Suomalaiset
tutkijat ovat julkaisseet useita tieteenfilosofian oppikirjoja ja perusteoksia.
Vain harvat ovat keskittyneet ihmistieteisiin. Genren klassikko on vuonna 1977
ilmestynyt Matti Juntusen ja Lauri Mehtosen Ihmistieteiden
filosofiset perusteet. Siinä kirjoittajien sympatiat ovat selkeästi
ihmistieteissä, ja ihmistieteiden erityisyyden puolustajat saavat
oppikirjatason huomioiden melko perusteellisen käsittelyn.
Panu
Raatikaisen Ihmistieteet ja filosofia
ilmestyi vuonna 2004. Olen selaillut sitä monta kertaa, mutta vasta nyt luin
teoksen kannesta kanteen. Se on positioinniltaan hyvin erilainen kuin Juntusen
ja Mehtosen teos. Siinä puolustetaan metodologista monismia ja realismia.
Ensimmäinen
tarkoittaa, ettei ihmistieteellä ole omaa erityistä menetelmää – ihmistä
tutkitaan samoilla periaatteilla kuin luonnonilmiöitä. Teos ei kuitenkaan
puolusta jyrkkää reduktionismia eli sitä, että inhimillisten kulttuurien
piirteet voitaisiin yksiselitteisesti palauttaa perustavamman tason tieteisiin,
vaan asettuu kannattamaan emergentismiä. Metodologisen monismin kritiikin
kohteena on metodologinen dualismi, joka yleensä liitetään saksalaiseen
antipositivismiin, ymmärtävään tutkimukseen ja hermeneutiikkaan.
Teos
on helppolukuinen ja suositeltava, vaikka en neuvoisi ketään lukemaan vain sitä
kyseisestä aihepiiristä. Siinä on muutamia lievästi häiritseviä juttuja,
riippuen omista osaamisalueistaan. Arvioissa nostettiin esiin muun muassa puolustettujen
kantojen vasta-argumenttien esittelemättä jättäminen. Omassa lukukokemuksessani
kiinnitin huomiota esimerkiksi siihen, että antirealismi – teoksessa
puolustettavan kannan vastapuoli – kuvataan aika ylimalkaisesti. Ei tosin aivan
niin ylimalkaisesti kuin ihmistieteissä laajalti luetut ranskalaiset
Lyotardista Baudrillardiin ja Foucault’hon.
Hieman
häiritsi myös se, ettei vastakkain aseteta saksalaista henkitieteiden
perinnettä ja muuta kulttuuriteoreettista ajattelua. Se on ihmistieteiden
sisällä kiinnostava ja pitkään jatkunut keskustelu, mutta se ei taivu niin
simppelisti realismin ja antirealismin tai metodologisen monismin ja dualismin
väliseksi kiistaksi. Siis samalla kun teoksen asetelma on jämäkkä, siitä tulee
pakkopaita. Esimerkiksi keskustelut sosiobiologisten ja sosiokulttuuristen selitysten vertailusta ja toimivuudesta
jää kokonaan pois. Se kuitenkin jäsentää vahvasti konkreettista keskustelua
siitä, missä ihmistieteiden omaleimaisuus on tai ei ole.
Joskus
olisi mahtavaa lukea tieteenfilosofinen teos, jossa valtaosa esimerkeistä
otettaisiin ihmis- ja yhteiskuntatieteistä. Näin ei tässäkään teoksessa ole.
Kyse on enemmänkin tyypillisestä tieteenfilosofisesta paketista, jossa
esimerkeissä vierailevat enimmäkseen geenit ja hiukkaset. Toki keskustelua
viedään välillä ihmistieteiden suuntaan, mutta esimerkkien painopiste on
muualla. Tämä – eikä esimerkiksi paikoin yksinkertaistavat kuvaukset tai vahva
kantaaottavuus – on esityksen suurin heikkous.
Puutteista
huolimatta täytyy korostaa, että vastaavanlaisia teoksia mahtuisi
suomenkieliseen keskusteluun enemmänkin.
3 kommenttia:
"Joskus olisi mahtavaa lukea tieteenfilosofinen teos, jossa valtaosa esimerkeistä otettaisiin ihmis- ja yhteiskuntatieteistä."
Hei, tämä on hauska kuulla. Tällainen kirja on tulossa heti kun ehdimme Tomi Kokkosen kanssa saada sen valmiiksi.
Jaahas, tuossa ei näemmä näy koko nimi. Joten: t. Inkeri Koskinen
Hei, hyvä kuulla. Uskoisin, että sellaiselle teokselle löytyy kiinnostusta.
Lähetä kommentti