maanantai 1. helmikuuta 2016

Studioalbumit osa 63: Ministry

Kuten niin monella muulla ikäiselläni, myös minun varhainen kosketukseni Ministryyn oli ”Jesus built my hot rod” sen ilmestyessä singlenä vuonna 1991. Kaverit muistuttivat, että yhtyettä on kuunneltu ennenkin, ja aikaisemmasta tuotannosta löytyy korkeatasoista industrialia. Siihen sitten tutustuttiin valikoiden.

Parikymppisenä suhtauduin Ministryyn suopeasti, mutta pidin paljon vain satunnaisista biiseistä, kuten edellä mainitusta sekä vuoden 1988 The Land of Rape and Honey -albumilla julkaistusta lyhyestä humpasta ”I Prefer”. Vuonna 1996 pääsin Roskilden festivaaleilla näkemään Ministryn livenä. Se oli hauskaa. Myöhään yöllä soittaneella orkesterilla oli volyymit kovemmalla kuin kenelläkään muulla. Herra Ministry eli Al Jourgensenin lavaliikehdintä teki kaikessa levottomuudessaan, hermostuneisuudessaan ja uskottavuudessaan suuren vaikutuksen. Nauroin ja nautin: tuo on taidetta. Tiesin, että Al ei ole liikkeellä selvin päin, mutta en tiennyt, että mies oli tuohon aikaan täysi nisti.

Syksyllä 2015 valitsin palkkiokirjojen joukkoon Al Jourgensenin muistelmateoksen Kolmesti kuollut (Like 2013) Kirjaa lukiessa tuli halu kuunnella kaikki Ministryn studioalbumit. Myös ne, joihin ei hyllystäni löytyvän neljän levyn lisäksi ole tullut tutustuttua.

Kirja on yhdenlainen klassikko. Sitä on verrattu usein Mötley Crüesta kertovaan teokseen Törkytehdas. Rinnastus on oikeansuuntainen, joskin se puoli Ministry-kirjassa on välillä vaivaannuttavaa itsetehostusta. Jourgensen on kuitenkin verrattain älykkäältä vaikuttava taiteilija, ja tästä oikeastaan syntyykin kiinnostava jännite. Musiikkia, huumeita, seksiä, juoruja, itsekorostusta, katkeruutta ja näkemyksellisyyttä sopivassa suhteessa tekee kirjasta oikein viihdyttävän lukukokemuksen. Alin jutut asettuvat oikeaan mittakaavaan, kun niitä vertaa kirjaan painettuihin läheisten haastatteluihin.

Mennään levyihin.

With Sympathy (1983) oli pitkään vaikeasti saatavissa, kunnes se julkaistiin uudelleen vuonna 2012. Se on oman aikansa pehmeää syntikkapoppia, jossa Jourgensen laulaa brittiaksentilla. Kuulostaako painajaiselta? Kyllä, mutta sisältö on laadukasta, 80-luvun tummanpuhuvaa konepoppia, joka tuo mieleen useita brittibändejä (vaikkapa Duran Duranin, vaikka laulussa ei ole mitään samaa). Musiikkina siinä ei ole mitään vikaa, mutta keskimääräiselle Ministry-fanille siinä voi olla nielemistä. Mitäs sitä kaartelemaan, With Sympathy on itse asiassa oikein hyvä levy, varsinkin ”Revenge” on selkeä tanssihitti. Tämä ei kuitenkaan ollut Ministryn alkupiste. Varhaisvaiheen single ”Cold life” vuodelta 1981 nousi yhdysvaltain tanssilistan sijalle 45.

Twitch (1986) on varsinkin alkupuolella huomattavasti lähempänä sitä Ministryä, joka opittiin tuntemaan 1990-luvulla. Tyyli on synkempää, rankempaa ja polyrytmisempää, mutta ei vielä metallista. Laulu on kuiskailevaa, mutta ei vielä karjumista. Avausraita ”Just like you” on laadukasta elektronista aggressiota ja sitä seuraava ”We believe” tuo mukaan hypnoottisen ulottuvuuden. Sen jälkeen ote pehmenee parin raidan ajaksi ja lähenee poppia, kunnes päästään industrial-jytään ”Over the shoulder”.

The Land of Rape and Honey (1988) tunnetaan nykyisenlaisen Ministryn ensilevynä. Siksi se on fanien keskuudessa kenties kaikkein rakastetuin levy. Siinä Jourgensen on löytänyt huutolaulun ja kitarat sekä hylännyt popin. Levyn avaa rumpukoneluuppien ja vääristyneiden kitaroiden riffijyrä ”Stigmata”, jonka soittamatta jättäminen keikoilla olisi mahdoton ajatus, vaikka Jourgensen omien sanojensa mukaan on läpeensä kyllästynyt siihen. Lisäksi se oli Alin mukaan alun perin aivan liian yksinkertainen täytebiisi. ”Deity” on vauhtiralli, mutta keskimäärin tempo levyllä on varsin hidas. Biisien tekstejä en ole koskaan kuunnellut, mutta esimerkiksi ”Golden dawn” viittaa nimensä puolesta brittiläiseen okkultistiseen ryhmään, jossa Aleister Crowleykin oli osallisena. Tarkemmin katsottuna käy ilmi, että biisiin on sämplätty ukon ääntä. Oma suosikkini on aina ollut levyn lyhin, hieman yli kaksiminuuttinen ”I Prefer”, koska siinä on melodiaa ja juuri sellaista naputusrytmiä, jonka vuoksi kiinnostuin laajemmin industrial-genrestä. Okei, pidän esimerkiksi Einstürzende Neubautenista kovasti, mutta keskitasoinen häröäänistä koostuva äänisekoitus – jollaista suuri osa industrialista on – ei ole koskaan pysynyt soittimessani pitkään. Levy on ollut hyllyssäni yli 20 vuotta – siitä lähtien kun sen Anttilan alennuksesta otin mukaani. Se on ensimmäinen, jossa basisti ja ohjelmoija Paul Barker on mukana – mies joka käänsi Jourgensenin rahat ja osittain tästä syystä saa erittäin kylmän kohtelun Alin muistelmissa. Kannessa on holocaust-kuva, josta levy-yhtiö Siren juutalaisjohto ei pitänyt. Jourgensenin vaihtoehtoisen, vielä vähemmän pidetyn kannen tarinan voitte lukea kirjasta.

The Mind is a Terrible Thing to Taste (1989) lähtee liikkeelle biisillä ”Thieves”, joka on hienosti rullaavaa teollisuusmetallia. Välillä löysätään tempoa ja sitten taas rokataan, välillä raskaammin (”Breathe”) ja välillä suoremmin (”So what”). Biiseissä on mukana runsaasti leffasämplejä. Al kommentoi, että fanit laittavat sen kolmen tärkeimmän levyn joukkoon, mutta hän itse ei voi sietää sitä lähinnä siksi, että oma olotila ei ollut tekoaikana paras mahdollinen. Hän oli alkanut polttaa crackia säästääkseen suonia, joihin hän piikitti heroiinia ja kokaiinia. Kyse on kenties jokseenkin puuduttavasta levystä, mutta onhan se omassa genressään melkoisen vaikuttava teos.

Psalm 69 (1992) sai mahtavan pohjustuksen singlellä ”Jesus built my hotrod”. Al oli käyttänyt ennakon huumeisiin ja kun rahahanat uhkasivat ehtyä, hän lähetti koko albumin sijaan yhden biisin. Yhtiö ei ollut tyytyväinen, mutta kun single alkoi myydä, ääni kellossa muuttui. Biisin tunnetun bingobango-tekstin on laulanut Butthole Surfersin Gibby Haynes, Jourgensenin nistikaveri ja kunnioitettava musiikintekijä. Kirjassa Haynesin vierailusta on hieno kuvaus. Haynes tuli studioon täysin sekaisin ja höpisi mikkiin jotain bingobangoa, putosi tuolilta ja Al nosti hänet takaisin. Lopulta Al irrotti höpinöistä lauseen kerrallaan ja muokkasi niistä yhtyeen suurimman hitin tekstin. Muu levy ei ole yhtä selvää kauraa, mutta esimerkiksi ”N.W.O” ja ”Just one fix” olivat menestyksekkäitä vetoja. ”TV II” on äärimmäisyydessään tehokas. Jourgensen antaa suurimmat krediitit metallikitaristi Mike Scaccialle, josta tulikin työkaveri miehen kuolemaan (2012) asti (ei tosin ilman taukoja): ”Mikey teki Ministrystä kaikkien tunteman tehokoneen.” Ilmestymisaikana latasin levyyn kovat odotukset, mutta se oli lievä pettymys. Vaikuttava teos, josta ei löytynyt toista hotrodia, vaan hitaampitempoista, monirytmisempää ja osin puuduttavaa teollisuusmetallia. Jenkeissä levy myi yli miljoona kappaletta – siitä sai platinaa ja Al lisää huumeita.

Filth Pig (1996) on synkkä ja raskas levy. Alin mukaan silloin vedettiin pelkkää heroiinia, oltiin masentuneita ja erottiin vaimosta. Ei liene yllätys, että miehelle levystä ei ole parhaita mahdollisia muistoja. Kriitikotkaan eivät tykänneet. Ostava yleisö nosti levyn listoille aluksi, mutta sen selittänee edeltäjän menestys. Itse kuitenkin näin tuohon aikaan Ministryn keikalla, joten bändi oli vedossa. Levystä ei tosiaan tullut uutta Psalmia, mutta olen aina pitänyt tätä yhtenä bändin parhaista, ellei jopa parhaana. Esimerkiksi nimibiisi, ”Game show” ja oikeastaan myös ”Lava” ja ”The Fall” ovat upean hitaita, ilmavia ja rankkoja. Levyn avaava ”Reload” on muuten samaa mutta ei niin hidas. Pidän paljon jopa Dylan-koverista ”Lay lady lay”. YouTubesta löytyy hieno kooste tältä ajalta (Sphinctour 1996). Se on julkaistu myös dvd-formaatissa.

Dark Side of the Spoon (1999) on väännös Pink Floydin Dark Side of the Moonista, mutta Ministryn  albumin nimi viittaa suoraan narkkaukseen. Tätä levyä en ole kuullut aikaisemmin. Olen nähnyt sen yhdessä pietarilaisessa levykaupassa, mutta siinä kaikki. Tilanteeni noudattelee aika hyvin yleistä kuviota: kovin moni ei jaksanut enää kiinnostua bändistä, kun edellisellä ei ollut Jesuksen toista tulemista. Levyssä ei tosin ole mitään vikaa, paitsi se, ettei se tuo yhtyeen tarinaan mitään merkittävästi uutta. Raskasta musiikkia ja välillä sen verran raskasta kuunneltavaa, etten osaa nostaa kuin yhden biisin yli muiden. Sen nimi on ”10/10”, mutta aivan tuota määrää pisteitä en levylle anna.

Animositisomina (2003) löytyi Anttilan alennuskorista vuosi ilmestymisensä jälkeen. Albumi, jonka Jourgensen teki ilman päihteitä, jäi kohtuullisen vähälle kuuntelulle. Siinä koveroidaan kohtuullisesti Magazinen klassikko ”The Light pours down on me”, jota Ministry tosin esitti keikoilla jo 1980-luvun lopulla. Jourgensenin mukaan levy oli pikaisesti kyhätty, jotta hän pääsisi eroon sopimuksestaan levy-yhtiönsä kanssa. Tässä suhteessa hän vertaa sitä With Sympathyyn. Musiikillisesti levyillä on vain vähän yhteistä, mutta ei tämäkään ole huono. Se on omassa linjassaan ehdoton. Varsinkin alkupuolen ”Animosity” ja ”Unsung” ovat hyvää rytkettä ja riffeilyä, samoin kuin ”Lockbox”. Viimeistään tässä vaiheessa tajuan, että nostan pakasta todennäköisimmin tehokkaita riffibiisejä kuin hitaita ja rytmisesti haastavampia. Tämäkin levy sisältää molempia sortteja.

Houses of the Molé (2004) on väännös Led Zeppelinin Houses of the Holysta. Se aloittaa George W. Bushia kritisoivan trilogian. Se on myös ensimmäinen levy ilman Paul Barkeria sitten The Land of Rape and Honeyn. Siksi sitä oli vaikea tehdä, mutta luultavasti samasta syystä Jourgensen pitää sitä nykyään loistavana. Tälle levylle Mike Scaccia tuli mukaan ensimmäistä kertaa sitten Filth Pigin. Albumin kaupallinen menestys oli hyvin vaatimatonta. Musiikillinen sisältö on perusrujoa rytinää ilman killerihittejä. Ministryn musiikilliseen muovautumiseen levy ei valitettavasti tuo mitään uutta. Se on ehkä yritys toistaa Psalm 69 12 vuotta myöhemmin, mutta sitä puuttuvat huumori ja innovatiivisuus. Siinä on myös vähemmän yhtyeen parhaimmille teoksille ominaista ilman ja tilan tuntua.

Rio Grande Blood (2006) on väännös Jourgensenin ihaileman ZZ Topin albumista Rio Grande Mud. Se alkaa GW Bushin puheella ja lähtee siitä hienolla nimibiisillä heti kympillä liikkeelle. Ylipäätään äänimaailma alkaa mennä standardoidun metallin suuntaan, minkä vuoksi yhtyeen omaleimaisuus jää taka-alalle. Okei, kuuntelen silti tätä mieluummin kuin keskitason trash-metallia, mutta Ministryn tuotannosta valitsen ennen 2000-lukua ilmestyneet levyt. Jello Biafran vierailu ei ole tässä miehen normaalilla tasolla, mutta ”Palestina”, nimibiisi ja ”Lieslieslies” nostavat tason verrattain korkealle. Vuotta myöhemmin levystä ilmestyi dub-versio. Kirjassa Jourgensen kertoo innostuneensa tässä vaiheessa dubista, mikä nyt ei tuottajana toimivalle ihmiselle ole mikään ihme. Tosin itse teos – Rio Grande Dub – koostuu pääosin tarpeettomista remiksauksista, joissa on mukana paljon muutakin kuin pelkistettyä dub-kaikua.

The Last Sucker (2007) päättää Bush-trilogian. Sen digipackin kannessa on Bush, jonka naama alkaa näyttä liskolta, kun kantta kääntää toiseen valoon. Musiikki on samaa kuin edellisellä. Vierailevista artisteista tunnetuin lienee Fear Factoryn Burton Bell. Levyllä koveroidaan Doorsin ”Roadhouse blues”. Versio ei ole aivan niin järkyttävä kuin voisi kuvitella. Albumilta löytyy myös melodiseen punkiin kallistuva ”Die in a crash”. ”No glory” rytisee hienosti ja loppupuolen yli kymmenminuuttinen ”End of days pt. 2” jatkaa muutenkin apokalyptista tunnelmaa. Levy on hieman monipuolisempi kuin muutamat aikaisemmat.

Relapse (2012) ilmestyi viiden vuoden tauon jälkeen. Tässä ei enää käsitellä Ykä Puskaa. Albumin nimi, retkahdus, viittaa lähinnä Alin elämäntapoihin, vaikka tässä vaiheessa hän kulutti vain mietoja alkoholijuomia. Psalm 69:n soundiin merkittävästi vaikuttanut Mike Scaccia oli poissa parilta edelliseltä ja tuli nyt takaisin kitaranvarteen. Kyse on rankasta ja periaatteessa hyvästä levystä, mutta jotenkin ote on liiallisen kontrolloitua ja kireää metallista mättöä. Uusia uria ei lähdetä kokeilemaan. Koverina on yhden Ministryn soundin kehittymiseen vaikuttaneen yhtyeen S.O.D:n ”United forces”, joka sävellyksenä on lähes yhdentekevä. Levyn avaa yli seitsemään minuuttiin venyvä ”Ghouldiggers”, joka on eittämättä parhaimmistoa, samoin kuin singlenä julkaistu ”99 Percenters”. Myös ”Git Up Get Out ’n Vote” ja nimiraita ”Relapse” nostavat albumin tasoa.

From Beer to Eternity (2013) on toistaiseksi viimeisin Ministryn studioalbumi. Sitä valmistellessa Mike Scaccia kuoli lavalle soittaessaan yhtyeensä Rigor Mortisin keikalla. Tempo on hieman hidastunut, vaikka mukana on pari nopeaakin rallia. Muuten ote ei ole yhtään kevyempi musiikissa eikä lyriikoissa, joissa esillä on erityisesti Yhdysvaltain ulkopolitiikka (singlenäkin julkaistu mainio ”PermaWar”). Tämäkin pesee useimmat metallilevyt, mutta Ministrystä on tullut pikemminkin tasaisen luotettava instituutio kuin rotkon reunalla heiluva innovaattori.

Ministry muuttui syntikkapopista ja post-punkista sämplejä sarösoundeihin yhdisteleväksi teollisuusmetalliksi. Vaikka Jourgensen tunsi Neubautenin ja muut varhaisemmat industrial-klassikot, hän antaa laulun särösoundista enemmän krediittiä psykedeliapioneerille 13th Floor Elevatorsille. Kitarasäröjen kannalta keskeisin on vuonna 1985 ilmestynyt trashmetallisen S.O.D:n Speak English or Die.

Yhtyeen ilmeisen vaikutuksen voi tiivistää pariin lainaukseen. Nine Inch Nailsin Trent Reznor on todennut, että hänen yhtyeensä ”soundin ja idean tärkein esikuva” on Ministry. Tämä on päivänselvää, jos kuuntelee molempia. Fear Factoryn Burton Bell on esittänyt, että ”The Land of Rape and Honey on kuin Sex Pistolsin uraauurtava Never Mind the Bollocks, yhtä häijy, aggressiivinen ja kiihkeä.” Ministryn vaikutus ehkä ankkuroituu metallisemman musiikin pariin, mutta sen hienous on sen kyvyssä yhdistellä erilaisia genrejä.

Ministry on aina ollut henkilökohtainen taiteellinen hanke albumien kansia myöden. Jourgensenilla on useita sivuprojekteja, jotka täyttävät muita tarpeita. Tärkein niistä on Revolting Cocks, jonka parissa on voinut sekoilla ja kokeilla. Itselleni läheisin on Lard. Muita olennaisia ovat 1000 Homo DJs ja myöhempi Buck Satan & the 666 Shooters. Siinä sivussa hän on tuottanut useita metallibändejä.

On ehkä todennäköisyyksien vastaista, että Jourgensen on vielä hengissä. Silti ehkä kiinnostavampaa on se, miten laatu ja määrä ovat pysyneet verrattain korkeina jopa hurjimpien huumevuosien aikana. Osa yksittäisistä biiseistä lähenee kuuntelukelvottomuutta, mutta näinkin äärimmäistä musiikkia tekevälle on poikkeuksellista pitää yllä kohtuullista laatua vuodesta toiseen. Kirjassa on muuten lista päihteistä, joita Al ensisijaisesti käytti kunkin levyn aikana.

Kolmesti kuollut -kirjasta käy ilmi myös liuta kiinnostavaa knoppitietoa. Al (Alain) Jourgensen on syntyjään kuubalainen ja hänen ristimänimensä on Alejandro Ramirez Casas. Mies on aktiivinen baseballin seuraaja ja hän soitti Divinen bändissä kitaraa hetkisen. Jourgensen tykkää kovasti kantrista (Buck Owens, Johnny Cash ja niin edelleen) ja hänen suurimpiin suosikkiartisteihin kuuluvat esimerkiksi Rolling Stones, The Kinks, The Who, Lynyrd Skynyrd, Led Zeppelin, Cheap Trick ja ZZ Top.

Arvostan Jourgensenia musiikintekijänä ja myös hahmona. Hänen maailmansa on välillä mustavalkoinen – joko olet hänen puolella tai häntä vastaan. Hänessä on jotain samaa kuin Mark E. Smithissä ja Luke Hainesissa maustettuna voimakkaasti paikoin puuduttavalla amerikkalaisella rokkikukkoilulla.

ps. Etsiessäni vanhoja Ministryn promokuvia törmäsin siihen, että useissa kuvissa on kaksi henkilöä, Al Jourgensen ja Paul Barker. Se muistuttaa, että ehkä Barkerilla oli merkittävämpi rooli kuin mitä Al haluaa myöntää.

Ei kommentteja: