Ihmis-
ja yhteiskuntatieteiden klassikko Max Weber julkaisi vuotta ennen kuolemaansa
esseen tieteestä kutsumuksena. Weber korostaa vuonna 1919, miten tiede on
kutsumus ja riski. Hän nimittää tieteelliselle uralla antautuvia uhkarohkeiksi,
koska he eivät tiedä, onko heillä muutamia vuosia alalla jatkettuaan mitään
mahdollisuuksia saada toimeentuloaan tieteen parissa.
Hyvillä
ja ahkerillakin kyse on usein sattumasta. Milloin sattuu olemaan paikkoja
vapaana, milloin sattuu olemaan oikeassa vaiheessa uraa, milloin sattuu olemaan
myötämielisiä arvioitsijoita. Toimeentulonsa saavatkin saattavat
traumatisoitua. Weber kirjoittaa, että ”kukaan yliopistonopettaja ei mielellään
muistele valintakeskusteluja, sillä ne ovat harvoin miellyttäviä.” Ja jos ei
traumatisoidu, saattaa vähintään katkeroitua: ”uskotteko katkeroitumatta ja
turmeltumatta kestävänne sitä, että vuodesta toiseen keskinkertaisuus toisensa
jälkeen kohoaa yläpuolellenne?”
Seisooko
lopulta sitten kiitos elämäntyöstä, kun aika on jättänyt. Ei sentään. Weberin
mukaan tieteeseen on sisäänrakennettu toisenlainen logiikka: yksittäisen
tieteellisen oivalluksen täyttymyksenä ja päämääränä on se, että se tulee
ylitetyksi, ja siinä mielessä vanhentuu.
Vaikka
Weber kirjoittaa asiaa, itseäni on pitkään kiusannut ”kutsumuksen” käsitteen
funktio nykymaailmassa. Vaikka tiede – kuten moni muukin työ – on monille
kutsumus siinä merkityksessä, että se on erityisen merkittävää sen harjoittajan
elämässä, se myös on oikeuttamassa poikkeuksellisen korkeasti koulutettujen
ihmisten paikoin huonoja työolosuhteita (epävarmuus, koulutukseen nähden
alhainen palkka jne.). Kun minusta tehtiin kerran juttu, jossa käsiteltiin
tutkijuutta urana, toimittaja kirjoitti kutsumuksesta. Itse en sanaa käyttänyt
ja pyysin häntä ottamaan sen pois lopullisesta versiosta.
Esseen
perustavin sanoma koskee tieteen erillisyyttä arvoarvostelmista. Weber
erottelee opettajan ja johtajan/profeetan/demagogin ideaalityypit ja korostaa,
että vaikka opiskelijat usein haluavat johtajan, akateemisen maailman on
tarjottava vain opettaja. Weber korostaa, että ”politiikka ei kuulu
luentosaliin” ja että ”aito opettaja varoo visusti tyrkyttämästä korokkeeltaan
minkäänlaista kannanottoa.”
Weber
perustelee, miksi tällainen työ, joka tarjoaa ajattelun menetelmiä ja välineitä
sekä tietoa, on arvokasta juuri sellaisenaan, ilman kannanottoja. Hän
kirjoittaa, että ”jos ymmärrämme asiamme […] voimme siis pakottaa yksilön
selvittämään itselleen hänen oman toimintansa perimmäisen mielen tai ainakin
auttaa häntä siinä. Se ei minusta näytä olevan kovin vähän, ei
henkilökohtaisenkaan elämän kannalta.”
Weberin
käsityksiä on kontekstualisoitu omaan aikaansa. Weber puhui tieteeseen nuivasti
suhtautuvassa ilmapiirissä tieteen puolesta juuri erottamalla sen arvoarvostelmista.
Harvemmin kuitenkin mainitaan, että Weberin kanta olettaa, että vain opettaja
on äänessä – kuten karkeimmillaan perinteinen luennointi meneekin. Weber
kirjoittaa: ”Luentosalissa, jossa opettaja istuu kuuntelijoitaan vastapäätä, on
kuuntelijoiden vaiettava ja opettajan puhuttava. Minusta on vastuutonta käyttää
hyväksi sitä tilannetta, että opiskelijan on edistyäkseen käytävä opettajan
luennoilla ja että paikalla ei ole ketään, joka voisi arvostella opettajaa.”
Ensinnäkin
voidaan kysyä, miten asetelma muuttuu tilanteessa, jossa yksinpuhelun tilalla
on keskustelu, kuten nykyään on tapana (toki opettajan johdolla). Ainakin
yhdeltä Weberin perustelulta putoaa pohja, mutta ei välttämättä hänen
näkemykseltään. Toiseksi voidaan kysyä, miksi opettajan yksinpuhelulla ja
arvostelijoiden puutteella olisi vaikutuksensa vain arvoarvostelmien
esittämiseen eikä myös tieteellisten teorioiden ja tulkintojen esittämiseen.
Nykyajattelijoista
Stanley Fish on kenties kaikkein äänekkäimmin puolustanut Weberin kantaa
(esimerkiksi teoksissa Save the World on
Your Own Time ja Think Again).
Moni kuitenkin on pohtinut, että aktivisti-opettajalla voi olla merkittävä
pedagoginen arvo erityisesti keskustelevassa opetustilanteessa.
Pidän
Fishin kantaa tarpeettoman jyrkkänä, mutta arvostan suuresti hänen tapaansa
muistuttaa, että akateemisessa maailmassa keskeisintä on ”akatemisointi” (siis
ilmiöiden lähestyminen akateemisten työkalujen avulla, ei arvoarvostelmat).
Opettajan arvot ilman ”akatemisointia” eivät ole kiinnostavia eivätkä ne kuulu
luokkaan. Sen sijaan akateeminen analyysi voi hyvin tuoda esiin halun alkaa
pohtia omia arvojaan.
Yksi
minuun vaikuttaneista ajattelijoista on äskettäin kuollut Zygmunt Bauman. Hän
hylkäsi Weberin kannan ja piti arvokeskustelua keskeisenä osana modernisaation
analyysia. Itselleni Baumanissa on tärkeää yhteiskunta-analyysi, joka pakottaa
arvojen pohdintaan. Bauman ei kuitenkaan esittänyt, että nämä ovat tärkeitä
arvoja, jotka sinunkin kannattaisi omaksua. Toinen itselleni tärkeä ajattelija
on Lawrence Grossberg, joka saarnamiehen tyylillään hylkää Weberin kannan mutta
kritisoi myös tutkimusta, joka arvojensa vuoksi tietää vastaukset etukäteen. Kolmas
tässä suhteessa kiinnostava ajattelija on Michel Foucault, jota moni syytti
nihilistiksi ja relativistiksi, jolla ei ole mitään annettavaa
arvokeskusteluun. Itse olen saanut Foucault’lta aineksia omien arvojen
pohdintaan paljon enemmän kuin huolestuneilta moralisteilta.
Weberin
essee on tänä päiväkin kiinnostavaa luettavaa. Yllä on mainittu muutamia syitä
tarttua siihen lähes sata vuotta julkaisun jälkeen. Sen kysymys opettajan
roolista ja arvojen asemasta tieteessä on edelleen ajankohtainen. Se löytyy
teoksesta Tiede ja politiikka. Kutsumus
ja ammatti (Vastapaino 2009), jossa nimensä mukaisesti on tiede-esseen
lisäksi politiikkaa käsittelevä kirjoitus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti