Neuvostoliittolaista
ja erityisesti pietarilaista rokkia käsittelee Tomi Huttusen kirja Pietari on Rock (2012). Muistan sen
ilmestymisen, mutta lukeminen jäi. Vasta kun löysin sen akateemisen
alennuksesta, ryhdyin tavaamaan teosta.
Kirja
keskittyy nimensä mukaisesti Leningradin ja Pietarin musiikkiskeneen. Siinä on
paljon tarinaa yksittäisistä yhtyeistä ja sivuille on suomennettu lyriikkaa.
Yksi kirjan kohokohdista on kuitenkin kulttuurihistoriallisesti varsin
kiinnostava kuvaus Leningradin rock-klubista 1980-luvulla.
Kyse
oli klubista, jonne mahtui 600 ihmistä. Siellä soitettiin rokkia, mutta siellä
sai esiintyä vain, jos oli rekisteröitymisen läpikäynyt yhtye. Tämä tarkoitti,
että viranomaiset ja pari muusikkoa muodostivat arviointikomitean, joka päätti
klubille sopivista yhtyeistä. Bändit joutuivat antamaan ohjelmistonsa
lyriikoineen tarkastettavaksi ja jättämään epäsopivat numerot pois. Punkkia
klubilla ei soitettu.
Bändien
kannalta tämä oli kannattavaa, vaikka soittajille ei esiintymisestä maksettu.
Klubin ulkopuolella et ollut mitään. Klubilla sait helposti 600 katsojaa, koska
sinne ei ollut sisäänpääsymaksua. Lippuja jaettiin ilmaiseksi ja suosittujen
artistien kohdalla käytiin mustan pörssin kauppaa.
Komsomolskaja
Pravdan jutussa KGB:n kenraalimajuri Oleg Kalugin esitti kesällä 1990, että
klubi perustettiin KGB:n aloitteesta. ”Sen ainoa tarkoitus oli pitää tämä liike
[rock] aisoissa, tehdä siitä ohjailtavaa.”
DDT-yhtye
meni niin pitkälle, että teki kappaleen ilmiöstä. Biisin nimi oli ”Miliisi
rock-klubilla”.
Oma
suhtautumiseni neuvostoliittolaisiin ja venäläisiin bändeihin on ollut
kahtalainen. Yhtäältä iso osa niistä on huvittavan kömpelöä ja musiikillisesti
typerää rokkia, toisaalta niissä on jotain vetovoimaa, jonka vuoksi olen käyttänyt
paljon aikaa ja myös rahaa siihen tutustumiseen.
Pietarissa
viettämäni aika on ollut omiaan innostamaan etsinnöissä. Siellä paikallisen
musiikin ostaminen ja näkeminen elävänä on ollut yhtä olennaista kuin
Eremitaasissa pyöriminen ja blinien syöminen ravintoloissa. Lisäksi
musiikkikirjasto on ollut erityisesti aikana ennen YouTubea ja Spotifya tärkeä
laitos venäläisiin klassikkobändeihin tutustumisessa.
Huttunen
käsittelee runsaasti Akvariumia, jonka keulahahmon näin keikalla Pietarissa
2002. Kiinnostavaa on myös Kinoa koskeva osio – osittain juuri siksi, että Kino
oli musiikillisesti ja kulttuurisesti merkittävä yhtye, jonka tarina päättyi laulaja
Viktor Tsoin kuollessa auto-onnettomuudessa vuonna 1990. Kun join kerran aamuyöstä
olutta pietarilaisten laivavahtien kanssa, he soittivat minulle Kinoa
akustisella kitarallaan ja korostivat, että se on kovempi kuin DDT.
Myös
DDT saa luonnollisesti osansa Huttusen teoksessa. Itse innostuin yhtyeestä, kun
näin suomalaisten tekemän dokkarin Pietarin
musta koira (2000), joka käsitteli yhtyeen nokkamies Juri Sevtsukia.
Pietarin reissuilta tarttui mukaan vihkosia DDT:n lyriikoista, VHS-kasetti
bändin keikoista ja videoista sekä laskujeni mukaan 21 cd-levyä yhtyeen
musiikkia. Yhtyeen näin livenä vasta vuonna 2012, kun se esiintyi Helsingissä.
Itselleni
vähemmän tunnetuista yhtyeistä lukeminen ei inspiroi yhtä voimakkaasti. Siksi
on vaikea sanoa, millainen varustelu on tarpeen, jos kirjan haluaa kahlata
läpi. Ehkä mukaan kannattaa varata jonkin verran teoksessa käsiteltävien
yhtyeiden musiikkia. YouTube auttaa.
Koska
kirja keskittyy nimensä mukaisesti Pietariin, se ei ole kattava johdatus neukkurokkiin
ja sen jälkeiseen aikaan. Nautilus Pompilius mainitaan, mutta koska sitä
käsitellään niukasti, koska sen suhde Pietariin rajoittui tiettyyn aikaan
bändin uralla. Masina Vremeni, Alisa, Krematorii ja moni muu neukkurokin
legendat -sarjassa julkaistu yhtye jää vähemmälle huomiolle, mutta se, miten
hyvin Pietariin keskittyvä kirja kartoittaa koko maan rokkikuvioita, kertoo itsessään
kaupungin merkityksestä maan populaarimusiikin historialle ja nykypäivälle.
1 kommentti:
Täsmennetään sen verran, että Alisa oli Pietarista, ja sitä sivutaan kirjassa lyhyesti. Kirjoitusvirheet jäävät tekstiin, sillä blogialustan ominaisuuksien vuoksi muutokset tekstiin vaikuttavat myös asetteluun.
Lähetä kommentti