Perjantainen aamupäivä
meni ”Miten Suomi uskoo?” -seminaarissa, jossa kuuntelin yhteensä kuusi kiinnostavaa
alustusta. Yksi niistä oli Jorma Hietamäen esitelmä suomalaisten yliopistossa opettavien ja tutkivien
uskonnollisuudesta. Hän puhui psykologian alan väitöskirjastaan Suomalaisten yliopisto-opettajien
maailmankuvat ja maailmankatsomukset (2015).
Tutkimus
osoittaa, että suomalaiset tieteentekijät ovat selvästi vähemmän uskonnollisia
kuin väestö keskimäärin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että he olisivat
uskonnonvastaisia. Kun vastaajilta kysyttiin erilaisia jumalasuhteeseen
liittyviä kysymyksiä, suosituimmaksi nousi vaihtoehto ”En usko Jumalaan. Pidän
silti itseäni jonkinlaisena kulttuurikristittynä ja ajattelen, että monille
ihmisille jumalausko tuo myönteisiä asioita elämään.”
Itseäni
kiinnosti erityisesti uskonnollisuuden jakautuminen tieteenaloittain, sillä
yhdysvaltalaisissa aineistoissa on käynyt ilmi, että luonnontieteilijät ovat
uskonnollisempia kuin yhteiskuntatieteilijät ja humanistit.
Hietamäen
tutkimus viittaa samaan suuntaan: hänen jaottelussaan lääketieteellisessä
työskentelevät ovat uskonnollisimpia ja yhteiskuntatieteilijät
uskonnottomimpia, kun mittarina on jumalausko. Tähän väliin menevät teknilliset
tieteet ja humanistinen/kasvatustieteellinen.
Pari
reunahuomiota: lääketieteellisen luvut ovat korkeita osittain siksi, että
siihen on laskettu mukaan hoitotieteet. Tämä ei välttämättä selitä kaikkea.
Lisäksi olisi ollut kiinnostavaa nähdä, miten humanistinen ja
kasvatustieteellinen jakautuvat, sillä oletukseni on, että
kasvatustieteellisessä jumalausko on yleisempää.
Kun
tähän yhdistetään vastaajien oma käsitys siitä, onko tieteenala vaikuttanut
jumalauskoa koskeviin käsityksiin, saadaan selville, että
yhteiskuntatieteilijöiden mukaan vaikutus on suurempi kuin humanisteilla ja
kasvatustieteilijöillä. Näillä puolestaan on suurempi vaikutus kuin
teknillisillä aloilla ja lääketieteellisillä aloilla.
Yhdysvaltalaisia
eroja on pyritty selittämään sillä, että humanistisilla ja yhteiskuntatieteellisillä
aloilla opitaan pitämään asioita inhimillisinä konstruktioina. Sama ulottuu
jumalauskoon. Luonnontieteellisillä aloilla tähän ei erityisesti harjaannuta.
Se, että suomalaisessa aineistossa tieteenalan koettu vaikutus jumalauskoon oli
suurinta yhteiskuntatieteissä ja pienintä lääketieteessä, sopii esitettyyn
tulkintaan.
Hietamäki
ei esitelmässään kytkenyt löydöksiään kansainvälisiin keskusteluihin
tieteilijöiden uskonnollisuudesta, mutta ainakin suomalaiset löydökset
vaikuttaisivat vahvistavan kansainvälisiä löydöksiä ja niiden tulkintoja.
Itse
en ole vielä ehtinyt perehtyä väitöskirjaan. Se löytyy täältä:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti