Vieraillessani
Montrealissa McGillin yliopiston kirjakaupassa hyllyssä tuli vastaa pari vuotta
sitten ilmestynyt Jacques Lacanin The
Triumph of Religion (2014, ranskaksi 2005). Kun jatkoin matkaa mainioon
Cheap Thrills levy- ja kirjakauppaan, siellä vastaava teos oli käytettyjen
hyllyssä noin viiden euron hintaan. Tein kaupat.
Kyse
on alle satasivuisesta kirjasesta, johon on koottu Lacanin puheita. Ensimmäinen
osa, ”Discourse to Catholics” on vuodelta 1960. ”The Triumph of Religion” on
puolestaan Roomassa pidetty lehdistötilaisuus vuodelta 1974. Uskontoteema
yhdistää näitä väljästi.
Ensimmäisessä
osassa ranskalainen psykoanalyytikko kertoo kahdessa Brysselissä pidetyssä
yleisöluennossa Freudin merkityksestä. Erityisesti pohditaan etiikan roolia ja
merkitystä Freudilla. Jos toivoo, että tässä tiivistyisi jotain Lacanin
uskontokäsityksistä, niin pettyy. Lähinnä opitaan, että Lacanin mukaan Freud
oli lähempänä ”rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi” -tyyppistä ajattelua kuin
antoi ymmärtää. Lisäksi voidaan lukea pienestä piikittelystä kristillisiä
piirejä kohtaan, sillä niissä Jung on otettu vastaan huomattavasti Freudia
myönteisemmin. Lacan vierastaa Jungilta löytyvää gnostilaista ja pakanallista
virettä.
Kahdesta
puheesta ei irtoa paljoakaan muille kuin Lacan-tutkijoille.
Toinen
osa on oikeastaan aika viihdyttävä. Siinä verrataan uskontoa ja psykoanalyysia.
Lähtökohtana on Lacanin toteamus, että jos uskonto kukoistaa, psykoanalyysi on
epäonnistunut.
Lacanin
mukaan tunnustuskäytännöt eivät yhdistä uskontoa ja psykoanalyysia.
Jälkimmäisessä ei tunnusteta, vaan puhutaan mitä tahansa. Tavallaan näin, mutta
en silti pidä tätä teoreettista nyanssieroa riittävänä kumoamaan
yhteneväisyyttä asiakkaan/kuluttajan näkökulmasta. Lisäksi se ei poista
ajatuksellista jatkumoa katolisten tunnustuskäytäntöjen ja psykoanalyysin
väliltä (vaikka osoittaakin eron). Tämä ei kuitenkaan ole asian ydin, sillä
uskonto ei Lacanin mukaan kukoista tunnustuskäytäntöjen vuoksi. Uskonto
kukoistaa siksi, että se kykenee merkityksellistämään sen mitä tiede meille
tarjoaa. Uskonto merkityksellistää kaiken luonnollisen.
Psykoanalyysin
ja uskonnon erona on, että psykoanalyysi kehittyy tieteellisen diskurssin
yhteydessä tiettynä historiallisena ajankohtana. Lacan näyttää ajattelevan
niin, että psykoanalyysi parantaa, mutta uskonto parantaa niin, etteivät
ihmiset hahmota, mikä menee huonosti. Psykoanalyysi parantaa oireen (tai auttaa
käsittelemään sitä, elämään sen kanssa), mutta uskonto auttaa repressoimaan
oireen.
Kun
Lacanilta kysytään, mitä hän tarkoittaa termillä ”tosi uskonto”, hän vastaa epäröimättä
viittaavansa katolisuuteen. Muut ovat valheellisia. Näiden termien syvempää
sisältöä ei kuitenkaan selitetä. Tässä yhteydessä hän myös toteaa
uskontotieteestä (uskontohistoriasta), että uskontojen laittaminen yhteen
nippuun on todella kammottavaa. Tavallaan jaan Lacanin käsityksen siitä, että
uskontohistorian perinteessä on paljon vialla. Ongelmana ei kuitenkaan ole se,
että katolisuudesta tulee yksi muiden joukossa.
Lehdistötilaisuudessa
on myös hauska sananvaihto liittyen Lacanin Écritsiin
[Kirjoitukset]. Sitä pidetään vaikeasti
ymmärrettävänä. Tähän Lacan vastaa, että ”En kirjoittanut niitä siksi, että
ihmiset ymmärtäisivät. Kirjoitin ne siksi että ihmiset lukisivat niitä.” Hän
täsmentää, että vaikka ihmiset eivät ymmärtäisikään, ainakaan aluksi, lukeminen
saa jotakin aikaan ihmisissä.
Teoksen
parissa viihtyi hyvin, mutta ei sitä voi suositella kuin Lacan-faneille.
Lacaniin sopii hyvin ajatus, jota olen soveltanut moniin ajattelijoihin: hänen
ajatuksensa ovat kaikkein relevanteimpia uskonnontutkimukselle silloin kun hän
ei kirjoita uskonnosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti