perjantai 20. marraskuuta 2015

Studioalbumit osa 59: Maj Karman Kauniit Kuvat / Maj Karma / Herra Ylppö & Ihmiset

Kirjakaupasta tarttui vitosella matkaan Teppo Vapauden kirjoittama Herra Ylpön sydän (2012). En välitä kommentoida kirjaa sen kummemmin, mutta se innoitti muistelemaan ja myös pohtimaan, mitä kaikkea Maj Karman Kauniit Kuvat (aivan aluksi Maij’ karman kauniit kuvat ja sittemmin Maj Karma) on levyttänyt. Samaan putkeen kuuntelin yhtyeen laulaja Herra Ylpön soololevyt.

Mahdollisesti ensimmäinen kosketukseni yhtyeeseen on vuoden 1997 Iskelmä-ep:n nimikappale, joka löytyy Sue-lehden mukana tulleelta Sue 2 -kokoelma-albumilta. Se ei ole täydellinen kappale, mutta yhtye erottui levyltä edukseen ja meni mielessäni kategoriaan ”kehityskelpoinen”.

Kaukana puhelimista (1996) julkaistiin nimellä Maij’ Karman Kauniit Kuvat. Levy on harvinaisuus, jota yhtye ei levy-yhtiön toiveista huolimatta halunnut julkaista uudelleen. Osa siitä löytyy vaikkapa YouTubesta, josta voi todistaa parin biisin verran, millaisesta nuorten miesten innostuneesta raakileesta on kyse. Ehkä keskeisin biisi on ”Don Säilän hyväksyntä”, jota hyödynnettiin myöhempään ”Sodankylä” hittiin. ”Paskan ote” löysi liveversiona tiensä ”Katutyttöjen laulu” -singlelle vuoden 2003 Metallisydän-albumin aikoihin.

Kaakao (1998) tuli tutuksi pian ilmestyttyään. Lainasin sen kirjastosta ja nauhoitin c-kasetille kolme biisiä, jotka edelleen tuntuvat levyn parhailta. Nämä ovat ”Buster Keaton”, ”Ovisilmä” ja ”Hullu huutaja”. Buster on maltillisesti tehty biisi, jossa ei mennä soitannollisessa rankkuudessa yli äyräiden missään vaiheessa. Huutaja on kokonaisuudessa hieno biisi, mutta siinä on kaksi nerokasta kohtaa: tekstissä viittaus Anna Kuoppamäkeen toimii mainiosti tietylle sukupolvelle, mutta jää aika epäselväksi nykynuorille; myös kitarasahaus biisin lopussa, siellä kahden minuutin ja 15 sekunnin paikkeilla, on tehokas (ensin ilman muita soittimia ja sitten uudestaan koko soitinarsenaalin osana). Tässä vaiheessa yhtye kirjoitti nimensä muodossa Maj Karman Kauniit Kuvat.

Ääri (2000) on albumi, jonka päädyin ostamaan käytettynä välittömästi sen ilmestyttyä. Ei se halpa ollut, mutta kiinnosti. Levy ei ollut täysosuma, mutta en ollut pettynyt. Sama tunne on edelleen päällimmäisenä. Sillä on edelleen noin kolme onnistunutta biisiä, ”Eetteripyörretango”, ”Rinta” ja levyn paras ”Best of Mozart”. Muu materiaali on keskitasoa, ei suinkaan kelvotonta, ja ”Ääretön” on ihan onnistunut yhdeksänminuuttinen vähitellen kasvava päätös levylle. Teos ei ole suomiheviä, vaikka onkin rankkaa. Se on omaperäistä, semiälykästä ja raskasta musiikkia, jossa kuuluu vaikuttimina indiebändit. Edelleen yhtye jäi ”lupaavan” tasolle. Hienoista hetkistään huolimatta Ääri ei kunnolla lunastanut sitä potentiaalia, jota kuvittelin yhtyeessä olevan.

Rautaneito (2001) oli kiinnostava ilmestyessään, kuten suhtautumisestani yhtyeen aikaisempiin tuotoksiin voi päätellä. Ostin sen heti, muistaakseni siksi, että olin kuullut ”Romanssi”-kappaleen radiosta. Se on edelleen mielestäni yhtyeen paras biisi. Levyllä on muutama muukin maininnan arvoinen raita, esimerkiksi onnistunut ”Pasi sanoo”. Vahvaan keskitasoon yltää ”Karl Benz” ja ”Bloody Valentine”. ”Taivaanvuohessakin” on hetkensä, ainakin se, kun huudetaan ”Talvi meissä!”, ja balladimainen ”Haavat” toimii omassa lajissaan. Sen sijaan levyn avaava ”Rocktähti”, jonka tarinaa jatkettiin myöhemmillä levyillä, on aina tuntunut vaivaannuttavalta sävellykseltä ja kömpelöltä sanoitukselta, vaikka Ylppö itse ilmeisesti pitää sitä jotenkin nerokkaana tekstinä.

Metallisydän (2003) taisi mennä itseltäni ohi, vaikka olin aikaisemmin seurannut yhtyettä kohtuullisen tiiviisti. Jotain tapahtui välissä, en muista mitä. Albumilla pidän siitä, miten keskinkertaisessa nimibiisissä kitarat muuttuvat oudoksi sahaukseksi keskellä biisiä. Pidän ”Liskokuninkaan poika” -tyyppisistä vauhtirokeista, joissa yhtyeen metallisuus jää viitteenomaiseksi elementiksi. Jatko-osa ”Rocktähti muistelee” on tarpeeton biisi tarpeettomalle jatkotarinalle. Iskelmällinen ”Arpi” nousee edukseen. Teppo Vapauden kirjassa levyn tekstejä käsittelevä osio on mielenkiintoista luettavaa, mutta sävellyksistä on vaikea poimia suuria teoksia edes yhtyeen oman historian kontekstissa. Kuuntelen levyä Spotifysta, jossa on remasteroitu versio. Alkuperäisen soundimaailma oli Ylpön mukaan liian ”terävä” ja siksi ”kuuntelukelvoton”. Alkuperäisen teoksen päätti levyn parhaimmistoon kuuluva ”Satulaulu”. Spotikan versiossa on yksi ylimääräinen biisi. En enää muista, kuulinko levyn sen ilmestyttyä. Jos kuulin, innostuin luultavasti yhtä vähän kuin nyt. Kyse on taiteellisesti väärästä polusta, joka antaa ymmärtää, ettei yhtye tule koskaan lunastamaan minulle sille asetettuja odotuksia. Ostava kansa ei ollut radikaalisti eri mieltä: myynti alkoi lupaavasti mutta tyssäsi nopeasti.

Tässä välissä yhtye julkaisi Musta Paraati ep:n (2004), jolla versioitiin viisi Mustan Paraatin kappaletta. Työnsä Maj Karma tekee oikein kelvollisesti, mutta mitään uutta näkökulmaa suomigootin eittämättömiin klassikkobiiseihin ei edes yritetä tuoda. Toki soitto on metallisempaa kuin alkuperäisissä. Tätä ennen Ylppö oli vieraillut Paraatin Tavastian keikalla laulamassa biisin ”Peilitalossa”, joka löytyy tältäkin ep:ltä. Kymmenen vuotta myöhemmin Ylppö ryhtyi Mustan Paraatin laulajaksi, kun yhtye palasi keikoille ja studioon. Provinssissa 2015 nähty keikka oli todella vakuuttava.

Sodankylä (2004) on ensimmäinen lyhennetyllä Maj Karma -nimellä julkaistu albumi. Levyä tehtiin hartaasti Gabi Hakasen ja Janne Halmkronan ohjauksessa, tavoitteena tehdä kai sama, mikä tehtiin CMX:n siirtyessä suurelle levy-yhtiölle (siis siirtymä Veljeskunnasta Aurinkoon). Ja se kuuluu levyssä. Lähinnä myönteisessä mielessä. Teos on suorempaa, popimpaa, helpompaa, kitaraindiempää ja – kyllä – parempaa jälkeä kuin aikaisemmin. Se myi jonkin verran edeltäjäänsä enemmän, mutta jäi levy-yhtiön asettamista tavoitteista. Sisällön puolesta esimerkiksi nimibiisi ”Sodankylä” (uudelleen tehty ”Don Säilän hyväksyntä”) on selvää hittimateriaalia, ja siinä osastossa poikkeuksellisen paljon itseäni miellyttävä. Jotenkin siitä on tunnelmansa puolesta aina tullut mieleen Kauko Röyhkän ”Vladivostok”, joka on parempi biisi mutta vähemmän tunnettu. Varsin kelvollista materiaalia ovat muun muassa ”Pohjola”, ”Kyynel”, ”Sarvia ja hampaita” ja huumoripala ”Turpaan vaan”, mutta nimibiisin lisäksi yksikään ei yllä yhtyeen aivan huipulle minun top-listallani.

Ukkonen (2006) lunasti ne kaupalliset odotukset, joita jo edeltäjälle ladottiin. Se myi kultaa. Albumilla palataan piirun verran Ylpön huutolaulun suuntaan, mutta säilytetään edeltäjän kaupallinen tuotantotyyli. Esimerkiksi ”Attentaatin” kaltaisia biisejä ei Sodankylällä ole. Se onkin onnistunut hupsulla räävittömyydellään. Sitä seuraa hieno ”Rukous”, joka ei ole Karmalle alkuunkaan tyypillinen kappale. Ehkä siksi sitä on soitellut myös Antti Tuisku ja Jarkko Martikainen. Huutolaulu ei hämää, sillä levy on melko iskelmällinen. Tästä hyvä esimerkki on tiukasti ja rankasti soitettu rallatus ”Luovuttanut enkeli” (tai avausraita ”Sid ja Nancy”). Mukana on myös rocktähti-saagan seuraava osa, yllättävänkin hauska ”Rocktähti sekoaa”, jos vertaa saagan edellisiin osiin. Musiikkivideoksi asti päätynyt, Peter Greenawayn leffasta nimensä saanut ”Kokki, varas, vaimo ja rakastaja” ei mielestäni yllä keskinkertaista korkeammalle. Albumi haisee edelleen menestykselle. Yhtye oli tullut yhdenlaiseen päätepisteeseensä, hetkellisesti yhdeksi Suomen suurimmista.

Herra Ylppö & Ihmiset: Sata vuotta (2008) on Ylpön ensimmäinen soololevy, joka tehtiin Maj Karman kaupallisen menestyksen perään hakemaan lisää menestystä pop-otteella. Sen tuottajaksi tuli Ukkosella hommaa ohjannut Illusion Rake (Rauli Eskolin). Se myikin kultaa. Tyylillisesti se on selvästi Maj Karmaa kaupallisempaa. Siitä puuttuvat huutolaulu ja sahaavat särökitarat, mutta koska Ylpön ääni on niin tunnistettava, ei yhteyksiä voi olla tekemättä. Nimibiisi ”Sata vuotta” on selvä hitti, joka on myös suunniteltu hitiksi. Niin kai ovat muutkin biisit, mutta ovat joko yhdentekeviä ja paikoin vaivaannuttavia. Esimerkkinä jälkimmäisestä on ”Videovuokraamon tyttö”, erityisesti sen kertsi. Biisin tekstissä on kuitenkin pari hyvää lainia ja mainio c-osa. ”Mellakka” ei ole ollenkaan huono. Ei tätä levyä minulle ole tehty, mutta mitäpä siitä, menestys jatkui.

Maj Karma: Salama (2009) tehtiin hankalissa olosuhteissa. Biisintekijä-kitaristi Häiriön ja Ylpön välit olivat kireät, aikataulu haastava ja Ylpön mukaan biisit niin koukeroisia, ettei niihin saanut sovitettuja tekstejä saatikka laulumelodiaa. Suuri yleisö oli samaa mieltä kuin kriitikot: ei iske salama ukkosen lailla. Levyn avaava nimibiisi antaa kuitenkin lupauksen aivan muusta. ”Salama” on tehokas, ilmava ja simppelisti rokkaava raita. Tämä oli kai alkujaan viime hetkillä väsätty rokkiraita, mutta pelleilystä tuli levyn paras biisi. Sen jälkeen materiaali mutkistuu, ja tässä erityisessä tapauksessa se ei ole hyvä asia. Sen lisäksi suoremmista raidoista kaikki ei osu napakymppiin (”Yön pimeydessä”). Huvittava ”Viimeinen käyttöpäivä” on varsin onnistunut esimerkki siitä, miten yhtye keikkuu paikoitellen vitsin ja ei-vitsin välillä. Albumin päättää ”Jäähyväiset”. Pitkähkö, vähitellen kasvava tunnelmapala on se, mitä yhtyeen päätösraidoilta on tottunut odottamaan. Yleensä ne kuitenkin jättävät hieman kylmäksi. Ehkä tämäkin, vaikka se voisi jossain tilanteessa kolahtaa todella kovaa. Ei sentään, viimeiset kolme minuuttia ovat hienoa kuunneltavaa. Levyn alku ja loppu kannattaa kuunnella, muu ei ole niin välttämätöntä.

Herra Ylppö & Ihmiset: Pojat ei tanssi (2010) syntyi Maj Karman vetäytyessä tauolle. Ja menestyihän sekin kultalevyn verran. Taas nimibiisi on selkeää hittimateriaalia muun materiaalin ollessa välillä vähän raskaampaa, mutkikkaampaa ja – valitettavasti – keskinkertaisempaa. Ei siinä mitään, mutta onko kuvio jo vähän turhan arvattava? Tässä vaiheessa myös Ylpön ääni alkaa rasittaa – liikaa Karmaa ja Ylppöä lyhyessä ajassa. Uusi yritys. Oikeasti nimibiisiä seuraava ”Horros” on yksinkertainen ja vetävä radioystävällinen ralli, samoin kuin ”Piraija”. Tästä huolimatta tai juuri siksi otteeni lipsuu enkä saa itseäni innostumaan aivan kelvollisesta albumista.

Mies ja nainen (2012) jatkaa tuttua linjaa. Ilmaisu on uponnut jo niin syvälle uomaansa, ettei levyllä ole mitään uutta eikä yllättävää, ellei sellaiseksi lasketa sovituksellista runsautta. Myönteisesti ajateltuna mukana on taas iskeviä melodisia biisejä satunnaisilla raskailla elementeillä maustettuna. ”Mustat hevoset” on se hittibiisi ja ”Ikuiset” on se sentin verran rajumpi iskusävelmä niille, joille edellinen oli jo liian iskelmällinen. Siihen väliin menee nimibiisi ”Mies ja nainen” sekä ”Matador”. Tekstit ovat samaa kuin ennekin: muutamia oivalluksia ja huumoriakin. Jotenkin minulla on vaikeuksia suhtautua Ylpön teksteihin. Niissä on kiistämättömät ansionsa, ja Vapauden kirjan perusteella niillä on todella vahvat omakohtaiset kiinnikkeet, mutta samalla ne tuntuvat paikoitellen pakotetuilta, toisin kuin vaikkapa Samuli Putrolla. Useissa tapauksessa itse sävellys on sen verran keskitasoinen, etten jaksa jäädä mutustelemaan mahdollisesti vahvaa sanoitusta. No, kaikkiaan en osaa nimetä yhtään Ylpön tekstiä, joka koskettaisi todella, vaikka en voi olla samalla arvostamatta häntä tekstittäjänä.

Luuranko (2013) poikkeaa aikaisemmista Ihmisten levyistä jo siksi, että tuottajana ei ole Illusion Rake (Rauli Eskolin) vaan Gabi Hakanen ja Teropekka Virtanen. Ennakkoon muistan siitä lähinnä toisena singlenä julkaistun ”Lista Hämähäkkimiehen vihollisista”, joka on hittimielessä aivan vakuuttava kappale. Ensimmäinen single oli todella vaivaannuttava Don Huonot -pastissi ”Buu”. Avausraita ”Peloton enkeli” sen sijaan on tuttua keskivahvaa Ylppöä, vierailijanaan Yrjänä. Muu levy on mitä on. Ennalta arvattavaa, joskaan ei huonoa musiikkia. Kun taas kerran Ylpön albumi päättyy rauhalliseen kappaleeseen, voi vain sanoa, että miehellä on hieman epärealistinen kuva omasta rohkeudestaan ja uusiutumiskyvystään. Jotenkin Ylpön tekemästä musiikista on tullut itselleni melkeinpä yhdentekevää. On kuvaavaa, että Teppo Vapauden kirjan jälkipuoliskolla esiintyy parikin kertaa Ylpön nupinoita siitä, etteivät kaupalliset mainosradiot soita hänen biisejään. Ymmärrän sen rahallisen arvon, mutta taiteelliselta kannalta on huolestuttavaa, kun artisti alkaa puhua Radio Novasta ja NRJ:stä. Tälle sopiva kontrasti on Matti Mikkolan tokaisu Saimaa-yhtyeensä tuoreesta albumista: ”Meil on 15-minuuttinen Levoton tuhkimo ja 12-minuuttinen Lentävä kalakukko. Minkäs verran veikkaatte niitten soivan Radio Novalla?”

Kaikkiaan Maj Karma on kuin heviversio Mustaa Paraatia, Pixiesiä ja ehkä CMX:ää kuunnelleista Sielun Veljistä. Ylpön soolot ovat osin samaa, mutta niissä on vähemmän särökitaraa ja huutolaulua ja valitettavan paljon Don Huonoja. Mies on tehnyt paljon hyvää musiikkia, joten en halua antaa liioitellun kielteistä kuvaa, mutta ei siitä lopulta tullutkaan itselleni tärkeää hahmoa. Vai voisiko vielä tapahtua jotain tulevilla levyillä? Ainakin Maj Karman on huhuttu tekevän uutta musiikkia, mutta toistaiseksi en laita ropojani likoon sen merkittävyyden puolesta.

Ei kommentteja: