Kolmantena
joulupinoon oli päässyt Hannu Niemisen ja Mervi Pantin kirjoittama Media markkinoilla. Johdatus
joukkoviestintään ja sen tutkimukseen (2004). Kotiini se löysi tiensä, kun
koukkasin yli vuosi sitten Rosebudin myymälän kautta. Viiden euron teos oli
lukupinossa pitkään, mutta aina joku muu kirja singautti itsensä käsiini ennen
tätä. Nyt vihdoin löysin aikaa lukea sen läpi.
Nyt
jo yli kymmenen vuotta vanha johdantoteos lähtee liikkeelle siitä suositeltavasta
ajatuksesta, että mediakulttuurin tarkastelussa täytyy pohtia myös
taloudellisia ja poliittisia tekijöitä. Toinen niin ikään ymmärrettävä
lähtökohta on ajatus median kulttuurisen ja yhteiskunnallisen merkityksen
kasvusta viime vuosikymmeninä. Toisin sanoen medialla on merkittävä rooli
siinä, miten ihmiset merkityksellistävät todellisuutta, suuntaavat toimintaansa
ja jäsentävät arvojansa. Kolmas tärkeä lähtökohta on ajatus uusliberaalin
ideologian ohjaamasta markkinoitumisesta. Median kontekstissa sillä
tarkoitetaan 1990-luvulle paikannettavaa siirtymää julkisen palvelun ideaaliin
perustuvasta mediakulttuurista taloudellis-kaupallisten periaatteiden ohjaamaan
mediaan. Tätä havainnollistetaan monin esimerkein teoksen alkupuolella.
Johdannon
jälkeen teos jakautuu osiin, joissa käsitellään median ja yhteiskunnan
suhteita, mediataloutta ja -tuotantoa, mediaesityksiä, yleisöjä ja lopuksi viimeaikaista
mediamurrosta.
Median
ja yhteiskunnan suhteita ruotivassa luvussa käsitellään laajasti mediasääntelyä
ja sen purkamista ollakseen johdatus joukkoviestintään ja sen tutkimukseen.
Tämä on kuitenkin mielenkiintoista. Kohdennus on Suomessa ja siihen
vaikuttavissa kansainvälisissä direktiiveissä.
Erilaisia
normatiivisia näkemyksiä mediaan ja sääntelyyn hahmotetaan kolmen katsontatavan
kautta: liberalistinen kilpailu- ja markkina-ajattelu, moniäänisyyteen tähtäävä
ja julkisuutta intressien sovittelun areenana pitävä pluralistinen näkemys sekä
kriittinen kansalaisten sivistämiseen ja tiedollisten valmiuksien
kasvattamiseen tähtäävä käsitys. Tekijöiden sympatiat kasvavat liberalistisesta
pluralistiseen ja edelleen pluralistisesta kriittiseen.
Mediataloutta
ja -tuotantoa esittelevä osio alkaa väitteellä, jonka mukaan omistajuussuhteet
vaikuttavat mediaesitysten sisältöihin. Tämä on tärkeää, koska mediaesitykset
osallistuvat aktiivisesti kamppailuun hegemonian saavuttamisesta
yhteiskunnassa. Mikäli mediaesitykset ovat omistavan luokan mukaisia,
keskustelukehykset ja sisällöt tuppaavat määrittymään niille suotuisiksi.
Tosin
on epäselvää, millä tavalla omistajuus määrittää mediaesityksiä konkreettisissa
tapauksissa. On helppo ottaa esimerkkejä vaikkapa Rupert Murdochin lehdistä
Britanniassa, kun Sun ja Times siirtyivät kannattamaan
konservatiiveja työväenpuolueen sijaan saatuaan tarpeeksi New Labourista
2000-luvulla tai puolsivat Brexitiä 2016. Silti esimerkiksi Nick Davies
korostaa kirjassaan Flat Earth News
(2008), että omistajuuden vaikutus on muuttunut radikaalisti. Jos ennen
omistajat olivat patruunoita, jotka sanelivat melko suoraan lehden kannan
useisiin asioihin, nyt kaupallisten etujen takaaminen (eivät vahvat poliittiset
mielipiteet) muodostaa omistajalle lähes ainoan perusteen puuttua sisältöön.
Daviesin esimerkkinä on juuri Murdoch.
Mediatalous
ja -tuotanto on toki laajempi aihepiiri. Siihen kuuluvat esimerkiksi
keskustelut omistajuuksien keskittymisestä (monomediakeskittyminen ja
monimediakeskittyminen) ja toimituskäytännöistä (esimeriksi uutiskriteereistä).
Mediaesityksiä
koskeva osio esittelee peruskäsitteitä representaatiosta stereotyyppiin ja
genreen. Asetelmaa jäsennetään kulttuuriteollisuutta koskevan teoretisoinnin
(Adorno ja Horkheimer) ja kulttuurintutkimuksellisen lähestymistavan eroilla.
Edellisessä mediaesitykset standardoituvat kaupallisten menestysreseptien
mukaisesti näin passivoiden yleisöjä; jälkimmäisessä tekstit nähdään
lähtökohtaisesti niin monimerkityksellisiksi, että tilaa jää myös luoville
tulkinnoille. Yllättävänkin suuren osa tästä osiosta vievät pohdinnat siitä,
miten arvioida esitysten laatua.
Mediayleisöjen
tarkastelussa lähtökohtana on ajatus viestinnästä vuorovaikutuksena, ei vain
viestin siirtona tai yhteisöllisyyden tuottamisena. Siksi kysytään, miten
yleisöt tulkitsevat ja käyttävät mediaa sekä miten yleisöihin pyritään vaikuttamaan
(myös: miten yleisöjä pyritään kontrolloimaan).
Tutkimusperinne
jaetaan neljään osaan: 1) vaikutustutkimuksiin, joissa median on katsottu
välittävän vaikutuksen passiiviselle yleisölle (samaan lokeroon menevät
agendatutkimukset, joiden mukaan media luo pikemminkin keskustelunaiheet kuin
näkökannat), 2) käyttötarkoitustutkimuksiin, joissa on keskitytty aktiivisen
yleisön tapoihin käyttää mediaa motiiviensa ohjaamana, 3)
vastaanottotutkimuksiin, joissa aktiivinen yleisö voi uloskoodata
sisäänkoodatun viestin tai esityksen monin eri tavoin ja 4) mediaetnografiaan,
jossa on painottunut yksittäisten teosten tarkastelun sijaan arjen mediakäyttö
esimerkiksi kodissa.
Median
murrosta käsittelevä loppuluku on kaikkein vanhentunein. Teoksen
julkaisuajankohdan jälkeen on tapahtunut niin paljon, että tuolloin
ajankohtainen puhe siirtymisestä digibokseihin ja netin laajakaistan
kalleudesta on historiaa. Tosin siinäkin osiossa olennaista on muistutus
siirtymästä viestinnän käsitteestä mediaan. Muutos tarkoittaa, että
faktapainotteisen informaatiosiirron välineiden tutkimisesta on siirrytty
kokonaisvaltaisempaan viestimien roolien tarkasteluun yhteiskunnassa ja
ihmisten arjessa. Tämä sisältää myös viihteellisemmän mediakulttuurin.
Teoksesta
on ilmestynyt kolmas uudistettu painos vuonna 2012. Itse en ole siihen
tutustunut, mutta se on varmasti tarpeellinen. Suurin osa vuoden 2004
painoksesta kuitenkin toimii, sillä teoriat ja kentän historialliset
kehityskulut eivät tarvitse päivitystä yhtä usein kuin viime vuosien
vempaimista ja niiden implementoinnista kertovat osiot.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti