulttuurin muutosta käyttämällä erityisesti STS-pankkia
esimerkkinä. Tämäkin toi mieleen vahvasti oman väitöskirjani, joten ehkä joku
yrittää sanoa jotain. Varje sovelsi uskontotematiikkaa työpaikkojen
johtamiskulttuuriin. Hänen väitöskirjansa ilmestyy tuota pikaa, joten siitä voi
katsoa tarkemmin, miten ihannetyöntekijän ja työkulttuurin malli on muuttunut
Suomessa toisen maailmansodan jälkeisenä aikana.
Päivän
viimeinen alustus käsitteli sukupuolta. Jaana Hallamaa osoitti, miten
misogynistisen manosfäärin näkemykset naisen paikasta korreloivat tiettyjen
(erityisesti konservatiivisten) kristillisten naisten näkemysten kanssa.
Tilaisuuden
pohjalta ollaan ilmeisesti kokoamassa teosta, joten artikkeleiksi muokatut
alustukset voi lukea sitten myöhemmin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti