Jouluna
kootussa mediaa ja journalismia käsittelevien teosten pinossa toinen lukemista odottanut kirja
oli Esa Väliverrosen toimittama Journalismi
murroksessa (2011). Se tuli ostettua alennuslaarista viidellä eurolla viime
syksynä. Se on monella tavalla hyödyllistä luettavaa otsikkonsa mukaisesta
aiheesta.
Teoksessa
on johdannon lisäksi 14 artikkelia. Yksittäiset artikkelit pohtivat esimerkiksi
sitä, millaisessa kriisissä journalismi on vai onko kyse lähinnä kriisipuheesta.
Vastaus on, että kriisiä on toistaiseksi ollut huomattavasti vähemmän kuin
kriisipuhetta, sillä muutoksista ja haasteista huolimatta – esimerkiksi
printtimediaan kohdennettujen mainosrahojen valuminen toisaalle ja vähentyneet
tilaajat – mediakonsernit tekevät voittoa. Vuoden 2008 finanssikriisiä
seurannut taantuma koski myös mediaa, mutta on vielä liian aikaista sanoa,
kuinka syvästä rakenteellisesta digikriisistä – siis talouden lyhyen aikavälin
heilahteluista jokseenkin riippumattomasta kriisistä – on kyse. Tämä selviää
vasta tasaisemman taloudellisen ajanjakson aikana.
Kiinnostavia
ovat myös käsitteiden esittelyt. Tulosjournalismi, konsernijournalismi ja
mediajournalismi tulevat tutuiksi, samoin kuin ”yhteiskunnan kameraistuminen”
lehtikuvan digimurrosta käsittelevässä tekstissä ja ”journalismin
tunteellistuminen”. Yhteiskunnallinen journalismi ja markkinaehtoinen
journalismi ovat kaksi erilaista projektia, sillä edellinen jäsentyy tärkeyden
ja jälkimmäinen kiinnostavuuden varaan. Ne tosin leikkaavat toisiaan, koska
molempia määrittää ihmisläheinen journalismi.
Artikkelikokoelman
formaatti ei kuitenkaan tarjoa mahdollisuutta selvittää, miten nämä kaikki
käsitteet liittyvät toisiinsa, jos liittyvät. Välillä tuntuu, että kukin ottaa
käsitteen, joka sopii aiheeseensa, ja ehdottaa, että journalismi on menossa
siihen suuntaan. Mutta voiko se mennä kaikkiin mainittuihin suuntiin
samanaikaisesti? Jos voi, pitäisi tietää, miten painotuksiltaan erilaiset asiat
ovat osa suurta tarinaa journalismin muutoksista ja murroksista.
Luvuissa
käsitellään myös blogeja, toimitustyön muutosta etnografisen tutkimuksen
näkökulmasta, aikakauslehtien tutkimusta, journalismin etiikkaa
kouluampumistapausten kautta, henkirikosuutisoinnin muutosta,
haastattelulohkaisujen roolia uutisoinnissa, skandaaleja ja toimittajuuden
muuttumista erikoissivuista vastaavaksi tuottajuudeksi (mikä tarkoittaa lähinnä
perinteisten tehtävien laajentumista tulosvastuullisemmiksi ja
uutispäällikkömäisemmiksi toimenkuviksi).
Yksi
vahvimmin teoreettisiin keskusteluihin kiinnittyvä teksti on Jari Väliverrosen
ja Risto Kuneliuksen ”Politiikan journalismi medioitumisen aikakaudella”. Se
argumentoi empiirisen aineiston perusteella, ettei ajatus politiikan
mediatisoitumisesta (tässä tekstissä: medioitumisesta), eli median kasvavasta
kyvystä ohjata ja hallita politiikkaa, ole kovinkaan selvä kehityskuvio.
Muutoksia on tapahtunut, mutta ei niin radikaalisti kuin mediatisaatioteesin
vahvan version puolustajat esittävät. Pikemminkin journalismi heijastaa laajemman
valtajärjestelmän puitteissa esitettäviä näkemyksiä. Toimittajilla on
medioimisen valtaa (esitystavat ovat muuttuneet), mutta ei valtaa päättää,
mitkä poliittiset kysymykset ovat politiikassa sisällöllisesti tärkeitä.
Muutamissa
teoksen luvuissa nostetaan esiin viimeisimpänä innovaationa toimintatutkimus,
jonka tarkoituksena on yhdessä mediatoimijoiden kanssa kehittää toimintaa
tutkimuksen avulla. Jäin miettimään, miten konsepti sopii journalismin
tutkimukseen – onko tutkijan roolina olla journalismille ulkopuolinen tutkija
vai sen kehittäjä tutkimuksellisin keinoin? – ja miten ajatus kääntyy eri
tieteenaloille ja eri tutkimuskohteisiin. Varmaankin natsismin tutkijan
interventionistinen toimintatutkimus natsismin kehittämiseksi kohtaisi
vastustusta, mutta missä menee raja sopivan kohteen valinnassa ja mitkä tahot
määrittävät tuon rajan?
Kirjoittajat
eivät pohdi tällaisen tutkimuksen oikeutusta, joten ehkä se ei ole ainakaan
näille kirjoittajille ongelmallinen kysymys. Tosin itseäni häiritsee yksi luku,
jossa kerrotaan tällaisesta tutkimuksesta ”erikoislehdessä”. Siis jos
kehitetään lehteä ja samalla salataan sen nimi, ollaan alueella, joka vaatisi
pohdintaa. Lisäksi tästä ”erikoislehdestä” kirjoittamisesta saa ainakin tässä
kontekstissa irti huomattavasti vähemmän kuin jos tietäisi, mistä lehdestä on
kyse – pystyisi verrata, vastaavatko eri osapuolten käsitykset lehdestä omaa
ymmärrystä.
Oma
tieteenalani, uskontotiede, on erinomainen esimerkki harmaasta alueesta. Osa
uskontoa tutkivista suhtautuu siihen interventionistisen toimintatutkimuksen
tavoin. Osa taas suhtautuu vastaavalla tavalla ateistisiin yhdistyksiin. Osa
vastustaa jyrkästi molempia.
Itse
lähden liikkeelle siitä, että vaikka tutkimuksella on erilaisia vaikutuksia, en
pyri lähtökohtaisesti tekemään uskonnollisesta tai uskontokriittisestä
toiminnasta tehokkaampaa. En edes silloin kun olen käynyt puhumassa
uskonnottomien yhdistyksissä, uskonnonopettajien tilaisuudessa tai kirkon
viestintää ruotivissa kehittämistapahtumissa. Silloinkin puhun tutkijana, jonka
sanomisista kuulijat voivat halutessaan napata jotain näkemyksiä siitä, mihin
suuntaan he voisivat kehittää omaa toimintaansa, mutta se jää heidän vastuulle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti