Montrealissa
McGillin yliopiston kirjakaupassa tuli vastaan François Callatin kokoama teos Foucault Against Himself (2015).
Se perustuu ranskalaiseen dokumenttiin, mutta se toimii luettuna erinomaisesti.
Englanninkieliseen
teokseen on lisätty Paul Rabinowin esipuhe. Muuten se koostuu Caillatin
johdannosta ja neljästä haastattelusta. Neljää haastateltavaa yhdistää se, että
he tunsivat Michel Foucault’n henkilökohtaisesti. Haastatteluissa yhdistyy
mainiosti Foucault ihmisenä ja ajattelijana.
Arlette
Farge teki Foucault’n kanssa teoksen Le
Désordre des familles, lettres de cachet des Archives de la Bastille (1982),
jossa yhdistyy Foucault’n kiinnostus historiaan, arkistotyöhön, tavallisiin
ihmisiin ja valtaan. Teoksessa analysoidaan tavallisten ihmisten kuninkaalle
lähettämiä pyyntökirjeitä tuomita naapureita, sukulaisia tai jopa
perheenjäseniä. Haastattelussa käsitellään esimerkiksi Foucault’n käsitystä
spesifistä intellektuellista, hänen aktivismiaan ja pettymystään
historiantutkijoiden kielteiseen vastaanottoon.
Professori Leo Bersani kutsui Foucault’n
Californiaan Berkeleyn yliopistoon, jonne Foucault matkasi vuosina 1975 ja 1981.
Hän kertoo, mitä Foucault touhusi siellä ja miten hän suhtautui Californiaan ja
Pariisiin. Suurin osa haastattelusta käsittelee homoseksuaalisuutta ja
seksuaalisuutta ylipäätään. Bersani korostaa, miten Foucault’n kiinnostus
sadomasokismiin ei ollut genitaalialueisiin keskittyvää, vaan pyrkimystä löytää
koko ruumiiseen kohdistuvia mielihyvän muotoja. Bersani toteaa, että vaikka
Foucault puolusti seksuaalista vapautta, hän vastusti seksuaalisuuteen
perustuvia identiteettejä. Tämä on kiinnostava muistutus, jos ajatellaan, miten
merkittävän aseman Foucault on saanut esimerkiksi seksuaalivähemmistöjen
identiteettipolitiikassa.
Ranskalainen
filosofi ja taidehistorioitsija Georges Didi-Huberman tutustui Foucault’n
kanssa vuonna 1981, kun hän lähetti psykoanalyyttisesti virittyneen teoksensa
Foucault’lle. Foucault otti yhteyttä ja siitä alkoi yhteistyö – molempia
kiinnosti ranskalaisen neurologin Jean-Martin Charcot’n työ. Foucault oli
tutkinut sivuavia teemoja Klinikan synnyssä, mutta Didi-Huberman lisäsi
diskurssien ja käytäntöjen tarkasteluun kuvatutkimuksen, sillä valokuvaaminen
oli keskeinen osa Charcot’n menetelmää. Didi-Huberman puhuu paljon ja
ylistävästi Foucault’n kirjoitustyylistä. Itseäni tässä viehätti erityisesti
se, miten Didi-Huberman puhuu editoinnista – haastattelun otsikko on ”Knowing
when to cut” – tarkoittaen teoreettisesti motivoituja valintoja. Tieto ei
tarkoita kaikkien yksityiskohtien tietämistä tai esille panoa, vaan ”leikkaus”
(siis valikointi) on tiedontuotannon perustava teko.
Filosofi
Geoffrey de Lagasnerie puhuu jonkin verran Foucault’n varhaistuotannosta, mutta
painavampaa sanottavaa hänellä on vallasta ja tieto/valta -konstellaatioista.
Lagasnerie puolustaa Foucault’n huonosti ymmärrettyä ajatusta siitä, että voi
olla pätevää tietoa, joka on silti kytköksissä valtasuhteisiin. Tieteenalat
tuottavat tietoa, mutta ne syntyvät niille ulkoisten intressien ja
valtasuhteiden menetelmien ja kontrollimekanismien kautta. Minusta tämä kääntyy
ymmärrettäväksi joskin yksinkertaistavaksi, jos ajatellaan sellaista oppialaa,
joka tuottaa päteviä tuloksia, mutta kysyy kysymyksiä tavalla, joka suosii tiettyjä
eturyhmiä, yhteisöjä ja instituutioita. Osa teologisesta – ja myös
uskontotieteellisestä – on leimallisesti tällaista. Tai kyllä muutkin alat
toimivat esimerkkinä, mutta sattuneesta syystä tunnen parhaiten ammattiani
lähellä olevat alat. Lagasnerie puhuu myös vastarinnasta, vapaudesta ja
Foucault’n käsityksestä siitä, että vaihtoehtoisten tulevaisuuksien puolesta
voi toimia parhaiten olemalla vallan ytimessä. Tämä haastattelu on
sisällöllisesti painavin.
Teoksen
nimi ei tarkoita sitä, että Foucault olisi jotenkin läpeensä ristiriitainen
ajattelija, joka puhui itsensä pussiin (Žižekistä tällaisia esimerkkejä on esitetty, mikä ei silti
tarkoita, että esimerkkien esittäjien mielestä kyseistä herraa ei kannattaisi
lukea). Nimi viittaa siihen, että Foucault ei pysynyt paikoillaan
ajatuksissaan, vaan halusi aina haastaa itsensä, tulla joksikin toiseksi
ajattelun kautta. Tätä havainnollistetaan toistuvasti Foucault’n
valtakäsityksen muutoksella ulossulkevasta (Hulluuden historia) sisäänottavaan
(Tiedontahto).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti