Miten
uskonnon kategoria on toiminut valtioiden hallinnan työkaluna kansallisvaltioiden ja kolonialismin aikakausina?
Tätä massiivista kysymystä on käsitelty monitieteisesti viime vuonna
ilmestyneessä teoksessa Religion as a
Category of Governance and Sovereignty (Brill 2015).
Se,
että modernit yhteiskunnat rakentuvat osaltaan uskonnon ja maallisen
erottelulle, ei ole asioiden luonnollisesta ja universaalista järjestyksestä
seuraava välttämättömyys. Pikemminkin kyse on monipolvisesta historiallisesta
prosessista, jonka vaikutukset ja ilmenemismuodot ovat erilaisia maanosasta ja
maasta riippuen.
Aihepiirin
tutkimus lähtee liikkeelle siitä, ettei erottelua määritellä analyyttisesti,
vaan tutkitaan sitä, miten erottelu on tehty konkreettisissa konteksteissa ja
pohditaan, mitä vaikutuksia sillä on ollut ja on edelleen.
Trevor
Stackin, Naomi Goldenbergin ja Timothy Fitzgeraldin toimittama teos kokoaa
yksiin kansiin – johdannon ja jälkisanojen väliin – kaksitoista analyysia,
joissa liikutaan Intiasta Israeliin, Iso-Britanniasta Yhdysvaltoihin, Ranskasta
Japaniin ja Meksikoon. Näissä tulevat käsitellyksi esimerkiksi sikhit Intiassa
ja länsimaissa kolonialistiselta ajalta nykypäivään, pueblo-intiaanit
1900-luvun alkupuoliskolla ja tuore musliminaisen tapaus Ranskassa.
Olen
mukana kirjoittajana yhteisartikkelissa, jossa käsittelemme Suzanne Owenin
kanssa brittiläisen druidiverkoston onnistunutta hanketta saada hyväntekeväisyysjärjestön
asema uskonnollisin perustein. Tarkastelemme sitä, miten viranomaiset päätyivät
vuonna 2010 siihen, että druidismi – tai tarkkaan ottaen statusta hakenut
järjestö – on uskonto hyväntekeväisyyslain hengen vaatimassa (epämääräisessä)
merkityksessä ja mitä vaikutuksia tällä päätöksellä on druidiyhteisöjen
keskinäisiin suhteisiin ja yhteiskunnan yleisempään organisoitumiseen uskonnon
kategorian kautta.
Aloitimme
tutkimuksen syksyllä 2010, kun vielä asuin Leedsissä. Ensimmäinen versio
valmistui keväällä 2011 ja syksyllä esittelimme aihetta konferenssissa Budapestissa.
Itse julkaisu tapahtui vasta vuonna 2015. Joskus akateemiset projektit ovat
pitkiä. Niin oli kirjaprojektiin päättynyt hahmottelukin. Itse osallistuin
toimittajien järjestämään konferenssiin British Academyssä jo ennen kuin tiesin
olevani mukana kirjoittajana. Viimeisin tapaaminen oli Uppsalassa keväällä
2014, jossa oli suuri osa kirjaan kirjoittaneista.
Tällä
viikolla ilmestyi toinen kirja, joka oli prosessina huomattavasti joutuisampi.
Frans Wijsenin ja Kocku von Stuckradin toimittama Making Religion: Theory and Practice in the Discursive Study of
Religion (Brill 2016) kokoaa yhteen diskursiivista uskonnontutkimusta.
Siinä on kolmetoista artikkelia, toimittajien johdanto ja diskurssiteoreettisen
tutkimuksen saksalaisen gurun Reiner Kellerin muita artikkeleita kommentoiva
teksti. Sen lähtökohtana oli vuoden 2014 konferenssi Groningenissa. Kirjan tekeminen
alkoi seuraavana syksynä, ja nyt se on jo ulkona. Akateemisilla aikajänteillä
mitattuna kyse on vauhdikkaasta prosessista.
Kirjan
lähtökohtana on ajatus siitä, että diskurssiteoreettiset ja
diskurssianalyyttiset lähestymistavat ja menetelmät ovat tulleet aktiivisen
keskustelun ja kiinnostuksen kohteiksi uskontotieteessä. Teos erittelee
erilaisia painotuksia kriittisestä diskurssianalyysista Michel Foucault’n
kirjoituksista inspiroituneisiin versioihin ja kommentoi niitä. Diskursiivista
uskonnontutkimusta yhdistää teoksen johdannon mukaan se, että diskurssien
analyysi ymmärretään itsessään diskursiiviseksi käytännöksi. Tästä seuraa
itserefleksiivisyyden vaatimus sen suhteen, miten tutkimus itse generoi
uskontodiskurssia. Ehkä vielä tärkeämpi yhdistävä tekijä on se, että uskontoa
ei pidetä jonakin, joka on ”tuolla jossain” inhimillisistä merkityksellistämisprosesseista
riippumatta. Jotakin ”tehdään” ”uskonnoksi” kulttuuristen
kommunikaatioprosessien avulla (tai kiistetään jonkin ilmiön, käytännön tai
ryhmän uskonnollinen luonne).
Oma
artikkelini jäsentää diskursiivisen uskonnontutkimuksen teoreettisia
osa-alueita ja näyttää, miten omasta mielestäni kiinnostavaa lähestymistapaa
sovelletaan käytännössä. En lähde tässä erittelemään sitä tarkemmin, mutta on
kiinnostavaa huomata, että olen ainoa molempiin tässä mainittuihin teoksiin
osallistunut kirjoittaja. Ehkä siis ei ole sattumaa, että pidän kirjojen
teemoja lähes erottamattomina, vaikka molempien reuna-alueet ovatkin toisistaan
erillisiä. Lisäksi kirjoja yhdistää se, että ne on julkaistu samassa Brillin
kustantamassa sarjassa, Supplements in
the Method and Theory in the Study of Religion, jota toimittavat kolme
uskontotieteen teoriakeskustelujen kannalta merkittävää tutkijaa: Aaron Hughes,
Russell T. McCutcheon ja Kocku von Stuckrad.
Kielteisenä
seikkana voidaan pitää sitä, että kirjat on julkaistu vain kovakantisina. Ne
maksavat yli sata euroa kumpainenkin. Täytyy toivoa niiden leviävän kirjastojen
kautta. Yhdessä ne antavat hyvän kuvan siitä, miten uskonto operoi
hallinnallisena kategoriana ja miten sitä voidaan tutkia diskurssiteoreettisin
työkaluin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti