Mediatutkimuksellisten
teosten pinossa ei näy lattia vieläkään. Vuorossa oli tällä kerralla Kelluva kiinnostavuus. Journalismin merkitys
ihmisten sosiaalisissa verkostoissa (2012), kirjoittajina Heikki Heikkilä,
Laura Ahva, Jaana Siljamäki ja Sanna Valtonen. Se lähtee liikkeelle
olettamuksesta, että journalismissa uutiskriteeriä tärkeämmäksi on noussut
kiinnostavuus. Se tarkastelee, mikä journalismissa ja mediassa ihmisiä
kiinnostaa.
Teos
ottaa tiukan otteen yleisötutkimukseen. Se kiistää perinteisen olettamuksen
yleisöstä sosiaalisena oliona, eli rajattuna ihmisryhmänä, ja tutkii yleisöä
diskursiivisena toimintana. Näin ajateltuna ei selvitetä mediaa käyttäviä
ihmisryhmiä ja niiden luonnetta, vaan tilanteita, käytäntöjä ja tapoja, joita
ihmiset omaksuvat mediakäytössään.
Alaotsikon
mukaisesti tutkimus olettaa, että journalismin kiinnostavuus on sidoksissa
ihmisten sosiaalisiin verkostoihin, siihen, mitä niissä tehdään ja mitä niissä
puhutaan. Aineistoa on laajasti: yksilö- ja ryhmähaastatteluja, mediakäyttöä
käsitteleviä päiväkirjoja, yhdeksän yleisöryhmää – jotka ovat esimerkkejä
sosiaalisista verkostoista, jotka edustavat työpaikan, vapaa-ajan ja intressien
mukaan muodostuneita verkostoja – sekä ryhmien ja toimittajien tapaamisista
saatua aineistoa.
Kiinnostavuus
on uusi tärkeä. Näin voi kiteyttää teoksen olettamuksen, jota perustellaan
toimittajien käsityksillä. Mutta miten kiinnostavuus tavoitetaan? Tutkimus
väittää varsin uskottavasti, etteivät toimitusten keinot selvittää
kiinnostavuutta välttämättä tuota parasta mahdollista lopputulosta. Parhaalla
tarkoitan tässä yleisöä kiinnostavaa mediaa, joka voi olla myös häpeämättä
työtään. Esimerkiksi verkkodiagnostinen lähestymistapa, jossa esimerkiksi lasketaan klikattujen juttujen määrää, johtaa
helposti niukemmin käyttäjiä houkuttelevien – mutta sisällöllisesti olennaisten
ja ehkä myös median imagon kannalta tärkeiden – uutisaiheiden arvostuksen
laskuun.
Teoksessa
on teräviä huomioita yleisötutkimuksen historiaan ja versioihin liittyen.
Lisäksi tutkimusasetelma on kompleksinen ja kunnianhimoinen, mutta välillä
tuntuu, että empiiristen tapausten anti ei yllä odotusten tasolle. Esimerkiksi
toimittajien ja yleisön tapaamisista saadaan aika vähän irti (tai ainakaan en
itse saa tiivistettyä siitä mitään erityistä tähän).
Itselleni
mielenkiintoisin empiirinen osio oli luku, jossa sovellettiin David Morleyltä
tuttua kaavaa mediatekstien vastaanottajien tulkintojen tarkasteluun. Otetaan
yksi lehtijuttu ja kuunnellaan valikoitujen ryhmien keskustelua siitä. Sitten
jaetaan ryhmien tulkinnat hallitseviin, vastustaviin ja neuvotteleviin
suhteessa oletettuun sisäänkoodaukseen. Lainaukset havainnollistavat hyvin,
miten eri tavoin ihmiset tulkitsevat uutisia erilaisten poliittisten
ulottuvuuksien mukaan, mutta myös sen, etteivät tulkinnat ole aivan villisti
erilaisia.
Mitä
teos lopulta ehdottaa kiinnostusta koskevaan ongelmakenttään? Se väittää, että
yleisöroolin hyödyntämisen journalismin kiinnostavuuden kehittämisessä on oltava
jotain muuta kuin kysymistä suoraan yleisöltä. Suorat kysymykset tuottavat
tässä tapauksessa latteita vastauksia. Sen sijaan mediakäytön ja sosiaalisten
verkostojen tarkastelu tarjoaa joitakin väyliä. Tosin vastaukset jäävät aika
kelluviksi tyyliin ”ihmisiä kiinnostavat isot ja abstraktit kysymykset ja […]
[ihmiset] haluavat pohtia niitä toistensa kanssa”. Tämä poikkeaa median
vallitsevista yleisökäsityksistä, mutta ei vielä itsessään tarjoa kovin
merkittävää käytännön panosta journalismin kiinnostavuuteen.
*
Kirjassa
on myös itseäni kiinnostavia median ja yleisön suhteisiin liittyviä yksittäisiä
huomioita. Käy ilmi, etteivät toimittajat ole kovin aktiivisia lukijapalautteen
seuraajia. Tai he eivät ainakaan osallistu keskusteluun eivätkä pohdi
syvällisesti, miten palautteen ottaisi systemaattisesti huomioon työssä.
Käyttäjien puolelta kiinnostavaa on, että suuri osa uutisten seurannasta on pintapuolista. Lehdet selataan,
televisiouutisten aikana tehdään samanaikaisesti monia muitakin asioita.
Kuunnellaan toisella korvalla. Mikä merkitys näillä on esimerkiksi uskontojournalismiin,
on kysymys, jota kiinnostaa pohtia enemmän tulevaisuudessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti