Skotlantilainen
Teenage Fanclub tuli nimenä tutuksi teininä. Se soi radiossa ainakin
parhaimmissa erikoisohjelmissa, joku tuttu taisi innostuakin siitä. Se soitti
Ruisrokissa, kun Nirvana halusi sen mukaansa. En ollut paikalla. Onneksi on
kuitenkin käytettyjä levyjä ja alennuksia. Seinäjoelta löytyi yhtyeen John Peel
-sessio käytettynä, kun olin 19-vuotias. Lomaillessani armeijasta ostin
Epe’siltä yhtyeen Norman 3 -ep:n
(kansi kuvassa), alennuksella tietenkin. Seuraavana vuonna ostelin Tampereen
Epe’siltä myös yhtyeen pitkäsoittoja. Niinpä hyllyssä oli jo parikymppisenä hyvä
määrä yhtyeen tuotantoa.
Viimein
vuonna 2005 pääsin näkemään yhtyeen elävänä Accelerator-festivaalilla Tukholmassa,
samana päivänä kuin Lontoon pommi-iskut tapahtuivat. Kauniisti se soi.
A Catholic Education (1990) on rosoista
kitarapoppia. Se alkaa instrumentaalilla ”Heavy metal” ja levyllä on myös
”Heavy metal II”, instrumentaali sekin. Toisena on loistava ”Everything flow”,
joka muistuttaa siitä, mistä TFC tultiin tuntemaan eli melodisesta Big Starin
jälkeläiseksi tunnistettavasta helkkypopista, mutta muu levy ei yllä samalle
tasolle. Itse asiassa muun levy on grungempaa kitarapoppia. Albumi on raakile,
ikään kuin se ensimmäinen demo, ruma ankanpoikanen, josta kasvoi kaunis
joutsen, siemen, josta kasvoi kaunis kukka. Levyn nimi viitannee jonkinlaiseen
kirkkokritiikkiin, mutta en ole pahemmin vaivautunut kuuntelemaan yhtyeen
tekstejä.
The King (1991) sutaistiin kasaan
hätäisesti, eikä sitä ollut edes tarkoitus päästää kunnolla markkinoille.
Toiveena oli alennettuun hintaan myytävä tuhannen kappaleen painos. Se
levytettiin vasta seuraavan albumin jälkeen, mutta julkaistiin aikaisemmin,
jotta yhtye pääsi eroon levytyssopimuksestaan. Toki tällekin löytyy faneja, jos
nettiä hiukan penkoo. Korviini kunkku kuulostaa välinpitämättömältä ja
sisäänpäin kääntyneeltä teokselta, jota ei ole edes tarkoitettu suuren yleisön
kuultavaksi. Siitä tulee mieleen enemmän valikoidut shoegaze-yhtyeet kuin se,
millaisena TFC tultiin myöhemmin tuntemaan. Mukana on myös tulkinta Pink Floydin
biisistä ”Interstellar overdrive”, mutta popimmasta puolesta todistaa melko
hieno versio Madonnan hitistä ”Like a virgin”.
Bandwagonesque (1991) on täyskäännös
käpertyneestä The Kingistä
helkkypoppiin. Vasta tässä yhtye alkaa todella muistuttaa, että se haki
innoitustaan esimerkiksi Big Starista. Siksi sitä on jopa kutsuttu Big Starin
neljänneksi albumiksi. Ostin muuten levyn Epe’sin alennuslaatikosta Tampereelta
muuttomatkallani Seinäjoelta Turkuun vuonna 1994. Se oli tuntunut aikaisemmin
liian lällyltä – ja tuntui aika pitkään myös ostamisen jälkeen – mutta onhan se
mainio tekele. ”The Concept”, ”What you do to me” ja ”Metal baby” ovat aina
olleet korvissani instant-hittejä. Ne ovat muuten kitaristi Norman Blaken
sävellyksiä, joskin yksi parhaista, ”Star sign”, on basisti Gerard Loven
kynästä. Myöhemmin myös toinen kitaristi Raymond McGinley alkoi nousta
tasavertaiseksi säveltäjäksi Blaken ja Loven rinnalle.
Thirteen (1993) tuli ostettua samalla
muuttomatkalla kuin Bandwagonesque,
tismalleen samaan alennushintaan. Sen ote on rujompi ja jopa vähän rokkaavampi,
mutta melodiat ja pehmeä laulu muistuttavat herkästä puolesta. Aloitusraita
”Hang on” on taattua laatua, sitä seuraava ”Cabbage” on kaunista kitarapoppia,
neljäntenä tulee onnistunut singlebiisi ”Norman 3” ja siinä välissä kolmantena
on todellinen radiohitti ”Radio”. Kun tällä linjalle mennään, on
käsittämätöntä, miten nuiva oli fanien ja kriitikoiden vastaanotto. Toisaalta
levyn loppupuoli ei ole aivan yhtä järjestelmällisesti timanttista ja
tyylillisesti 13 ei ole uusi Bandwagonesque. On siellä kuitenkin myös
laadukas ”Escher” ja ihana ”Fear of flying”. Parhaat biisit jakautuvat
tasaisesti Loven ja Blaken nimiin. Albumin nimi on otettu Big Starin biisistä
ja levyn päättävä, majesteettinen ”Gene Clark” viittaa yhtyeen toiseen
esikuvaan. Sen herkkubonuksena oli neljän biisin ep, jolta löytyy ”Radion”
lisäksi ”Goody goody gum drops”, jonka esitti alkujaan 60-luvun amerikkalainen
popyhtye 1910 Fruitgum Company. Laittaisin molemmat biisit välittömästi yhtyeen
parhaat-kokoelmalle.
Grand Prix (1995) löysi tiensä käsiini
heti ilmestyttyä. Se taisi olla kesäinen matka vanhempieni luokse, kun
pysähdyin Tampereella Jukebossiin. Matkaan tarttui uunituore TFC-vinyyli ja
käytettynä Pavementin Crooked Rain,
Crooked Rain. Ostamiseen innoitti vanhat näytöt ja loistava uusi single
”Sparky’s dream”, joka on edelleenkin ehkä se kaikkein rakkain TFC-biisi. Kun
sen alkusoinnut lähtivät käyntiin indie-discoissa, ponkaisi jopa
allekirjoittanut tanssilattialle. Avausraita ”About you” menee helposti yhtyeen
parhaimpien joukkoon, vaikka se onkin vain lämmittelyä toiseksi raidaksi
laitetulle Sparkylle. Samaan hittiputkeen menee ”Don’t look back” ja oikeastaan
myös ”Neil Jung”. Albumi sai ilmestyttyään erittäin myönteiset arviot ja viisi
vuotta myöhemmin Q-lehti laittoi sen 100 maailman parasta albumia listan
sijalle 72.
Songs From the Northern Britain (1997)
on tuntunut kummalliselta albumilta. Kahdestatoista biisistä yhdeksän
ensimmäistä ovat ihan tavallista kivaa Fanclubia, mutta kolme viimeistä ovat
loistavia, yhtyeen parhaimmistoon kuuluvia kukin: ”Mount Everest”, ”Your love
is the place where I come from” ja ”Speed of light”. Albumin nimi oli
brittipop-skeneen suunnattu vitsi. En tiedä, upposiko se kenellekään, mutta
levy nousi kolmanneksi brittilistalla – korkeammalle kuin yksikään toinen
yhtyeen albumeista. Arviot olivat kuitenkin melko nuivia. Ehkä selitys on
siinä, että yhtye on tällä levyllä aikuistunut ja setämäistynyt, mutta se ei
poista sitä, että kyse on erinomaisesta teoksesta.
Howdy! (2000) ilmestyi kolmen vuoden
jälkeen ja tässä vaiheessa yleinen kiinnostus yhtyeeseen meni vauhdilla
alaspäin. Levyn aloittaa tasavarma ”I Need direction”, mutta sen ehdoton täysosuma
on vauhdikkaampi ”Straight and narrow”. Myös ”Dumb dumb dumb” on levyn
parhaimmistoa. Jotain tästä kuitenkin puuttuu, jotta teosta voisi pitää
täysosumana. Ehkä se on lievästi tasapaksu, vaikka olenkin aina pitänyt
albumista.
Wikipedia
listaa Teenage Fanclubin studioalbumeihin Jad Fairin kanssa tehdyn albumin Words of Wisdom and Hope (2002).
Tulkintani on, että kyse on Jad Fairin levystä, jolla TFC on taustabändi. Se ei
ole varsinainen TFC-albumi. Se kuulostaa ensisijaisesti Jonathan Richmanilta,
mikä on tietenkin hyvä asia. Mainettaan parempi albumi, joskaan ei napakymppi.
Man-Made (2005) ei ollut varsinaisesti
paluulevy, vaikka tauko olikin venähtänyt pitkäksi. Yhtye oli vain elänyt
poissa parrasvaloista. Sinne se jäikin siirtyessään pienelle levy-yhtiölle.
Omaan hyllyyni ostin sen vasta alennuksesta. Uusia hittejä se ei tarjoa, mutta
levy on hyvä. Heti avausraita ”It’s all in my mind” muistuttaa, miksi yhtyettä
tuli kuunneltua 90-luvulla paljon. Myös muu albumi pitää tason, mutta ei riko
rajoja. Hyviä biisejä läpeensä. Vauhdikkaampi ”Slow fade” on yksi
suosikeistani. Tuottajana hääri Tortoisen nokkamies John McEntire. Yhden arvion
mukaan yhtye alkoikin muistuttaa Tortoisen ja Stereolabin kaltaisia post-rockia
soittavia bändejä, mutta itse kuulen enemmän tuttua ja turvallista faniklubia,
joka ei lähde oman laatikkonsa ulkopuolelle.
Shadows (2012) sisältää singleraidan
”Baby Lee”, joka muistuttaa, miksi Teenage Fanclub on loistavalla
melodiatajulla ja pop-sensibiliteetillä varustettu yhtye. Sekään ei muuta sitä,
että levytystauko – jos studioalbumeita katsotaan – oli taas venähtänyt entistä
pidemmäksi. Syytä en tiedä, mutta tauot korreloivat sen kanssa, miten aikanaan
coolista brittipopin melodiamestarista oli tullut lähes unohdettu, satunnaisten
vanhojen fanien muistama 60-luvun poppia vähän päivittävä retrobändi. Shadowsilta ei löydy toista ”Baby Leen”
tasoista täydellistä popraitaa, mutta eipä löydy suurimmalta osalta
julkaistavista levyistä. Huonoa levyä TFC ei ole toistaiseksi onnistunut
tekemään.
Teenage
Fanclub on kuulunut arvostamiini kitarapoppia veivaaviin poppoisiin noin 25
vuoden ajan. Aluksi se oli hitusen liian lällyä, kun se ei soittanut kuin Dead
Kennedys, mutta vuosien varrella arvostukseni on vain kasvanut. Siitä ei tullut
kaikkien tuntemaa brittiläistä versiota grungepopista 1990-luvun alussa eikä
pari vuotta myöhemmin kilpailijaa Blurille ja Oasikselle, mutta brittipopin
muotivuodet pitivät yhtyettä pinnalla kauemmin kuin tällaiselta marginaaliin
kuuluvalta ihanalta yhtyeeltä olettaisi. Sen tähti on hiipunut eikä sen uusia levyjä
ole odottanut erityisen innokkaasti enää pitkään aikaan. Silti kaikille
tuleville yrittäjille voi sanoa: tehkää perässä. Tuskin onnistuu. Jos onnistuu,
ostan levynne.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti