Kanadassa
on jo muutaman vuoden ajan ollut käynnissä isohko hanke, jossa tarkastallaan uskontoa ja monimuotoisuutta. Olen osallistunut yhteensä kolme kertaa Religion
and Diversity -projektin kokoontumisiin. Yleensä tapahtumat on
järjestetty Ottawassa. Tällä kerralla oli vuorossa naapurikaupunki Montreal.
Projektin
varsinaisen tapaamisen yhteydessä on yleensä myös väitöskirjantekijöille
tarkoitettu kaksipäiväinen työpaja. Ne keskittyvät vuorotellen tutkimukseen ja
yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Olen pitänyt yhdessä Kim Knottin kanssa
tutkimuspainotteisen työpajan. Nyt minut kutsuttiin pitämään yhteiskunnallisen
vaikuttamisen työpaja. Aiheen sai keksiä itse – johtolankana oli yleisempi
ajatus siitä, että nuoret tutkijat pääsevät tutustumaan pidemmälle ehtineisiin
tutkijoihin.
Työpajassa
keskityttiin mediasuhteisiin, niin perinteiseen valtavirran mediaan (televisio,
radio, sanomalehdet) kuin niin sanottuun sosiaaliseen mediaan (Twitter, blogit,
Facebook, Academia.edu, Linkedin ja niin edelleen) erityisesti uskontoteeman
osalta.
Palaute
oli kiittelevää, mutta ei siitä sen enempää. Itselleni kiinnostavinta oli se,
miten paljon epäröintiä osalla osallistujista oli mediaa kohtaan – myös
sosiaalista mediaa kohtaan. Osalla puolestaan oli kokemusta
asiantuntijakommentoinnista esimerkiksi sanomalehdissä. Se, että pohdimme
yhdessä hyvin käytännönläheisesti erilaisia riskejä ja mahdollisuuksia tuntui
avaavan ja purkavan ainakin joitakin huolia ja ennakkoluuloja.
Toinen,
akateemisesti korkealentoisempi työpaja sisälsi projektiin liittyviä
alustuksia, mutta mukana oli tavalliseen tapaan myös muiden tutkimushankkeiden
esittelyä. Yksi hurjimmista sessioista käsitteli brittiläisten professoreiden
Adam Dinhamin ja Chris Barkerin hanketta, joka keskittyy uskonnon ja
poliittisten suhteiden uudelleen kuvitteluun.
Hankkeen
lähtökohtana on 18 asiantuntijahaastattelua. Tunnetuilta tutkijoilta kysyttiin,
miten he näkevät oman tieteenalansa kautta uskonnon tutkimuskohteena. Mitkä
ovat nousevia kysymyksiä ja tutkimuskohteita? Tämän pohjalta Dinham ja Barker
esittelivät eri alojen asiantuntijoiden näkemyksiä. On varmasti älyllisesti
hauskaa ja mielenkiintoista haastatella tunnettuja tutkijoita. On myös
hyödyllistä kuulla heidän näkemyksiään.
Itselleni
jäi epäselväksi, mihin tästä edetään. He tuskin pyrkivät selittämään, miksi
asiantuntijat näkevät asiat tietyllä tavalla. Pikemminkin he pyrkivät
haastattelujen kautta identifioimaan keskeisiä teemoja ja rakentamaan siltoja
tieteenalojen välille ja tuomaan näkemyksiä yhteiskunnallisiin käytäntöihin.
Esityksen
toinen osio antoi mahdollisuuksia kommentointiin. Se olikin vilkasta,
hämmentynyttä ja kriittistä. Viimeisessä osiossa Dinham ja Barker pyrkivät
selvittämään, missä mennään. Tämä osio oli itselleni erikoinen kokemus,
erityisesti Barkerin puhe. Hän käytti termiä ”great reconnection”, jolla hän
halusi luoda kokonaisvaltaisen synteesin asiantuntijaosaamisen ja yhteiskunnan
välille. Minusta koko homma kuulosti Monty Python -teorialta uskonnon asemasta
nyky-yhteiskunnassa (erityisesti Britanniassa).
Monty
Pythonit kehottivat aina katsomaan elämän valoista puolta, ja sitä Barkerin
esitys todella oli. Yritys nähdä vain uskonnollisille yhteisölle tuleva etu
uusliberaalissa Britannian koalitiohallituksen ”suuren yhteiskunnan”
politiikassa. Toisin sanoen hän sulki silmänsä niiltä poliittisilta
olosuhteilta, joiden myötä uskonnollisten yhteisöjen paikallinen aktiivisuus
tulee tärkeämmäksi yhteiskunnassa. Yhteisöt tulevat paikkaamaan niitä aukkoja,
joita oikeistolainen politiikka tuottaa rajulla yksityistämis- ja
leikkauspolitiikalla. Analyysi, joka keskittyy vain niihin puoliin, jotka
parantavat uskonnollisten yhteisöjen tilannetta ja johtopäätös, joka perustuu
vain tähän ulottuvuuteen, on mielestäni auttamattoman naiivi.
Emme
ehtineet keskustelemaan tästä puolesta, joten en tiedä kovin tarkkaan, miten
muut suhtautuivat. Yksi maailmanluokan tutkija, jonka nimen jätän tässä
mainitsematta, totesi kuiskaten pöytäämme, että hän oli kieltäytynyt
haastattelusta. Hän kuvasi projektia termillä ”utterly mad”.
Projekti
on toki keskeneräinen, joten vasta julkaisujen jälkeen tiedetään, millaiseksi
se lopulta muotoutui.
Muut
alustukset ja paneelit olivat huomattavasti vähemmän kontroversiaalisia. Ne
käsittelivät uskonnollista monimuotoisuutta ja painottuivat etnografisiin
tapaustutkimuksiin, lainopillisiin kysymyksiin ja uskonnonopetukseen.
Vapaa-aikaakin
oli. Montrealista löytyi pienellä vaivalla muutamia järkevästi hinnoiteltuja
kirjadivareita, joissa oli kelvollinen akateemisen kirjallisuuden valikoima.
Myös levykaupoissa käytettyjen hintataso oli sopiva, joten ostoksilta ei
säästytty.
Kaupunkia
värittävät selkeästi ravintolat, bistrot ja kahvilat. Joko kadun kivijaloissa
on niitä tai asuntoja. Juuri muuta ei kaduilta jää mieleen. Ruokaa tarjoavia
pieniä tiloja toisensa perään. Kaupunki ei jätä nälkäiseksi, joskin se tarjoaa
myös irvokkaan puolensa. Yhden kodittoman kerjäläisen vakiopaikka oli tuoretta,
herkullisen näköisiä ja valtavia lihakimpaleita myyvän kaupan edessä.
Mount
Royalille en tällä kerralla kiivennyt, koska olen käynyt siellä aikaisemmin.
Sen sijaan kävin McGillin yliopiston kampuksella, jossa on myös ilmainen
luonnonhistoriaan (ja etnologiaankin) keskittyvä Redpath-museo.
Työpajat
pidettiin hotellissa, jota pyörittävät opiskelijat (kuva on hotellihuoneeni
parvekkeelta). Muuten kaikki meni hyvin, mutta ravintolassa tuli pieniä
kömmähdyksiä.
Viimeisellä aamiaisella odottelin ensiksi yli kymmenen minuuttia
tarjoilijan kontaktia. Viimein sain tilattua haluamani lämpimän aamiaisen.
Sitten tarjoilija tuli pahoittelemaan, ettei minulta ole otettu tilausta ja
sopersi jotain vuoron vaihtumisesta. Vastasin, että tilasin kyllä, puoli tuntia
sitten. Tarjoilija hätkähtyi: ”Ai, ilmeisesti minulta?” Vastasin myöntävästi.
Tarjoilija lupasi tuoda tilaukseni välittömästi. Pian sain annoksen, joskin
tässä vaiheessa pöytäni ympärillä oli kolme työntekijää. Totesin, että tämä on
väärä annos. Tilasin uppomunia, lautasellani on munakas. Taas pahoittelua.
Tässä vaiheessa oli jo nälkä ja kiire päivän ohjelmaan, joten totesin syöväni
munakkaan. Ei mennyt opiskelijoiden aamuvuoro aivan täydellisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti