Uni
on viimeinen elämänalue, jota ei ole onnistuttu kääntämään kapitalistisen
tuotannon ja voiton välineeksi eikä eliminoimaan tuotantoa hidastavana tekijänä.
Suunnilleen tämä on argumentti, jonka Jonathan Crary esittää kirjassaan 24/7: Late Capitalism and the Ends of Sleep
(2013)
Ainakin
mediateknologian historiallisten vaiheiden tutkijat tuntevat Crary ennestään. Techniques of the Observer: On Vision and
Modernity in the Nineteenth Century (1990) on pienimuotoinen klassikko.
Siksi lyhyt analyysi unesta ja kapitalismista vaikutti kiinnostavalta jo
ilmestyessään. En tosin ostanut sitä silloin. Pari vuotta myöhemmin ostin ja
luin, lentokoneessa matkalla Montrealiin.
Teos
alkaa hienolla luonnehdinnalla siitä, miten eräs varpuslaji kykenee olemaan
nukkumatta poikkeuksellisen pitkään. Yhdysvaltain puolustusministeriö on
kuluttanut paljon rahaa tämän kyvyn tutkimiseen. Pyrkimyksenä on luoda ihminen,
joka kykenisi taisteluolosuhteissa olemaan pitkään hereillä niin, ettei
toimintakyky merkittävästi heikkenisi. Selvää on, että tällaisen ihmisen synty
tarkoittaisi pienellä viiveellä aivan uutta aikakautta työmarkkinoilla. Näin ei
kuitenkaan ole käynyt. Uni on valtavan resistantti juttu. Ei ole sattumaa, että
unenpuute on suosittu kidutusmuoto.
Jos
unentarvetta ei osata poistaa, voisiko siitä tehdä kaupallisen tuotteen? Voisiko
olla mahdollista, että jos yritysjohtajat eivät pidä puhdasta vettä normaalina
ja kyseenalaistamattomana ihmisoikeutena, myös oikeus uneen siirtyisi yritysten
omistukseen kapitalistiseksi myyntiartikkeliksi? Aikamoinen visio
tulevaisuudesta.
Crary
ei maalaa vain tieteisfiktiosta muistuttavia synkkiä kuvia. Hän lyö pöytään faktoja
nykytilanteesta. Keskimääräinen uniaika on Yhdysvalloissa kuusi ja puoli
tuntia. Sukupolvi aikaisemmin se oli kahdeksan tuntia. Vielä 1900-luvun alussa
keskimääräinen uniaika oli kymmenen tuntia.
Lähtökohta
on selvä: kun olemme hereillä pidempään, tuotamme enemmän ja kulutamme enemmän
(tiettyyn pisteeseen asti). Osittain teemme tämän vapaaehtoisesti. Jos emme
aina voi vaikuttaa aikaan, jolla saamme maksettua suojan ja ravinnon, voimme
vaikuttaa aikaan, jonka käytämme kuluttamiseen. Crary tarkastelee erityisesti
audiovisuaalisen median (mm. television) vaikutusta. Päiväohjelmasta
siirryttiin 24/7 -televisioon ja internet mahdollistaa ympärivuorokautisen
houkutuksen valoloisteen pariin. Crary ei tutki ohjelmien sisältöjä, mutta
pohtii sitä, mitä altistuminen vastaanottimien valolle tekee keholle ja
mielelle. Kirjan luettua ymmärtää hyvin, miksi moni fiksu aloittaa mediapaaston
pari tuntia ennen nukkumaanmenoaikaa.
Mediakasvatuksellisesti
kiinnostava teema on pohdinta television ja muun voimakkaan mediakulutuksen
mahdollisesta vaikutuksesta autismin räjähdysmäiseen kasvuun. Korrelaatio on
selvä, kausaatiosta emme tiedä.
Teoksen
alaotsikko on ymmärrettävä, mutta myös outo, sillä en löytänyt termiä ”late
capitalism” itse tekstistä. En ole ollenkaan varma, että Ernest Mandelin
marxilais-teleologinen luonnehdinta kapitalismin ”myöhäisestä” vaiheesta on
oikea. Se ei myöskään kuvaa Craryn käsitystä kapitalismista.
Craryn
analyysin rakentumisessa tärkeimmät teoreetikot ovat ranskalaisia: Lefevbre,
Debord ja Deleuze. Hänen tapansa käyttää heidän ajatuksiaan on osuvaa –
harkitsevaa ja tarvittaessa sekä suitsivaa että täsmentävää.
Onko
uni sitten ainoa jäljellä oleva este, jota kapitalismi ei ole kyennyt
eliminoimaan? Ehkä. Onko uni siksi jonkinlainen vastarinnan alue, jolla
pääsemme kuvittelemaan uusia mahdollisuuksia (sisältäen ajan ennen nukahtamista
ja heräämisen ennen kuin avaamme elektroniset laitteet), kuten surrealisti
André Breton hahmotteli? Se saattaa olla romantisoitu ja impotentti toive.
Pikemminkin näkisin asian niin, että vastarinnan paikat ovat kietoutuneet
kapitalistiseen yhteiskuntaan eikä sen viimeiseen ulkopuoliseen kolkkaan.
Joka
tapauksessa Crary kirjan luettua tekee mieli nukkua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti