maanantai 28. joulukuuta 2015

Studioalbumit osa 60: Alice Cooper (2/2) (1983–)

Ensimmäinen osa Alice Cooperin studiolevyistä tuli kuunneltua ennen joulua. Toisen osan valmistuminen venyi joulun yli. Tässä setissä olikin työtä ja vaivaa vähintään yhtä paljon kuin intoilua ja uteliaisuutta. Ja sitten suoraan albumeihin.

Constrictor (1986) ilmestyi kolmen vuoden musiikkiteollisuudesta vetäytymisen jälkeen. 12-vuotiaana tämä oli todella kiehtova juttu. Nyt se kuulostaa kuin olisi pantu kokoon toisilleen etäisistä palasista, joskin perussoundi hakee aikansa hevin kuuntelijoita eli meitä poikalapsia. ”Life and death of the party” on aina iskenyt melodisuudellaan, samoin kuin ”Great American success story”. Myös vähän heikompi ”The World needs guts” menee samaan lokeroon, mutta levyn ehdoton kohokohta on aina ollut Perjantai 13. kuudennen osan tunnusbiisi ”He’s back (The man behind the mask)”. Muuten albumilla on turhan monta täyteraitaa, jotka tekevät kokonaisuudesta hyvin keskinkertaisen kasarille tyypillisen kevythevilevyn. Hyvänä esimerkkinä on pastissimainen ”Crawlin’”, jossa yhdistyvät kaikki aikansa kliseet (mikä ei tarkoita, että se olisi kammottava biisi – ainoastaan kliseet sisältävä). Tosin yhdellä 80-luvun crossover-klassikkobiisillä eli poppaavalla ja aikansa valtavirran syntikkasoundeilla kuorrutetulla ”He’s backilla” saa paljon anteeksi.

Raise Your Fist and Yell (1987) jatkaa periaatteessa samalla linjalla, mutta se on koherentimpi kokonaisuus. Samalla se on myös turvallisempi, yksitotisempi ja lievästi tylsää aikaansa sidottua kevytmetallia. Avausraita ”Freedom” hakee rokin riemuista todistavan anthemin asemaa ja ”Prince of darkness” on juuri sitä, mikä tässä genressä meni läpi 80-luvun lopulla. Jotain Alicen omasta arviosta kertoo se, ettei levyn biisit jääneet myöhempään keikkasettiin. Arvio on mielestäni oikea, mutta teos on silti hieno todiste ja muisto omasta ajastaan – kaikesta siitä, mitä kasarin kevythevi oli hyvässä ja pahassa. Levy on myös lisätodiste Alicen uran tuottajavetoisuudesta: tässä sitä virkaa hoitaa kasarihevin, erityisesti melodisen tukkahevin parissa uraansa edistänyt Michael Wagener.

Trash (1989) sisältää Cooperin suurimman hitin, ”Poison”, joka tunnettavuudessaan taitaa mennä jo ”School’s outin” edelle. Tuottajana hääri kultasormi Desmond Child, jonka läsnäolo kertoo lähes kaiken tarpeellisen lievästä tyylillisestä suunnanmuutoksesta. Ja kyllähän tuota hittibiisiä tuli diggailtua vähäsen sen ilmestyttyä, vaikka en koskaan lämmennyt sille yhtä paljon kuin Constrictorin hitille ”He’s back”. Myrkkyveisun lisäksi levyllä on toinenkin hitti, ”Bed of nails”. Levyllä vierailee aikansa tukkahevin, hardrockin ja popin kermaa: jäseniä Bon Jovista, Totosta, Aerosmithistä ja muutamista muistakin. Levy myi yli kaksi miljoonaa. Suomessakin se sai kultalevyn.

Hey Stupid (1991) on eräänlainen kasarihevin kuka kukin on. Siellä on mötikkää, satriania, vaita, gunnaria, ozzyä. Levyn idea on yksinkertainen: toista edellisen menestys samalla reseptillä. Nimiraita ”Hey Stupid” on uusi ”Poison”, mutta ei aivan yhtä iskevä. Sitä seuraava ”Love’s a loaded gun” on turvallinen, hieman keskitasoista parempi tukka-anthem, jonka tekemiseen on tarvinnut kuunnella Bon Jovia ja Aerosmithiä. Ja samaa rataa jatketaan läpi levyn. Uusia ”Bed of nailseja” on noin neljä. Aivan hienoja biisejä tällä on, mutta ehkä nyt voisi jättää tämän genren parhaimpien kuuntelun varaan. Hey Stupid ei ole suunnannäyttäjän vaan perässähiihtäjän levy. Mutta jos perässähiihtäjien levyt voivat olla kelvollisia, tämä on enemmän kuin kelvollinen.

The Last Temptation (1994) on yhdenlainen teemalevy. Siellä seikkailee Steven, jonka tarina julkaistiin myös sarjakuvana. Muusikkovieraiden lista on kutistunut ja ilmaisussa on menty askel keskitien popin suuntaan – miten Alice nyt voisikaan soittaa tukkavetoista kasariheviä, kun 90-luvun puoliväli lähestyy ja muodit muuttuvat. Aloitusraita ”Sideshow” on varsin viihdyttävää poppia. Sen jälkeen ollaan hieman rokimmissa tunnelmissa. Nyt kuitenkin iskee väsymys: kuinka monta levyä on vielä kuunneltavana, kun olisi stereoiden vieressä nippu kiinnostavampia ostolevyjä? Vaikka mielenkiinto lopahtaa, on levyllä muutama kohtuullinen sävellys, joten ehkä tähän voisi palata myöhemmin. Alicen omien sanojensa mukaan levy oli ensimmäinen, jonka hän teki kristittynä. Levyllä on muuten minimaalinen suomalaisuuden leima. The Hootersista tuttu David Uosikkinen soittaa rumpuja. Miehen molemmat vanhemmat ovat alkujaan suomalaisia.

Brutal Planet (2000) on yhdenlainen ratkaisu ongelmaan. Jos tukkahevi oli pois muodista ja askel keskitien poppiin ei ollut oikea suunta, oli mahdollista korjailla toisaalle – kohti rokimpaa ja industriaalimpaa ilmaisua. Taiteellinen ja kaupallinen umpikuja saattaakin olla selitys siihen, että tauko venyi kuuden vuoden mittaiseksi. Se on huomattavasti pidempi kuin yksikään aikaisempi tauko, vaikka mies oli vuosia sitten tarvinnut breikkiä liiallisen viinankäytön vuoksi. Lopputuloksena on soundillisesti ajanmukaistettua ja päivitettyä hevirokkia, jota Alicen ääni kantaa yli mitättömyyden ja tylsimmän keskinkertaisuuden. Nimibiisiä voisi jopa kehua. ”Cold Machines” -kappaleesta Alice totesi, että se oli yritys tehdä Marilyn Manson -tyyppinen biisi. Mielestäni saman voi sanoa koko levystä. Se osoittaa, että esikuvasta oli tullut taas seuraaja.

Dragontown (2001) ei ole aivan niin Marilyn Mansonia kuin edeltäjä, mutta raskaalla rokilla jatketaan. Alicen tarinassa se putoaa täydelliseen tyhjiöön. Kenties siksi sen menestys oli kauniisti sanottuna vaatimatonta. Sitä ei siivittänyt nousuun edes se tosiasia, että levyllä on muutamia melko hyviä biisejä, kuten aloitusraita ”Triggerman”. Ne tosin taisivat olla väärässä paikassa väärään aikaan. Osa on oudossa paikassa myös tällä levyllä. Yksi oudoimmista on nokkelasti nimetty ”Disgraceland”, joka on metallista rockabillya. ”It’s much too late” tuo kaikessa melodisuudessaan mieleen etäisesti Smashing Pumpkinsin ja Green Dayn sekoituksen. Tai muille se kai tuo mieleen Beatlesin. Yhtä kaikki, tuskin tätä tulee kovin intensiivisesti kuunneltua jatkossa.

The Eyes of Alice Cooper (2003) on soundillisesti hieman kevyempi kuin pari raskaampaa, industriaalisempaa edeltäjäänsä. Nyt kyse on suorasta ja tiukasti potkivasta hardrockista. Aika nopeasti kuitenkin tulee tylsistyminen. Tässä vaiheessa alkaa jo toivoa, että pääsisi viimeisenkin studioalbumin loppuun. Samalla tulee mieleen, että joidenkin artistien kohdalla on ihan ok, että levytetään harvemmin ja soitetaan keikoilla parhaita uran varrelta. Miksiköhän se tulee mieleen juuri tämän levyn kohdalla? Eivät albumin biisit surkeita ole, mutta en tiedä, mikä saisi minut innostumaan tästä.

Dirty Diamonds (2005) on bailumusaa. Ei enää synkkää ja raskasta, kuten erityisesti Brutal Planetilla, vaan bileet. Hippaa, vauhtia ja melodiaa. Partyissa on jopa hyviä biisejä, vaikkapa nimiraita, letkeä ”Run down the devil” ja avausraita ”Women of mass destruction”. Mukana on myös mukiinmenevää altsukantria (”The Saga of Jesse Jane”) hieman mitäänsanomatonta perusjytää (”Sunset babies”) juhlatwistillä, valtavirtapoppia (”Perfect”) ja tummasävyistä hiphoppia (”Stand”). Jokaiselle jotain, niin kuin kekkereissä on tapana. No joo, AllMusicin arviossa todetaan, että vaikka levy ei ole Killer eikä Love it to death, se ainakin kuulostaa saman miehen tekemältä. Hyvin sanottu. Teos myi paremmin kuin yksikään aikaisempi 2000-luvun Alice-albumi.

Along Came a Spider (2008) on jonkinlainen konseptialbumi sarjamurhaajasta nimeltään Spider, joka keräilee kahdeksaa jalkaa. Sitten tulee tenkkapoo, kun hän rakastuu viimeiseen uhriinsa. Levyllä vierailevat Slash ja Ozzy, molemmat yhdellä raidalla. Rummuissa on useimmissa biiseissä Kissistä tuttu Eric Singer. Ozzyn ääni tuo sävyjä sinänsä turhaan biisiin ”Wake the dead”. Tai ehkä kiinnostavin piirre siinä on se, että se plagioi Chemical Brothersin ”Let forever be” -biisiä.  ”Catch me if you can” on aika iskevä, samoin kuin ”Wrapped in silk” ja levyn päättävä ”I am the spider”, mutta tuskin tämä tulee omassa soittimessani kulumaan.

Welcome 2 My Nightmare (2011) on jonkin sortin jatko-osa vuonna 1975 ilmestyneelle albumille Welcome to My Nightmare. Tuottajaksi tuli taas Bob Ezrin. Kyse on heidän kimppalevystään, niin äänimaailman kuin biisienteon osalta. Yhteistyökumppaneita levyllä on koko joukko Ke$hasta (”What baby wants”) Rob Zombien (”The Congregation”) kautta Desmond Childiin (”I am made of you”). Tyylillisesti varsin eklektinen levy sai hyvät arviot. Se nousi muutamien maiden listoilla korkeammalle kuin miehen muut saman vuosituhannen teokset. Mikään ei kuitenkaan muuta sitä, että joistakin hittihakuisista oivalluksista huolimatta levy on aika tylsä, sekava ja varsinkin soundillisesti kylmä. Albumilla taitaa olla myös Alicen aallonpohja ”Disco bloodpath boogie fever”, josta tulee mieleen lähinnä räppäävä Frederik. Ei voi olla nauramatta. Teatraalinen ”Last man on earth” viehättää kovasti siihen asti, kunnes mieleeni tulee kuvitella Tom Waits laulamassa tätä tuhat kertaa koskettavammin. Levy lopussa Vince Gill käy vähän laulamassa Alicen kanssa kivankuuloista kantria (”I Gotta get out of here”).

Vaikka tässä kuunnellut Alicen albumit ovat minulle lähes yhdentekeviä Constrictorin sisältämää nostalgiaa lukuun ottamatta, on yhdyttävä Joey Ramonen aikanaan lausumiin sanoihin: ”Onneksi hän on taas kuvioissa ja menestyy.” Hyvät puheet Alicen livekunnosta otan todesta ja minulla ei olisi mitään sitä vastaan, että löytäisin itseni keikalta.

Ei kommentteja: