Pari
viikkoa sitten julkaistiin miniartikkelini ”Do National Histories Matter?
Explaining the Diversity of Atheism”. Se oli osa ateismin näkyvyyttä ja
monimuotoisuutta käsittelevää blogikirjoitusten sarjaa. Julkaisijana toimi
hollantilainen The Religion Factor, jonka seuraamista suosittelen lämpimästi.
Omassa
tekstissäni väitän, että vaihtelevat kansalliset historiat ovat merkittävä
konteksti, mikäli haluamme selittää, miksi ateismi on monimuotoista. Havainnollistan tätä vertaamalla Suomen ja
Ruotsin merkittävää eroa ateististen identiteettien suosiossa. Vaikka molemmat
maat muistuttavat yhteiskuntarakenteeltaan toisiaan – molemmat ovat esimerkkejä
pohjoismaisesta hyvinvointivaltiomallista – ja vaikka molemmissa maissa
uskonnollisuus ei ole erityisen voimakasta, ne poikkeavat toisistaan
huomattavasti, kun tarkastellaan ateismia.
Yksinkertaistaen:
Ruotsissa ateistiksi identifioituminen on tavallista, Suomessa
poikkeuksellista. Tilanne voi muuttua nopeastikin, sillä historian painolasti
on kevyempi nuorten kohdalla. Silti kun verrataan kyselyjä, joissa on kysytty
samat kysymykset samoilla vaihtoehdoilla, kuvio on selkeä.
Selitykseni
tälle on se, että Venäjän osana ja Neuvostoliiton naapurina Suomessa on totuttu
assosioimaan ateismi uhkana pidettyyn kommunismiin ja Neuvostoliittoon, joka
oli virallisesti ateistinen ja käytännössä uskontokriittinen valtio. Siksi
ateismi viittaa ikään kuin suomalaisuuden vastaisuuteen. Tätä merkitystä on
ollut rakentamassa myös luterilainen kirkko, sillä se on kriisiaikoina ollut
vahva kansallista identiteettiä muokkaava toimija. Taas yksinkertaistaen,
ateismi ei ole perinteisesti kuulunut normaaliin hyvään suomalaisuuteen. Tämä
ei ole tarkoittanut, että pitäisi uskoa kuten kirkko opettaa, vaan että verrattain
myönteinen suhtautuminen kirkkoon ja sen jäsenyyteen on ollut – ja on osittain
edelleenkin – keskeinen osa sitä, mitä pidetään tavallisena suomalaisuutena.
Ruotsilla sen sijaan ei ole ollut samankaltaista ”merkitsevää ateistista
toista”.
Esimerkki
osoittaa, että ilman kansallisten historioiden tuntemusta on vaikea esittää
tyydyttäviä selityksiä ateististen identiteettien suosion vaihtelulle ja
ateististen identiteettien erilaisuudelle.
Blogin
konsepti ateismiaiheiden osalta on mielenkiintoinen esimerkki tutkimuksen ja
opetuksen nivomisesta. Groningenin yliopiston kurssille osallistuvat lukevat aiheeseen
liittyvät blogitekstit ennen kurssin alkamista. Kurssin pitäjät kirjoittivat
ensimmäisen, kolme kutsuttua kirjoittajaa seuraavat ja lopuksi kurssin pitäjät
tekijät yhteenvedon. Blogi antaa hyvä alun kurssille.
Alkuperäinen
teksti löytyy täältä: http://religionfactor.net/2015/11/13/do-national-histories-matter-explaining-the-diversity-of-atheism/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti