”Uskonto,
politiikka ja raha”. Tuollainen litania oli laitettu Rovaniemellä Lapin
yliopistossa järjestetyn seminaarin nimeksi. Seminaari pidettiin 27.
marraskuuta. Kävin siellä puhumassa tutkimuksistani kolmen vartin verran. Loppuajan kuuntelin alustuksia ja osallistuin keskusteluun, joka keskittyi
erityisesti lestadiolaisuuteen.
Päivän
ensimmäisen alustuksen piti Siirtolaisuusinstituutin johtaja Tuomas Martikainen,
joka puhui maahanmuuton vaikutuksista Suomen – ja osin Euroopankin –
uskonnolliseen kenttään. Määrällisistä muutoksista keskeistä on, että
uskonnollinen kenttä monimuotoistuu. Tämä voi tarkoittaa muutaman vuoden
piikkiä liikkuvien työläisten vuoksi ja pidempikestoista monimuotoistumista.
Varsinkin jälkimmäisessä on olennaista, että maahanmuuttajien uskonnollisuus
alkaa usein muistuttaa uuden asuinmaan uskonnollisuuden muotoa. Paitsi jos
heidät suljetaan yhteiskunnan ulkopuolelle. Silloin tyypillinen reaktio on
radikalisoituminen. Kaikkiaan maahanmuuttajien uskonnollisuudessa suosituin on kristinusko,
vaikka maahanmuutto lisääkin merkittävästi esimerkiksi Suomessa oleilevien
muslimien määrää.
Martikaisen
alustuksen jälkeen oli minun vuoroni. Aiheeni oli uskonnon ja maallisen
erottelu. Esitin, että erilaiset analyyttiset ja normatiiviset erottelu
hallitsevat keskustelua. Pohdin muutaman esimerkin kautta niiden etuja ja
ongelmia (Jürgen Habermas, poliittinen teologia, Bruce Lincoln). Sen jälkeen
tarkastelin, millaista tutkimusta tehdään, jos ei käytetä analyyttisia
määrittelyjä eikä esitetä normatiivisia kannanottoja, vaan tutkitaan, miten
erilaiset yhteiskunnalliset toimijat tekevät erottelun ja saavat siten asioita
aikaiseksi. Historiallisen katsauksen jälkeen ehdotin, että voidaan erottaa
kaksi viimeaikaista trendiä. Valtakirkot ”kulttuuristuvat” eli alkavat nimittää
itseään kulttuuriksi tai perinteeksi voidakseen taata tietyt etuoikeudet.
Vähemmistöt ”uskonnollistuvat” eli alkavat nimittää toimintaansa
uskonnolliseksi voidakseen joko saada etuoikeuksia tai haastaakseen muiden
etuoikeuksia. Alustukseni perustui artikkeliin, joka julkaistaan englanniksi
vasta vuonna 2017.
Aamupäivän
kolmas alustus jatkui luontevasi omastani. Mika Luoma-Ahon aiheena oli uskonto
ja väkivalta. Hänen viestinsä useiden esimerkkien kera tarjottuna oli se, että uskonnollisen
ja maallisen väkivallan tarkka erottaminen on liki mahdotonta. Siksi
voitaisiinkin tarkastella, mitä erottelulla tehdään, kun väkivalta tunnistetaan
ja nimetään uskonnolliseksi ja miten luokitteleva toimenpide vaikuttaa asioiden
kulkuun.
Lounaan
jälkeen Meri-Anna Hintsala kertoi tutkimuksestaan, jossa käsitellään
vanhoillislestadiolaisten verkkokeskusteluja. Hänen työssään on monta
ulottuvuutta, erityisesti sukupuoli, sillä keskiössä on lestadiolaisnaisten
toimijuus, mutta itseäni kiinnostaa erityisesti se, miten lestadiolaisnaisten
keskustelupalstat toimivat esimerkkeinä siitä, miten niin sanottu uusmedia ja
niin sanottu perinteinen media kytkeytyvät toisiinsa. Yksinkertaistaen: moni
liikettä koskeva mediakohu on saanut alkunsa netin keskustelupalstoilta, joissa
yksilöt ovat löytäneet muita kaltoin kohdeltuja. Näin on uskallettu vähitellen
tulla julkisuuteen asian kanssa, ja valtamedia mielellään ottaa tällaiset asiat
käsiteltäviksi. Ilman uusmediaa asiat voisivat jäädä valtamedialta piiloon;
ilman valtamediaa nettikeskusteluilla ei olisi lopultakaan merkittävää kykyä
luoda painetta liikettä kohtaan. Tämä mekanismi nimenomaan vanhoillislestadiolaisuuden
kontekstissa tulee esille myös Aini Linjakummun teoksessa Haavoittunut yhteisö.
Lapin
yliopiston yliopistonlehtori Aini Linjakumpu kertoi tuoreesta
tutkimusaiheestaan, jossa käsitellään lestadiolaisuuden taloudellisia verkostoja.
Hän esitti alustavia näkemyksiään liikkeeseen kuuluvien tavasta hoitaa
bisneksiä – siitä, miten vaikkapa alihankkijoista muodostuu verkosto, jota
yhdistää liikkeeseen kuuluminen. Samaan liikkeeseen kuuluvien suosiminen ei
näytä olevan avointa tai eksplisiittistä – pikemminkin usein korostetaan
taloudellisen ja hengellisen toiminnan eroa – mutta paikoin taloudellisessa
toiminnassa esiintyy alustavien tulosten mukaan hienovaraista suostuttelua ja
vihjailua, jonka toivotaan johtavan ”omien” huomioonottamiseen.
Sandra
Wallenius-Korkalon oli tarkoitus puhua lestadiolaisuuden populaareista
representaatioista, mutta hän oli estynyt, joten hänen tilallaan puhui Lapin
yliopiston yliopistonlehtori Tapio Nykänen. Hänen alkava tutkimuksensa
tarkastelee lestadiolaisuuden poliittisia kytköksiä. Tarkempia tuloksia
verkostoista ja lestadiolaisuuden mahdollisesta vaikutuksesta poliittiseen
päätöksentekoon pohjoisen Suomen kunnissa täytyy odottaa, mutta lähtökohtina
voidaan muistuttaa siitä, että liikkeessä kannustetaan poliittiseen toimintaan,
erityisesti keskustapuolueessa. Vasemmistoa kartetaan ja pääosin myös
kristillisdemokraatteja.
Keskustelussa
otettiin esiin kysymys siitä, onko lestadiolaisuus jotenkin nostettu tikun
nokkaan ikään kuin juuri siitä haluttaisiin kaivaa kaikkea mahdollista
kielteistä. Oma näkemykseni on, vaikka tutkijat nostavatkin kielteisiä asioita
esiin, liikkeestä tulee näkyväksi myös myönteisiä puolia. Lisäksi
lestadiolaisuus on todella mielenkiintoinen, ehkä poikkeuksellinenkin tapaus,
jonka taloudellisia ja poliittisia kytköksiä on tarpeen tarkastella erityisesti
siksi, että liikkeen parissa on paljon poliittisesti aktiivisia ihmisiä ja
taloudellisesti menestyneitä yrittäjiä, jotka eivät piilottele menestystään.
Viime
aikoinakin on kuulunut liikkeen sisäpiiristä kommentteja, ettei tällainen ole
menetelmällisesti oikeanlaista tutkimusta. On ymmärrettävää, että liikkeen parissa
halutaan antaa mahdollisimman myönteinen kuva ulospäin ja yritetään
kyseenalaistaa paljastavia tutkimuksia. Tutkijat taiteilevat tässä
ristipaineessa, mutta sen verran mitä itse tunnen käynnissä olevia
lestadiolaisuuden tutkimushankkeita, suhtautumiseni valittuihin näkökulmiin on
yksiselitteisesti myönteinen. Odotan innolla näiden uusien tutkimusten
etenemistä ja valmistumista.
Seminaari
oli samalla vasta perustetun ”Uskonnon ja yhteiskunnan tutkimusverkoston”
avaava tapahtuma. Lisäinfoa verkostosta löytyy linkistä:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti