Neljäntenä
jouluna kootussa pinossa oli Heikki Luostarisen ja Pentti Raittilan toimittama Journalistin vapaus (2014). Viidestä
artikkelista, esipuheesta ja epilogista koostuva lyhyehkö teos on kunnianosoitus
vuonna 2012 kuolleen Pertti Hemánuksen vuonna 1983 ilmestyneelle tutkimukselle Journalistinen vapaus.
Kansainvälisissä
vertailuissa Suomi on tavallisesti sananvapauden ja lehdistönvapauden ykkönen.
Silti tarkemmassa syynissä journalistin tai journalistisen vapauden kysymys on
polttava. Hemánus tarkoitti sillä ensisijaisesti ”muiden kuin päätoimittajien
vapautta tehdä journalistista työtään oikeiksi katsomiensa päämäärien hyväksi”
toimituksen tai mediainstituution esteiden sitä rajoittamatta. Viimeaikainen
keskustelu Yleisradiosta ja pääministeri Sipilästä on erinomainen esimerkki
journalistisen vapauden rajoittamisesta: esimies esti rivitoimittajien
työskentelyn.
Se,
miksi journalistin vapaus on tärkeää perustuu ajatukseen siitä, että
journalistit toteuttavat yhteiskunnallista tehtävää välittäessään informaatiota
ja ylläpitäessään vuorovaikutusta eri tahojen välillä. Tätä vasten on kuitenkin
huomattava, että journalismi on kuin pienteollisuutta, jossa aikapaineet
asettavat rajoitteita idealismille. Tämä vaikuttaisi olevan pysyvä tekijä.
Poliittiset tekijät olivat merkittävässä asemassa ennen 1980-lukua – ja
yksittäisille toimittajille poliittisesta sitoutuneisuudesta saattoi olla jopa
etua, sillä se saattoi tarjota pääsyn tiettyyn työhön tai informaatioon – mutta
sittemmin suuremman paineen on asettanut voitontavoittelu.
Yksi
historiallinen muutos koskee journalismin henkilöitymistä. Vuosikymmeniä sitten
uutisjutuissa oli harvoin toimittajan nimi, mutta nimen – ja kasvon – merkitys,
voima ja taloudellinen arvo alkoivat selvitä televisiokulttuurin kaiken
henkilöivän eetoksen myötä.
Jos
vapautta on, niin miten se on nykytoimittajien mielestä onnistuneesti käytetty?
Haastattelujen perusteella silloin kun on keksitty itse uutisaihe. Vielä
paremmin menee, jos tuo aihe paljastaa jotain, jota päättäjät eivät haluaisi
julkistaa. Jos se herättää keskustelua netissä ja kahvipöydissä, ollaan lähellä
suomalaisten toimittajien käsitystä onnistumisesta. Toki näiden lisäksi on
tärkeää, että juttu kestää kriittisen tarkastelun eikä sisällä virheitä.
Käytännössä
ihanteille ei aina ole puitteita. Jos tärkeän aiheen totuudellisuuden
varmistaminen vie aikaa ja on työlästä, aiheeseen ei välttämättä tartuta.
Jos
aivan ihannetilanteeseen ei päästä, niin ainakin halutaan herättää keskustelua
(muttei välttämättä kohua) ja tarjota jokin uusi näkökulma aiheeseen.
Kantaakin
voidaan ottaa, kunhan se ei lokeroi toimittajaa. Helpointa tämä on
yksittäisissä kysymyksissä (homoliitot, turkistarhaus). Puoluepoliittista
sitoutumista kartetaan osittain juuri siksi, että sen avulla toimittaja
leimautuu muiden silmissä lähes kaikissa kysymyksissä.
Journalistin
vapauteen vaikuttaa myös koettu työympäristön muutos. Sen tarkastelussa käy
ilmi, että muutoksiin sopeudutaan, vaikka yksilötoimittajista olisikin tullut
ylhäältä johdettuja ja kvartaalitalouden toiveisiin vastaavia avokonttorin
tiimissä brainstormaavia ja moniosaajia. Kenties muutokset on sisäistettävä
hyveiksi, jotta työssä koetaan vapautta. Tämän yleisimmän puhetavan lisäksi löytyi
kriittisempiä ääniä – joko vanhakantaisessa toimituksessa työskentelevältä
uudet hyveet sisäistäneeltä toimittajalta tai notkeassa toimituksessa
työskentelevältä vanhoista hyveistä kiinni pitävältä toimittajalta.
Journalistin
vapautta rajoittaa työvoiman ylitarjonta. Se ei kuitenkaan näytä vähentävän
journalistin työn houkuttavuutta. Jos ajatellaan, että journalismi on asenne,
jossa on tavoitteena kerätä ja jakaa yhteiskunnallisesti merkittävää tietoa,
eikä työsuhde mediaan, monen journalistin vapautta rajoittaa pakko käyttää
aikansa tulonhankintaan journalistisen palkanmaksun ulkopuolella. Toisille se
sopii paremmin kuin toisille. Tyypillisesti nuoret sietävät pätkittäisyyttä ja
epävarmuutta paremmin, koska ajattelevat tai toivovat sen olevan väliaikaista.
Koko työuran tilanteena se voi olla elämäntapavalinta, jonka mukana tulee merkittäviä
rajoitteita (esimerkiksi asuntolainan ottaminen voi olla suuri riski, jos sitä
ylipäätään annetaan).
Vaikka
en tässä pyrikään luomaan kriittistä arviota teoksen yksittäisiin teksteihin,
vaikka kirjoittaa voisi teoreettisuuden verrattaisesta ohuudesta ja
metodologisten pohdintojen vähäisyydestä, en malta olla kommentoimatta yhtä
asiaa. Esa Reunasen tekstissä toimittajan poliittisesta identiteetistä on
käsitelty kiinnostavasti toimittajien käsityksiä onnistumisesta.
Haastatteluihin ja kyselyyn perustuvassa aineistonkäsittelyssä kuitenkin
päädytään pohtimaan poliittista identiteettiä. Sen sijaan että oltaisiin
rakennettu aiheeseen huonosti sopiva (olkiukkomainen) vastakkainasettelu Jürgen
Habermasin rationalistisen ja Chantal Mouffen antagonistisen
politiikkakäsityksen välille, kysyn, oltaisiinko voitu vaikkapa kysyä
toimittajien puoluekantaa aivan tavallisilla kysymyksillä, kuten ”Mitä
puoluetta äänestit viime vaaleissa?” ja ”Jos nyt olisi vaalit, mitä puoluetta
äänestäisit?”. Vastaukset näihin olisivat yksistään tuottaneet vähintään yhtä
paljon kiinnostavaa tietoa toimittajien poliittisesta identiteetistä kuin
artikkeliin päätyneet pohdinnat.
Opiskellessani
sivuaineena tiedotusoppia pääsin osallistumaan Hemánuksen luentosarjalle.
Tuolloin – vuonna 1995 – hän oli jo eleiltään vanha mies, vaikka olikin
61-vuotias. Hän ei jaksanut luennoida seisaaltaan, mutta sujui se
istualtaankin. Miehen pää oli sentään kunnossa. Luentosarjalla käytiin läpi
nippu tuoreita suomalaisia tiedotusopillisia teoksia, joita Hemánus kommentoi.
Olin vaikuttunut hänen arvioistaan ja kyvystään tuoda ilmi näkökulmia, joilla
haastaa teosten sisältöjä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti