Äänitarhan
poikien musiikki ei ole muokannut elämääni, vaikka kuulin yhtyettä ensimmäisen
kerran noin 25 vuotta sitten. Tämä on hyvä pitää mielessä, kun ryhdyn
kuuntelemaan ja kommentoimaan sen studiolevyjä. En ole aktiivisesti
kuunnellut yhtyettä missään vaiheessa. Mielikuvissani bändi on kuulunut siihen
grungen metalliseen ja valtavirtaiseenkin puoleen, josta en ole koskaan
erityisesti pitänyt, kun taas punkista inspiroitunut grunge upposi hyvin
1990-luvun ensimmäisellä puoliskolla ja myöhemminkin.
Ainoa
Soundgardenin biisi, josta olen ollut aidosti innostunut, on ”Jesus Christ
Pose”, jota Music Television pyöritti. En ole omistanut heidän
hengentuotteitaan kovin pitkään. Ostin hyllyyni Badmotorfingerin ja Superunknown
vuosi sitten kirpputorilta kappalehintaan 1.90€. En vaivautunut kuuntelemaan
niitä montaa kertaa. Silti tai juuri siksi päätin, että nyt on aika käydä
kaikki studioalbumit läpi.
Soundgarden
perustettiin Seattlessa vuonna 1984 ja grungeboomin aikaan siitä tuli
kohtuullisen kokoinen menestyjä. Todella suuri siitä tuli vasta grungen auran
haihduttua Kurt Cobainin kuolinvuonna 1994. Krapulasta yhtye ei toipunut
kunnolla, mutta laulaja Chris Cornell on niittänyt menestystä soololaulajana ja
Audioslave-yhtyeessään, jonka ihan kelvollisen keikankin todistin
Provinssirockissa vuonna 2003. Soundgardenia en ole nähnyt livenä. Muistan sen
käyneen Helsingissä vuonna 1995, mutta en mennyt paikalle, vaikka mukana olisi
ollut liuta silloin ajankohtaisia artisteja. Vuoden 2013 keikka sai verrattain
kriittistä palautetta, mutta siitä en
edes kuullut etukäteen.
Ultramega ok (1988) on juuri sitä
varhaista Seattle-soundia, jossa sekoittuvat punkista ja hardcoresta tulevat
vaikutteet Black Sabbathista ja Led Zeppeliinistä inspiroituneeseen
lähtökohtaan. Laiska tempo ja laulu yhdistettynä ytimekkääseen riffittelyyn
ovat albumin tutut perusainekset. Tämä on kuitenkin valovuoden päässä siitä
pöhöttyneestä MTV-grungesta, joka levisi syövän lailla muutamaa vuotta
myöhemmin. Tämä ei ole kovin kaupallinen levy millään kriteerillä. Se on
poukkoileva ja rosoinen, räävitönkin. Tosin siltä puuttuvat sävellykselliset
täysosumat. Kavereilla on ollut pokkaa koveroida Howlin Wolfin ”Smokestack
lightning” – asia, josta voisi nostaa hattua, mikäli versio olisi kiinnostava.
Itseäni ei yllätä, että Mudhoneysta muistuttavat raidat uppoavat parhaiten.
Esimerkkinä tällaisesta on ”Nazi driver”. Tosin Mudhoneyn ensimmäinen albumi
julkaistiin vasta vuotta myöhemmin, joten siinä mielessä Soundgardenin debyytti
on kyllä merkittävä teos.
Louder Than Love (1989) on sisällöltään
melkoisen tuntematon levy. Sen sijaan kansi on tuttu. Siihen kiteytyy minun
päässäni grunge yhtä paljon kuin flanellipaitoihin. Mustavalkoinen kuva
keikalta, jossa paidattoman laulajan pitkä kihara tukka peittää kasvot.
Sisällöltään se jatkaa debyytistä hieman kontrolloidummalla ja harkitummalla
otteella. Sieltä löytyy ”Big dumb sex”, jota Gunnaritkin koveroivat. Itse en
ymmärrä biisin mahdollista hienoutta, minulle se on kertakäyttökamaa tylsine
kitarariffeineen. Minun makuuni levy on laahaavaa metallia punkin ja
rokkaavuuden kustannuksella, mutta poikkeukset, kuten ”Full on Kevin’s mom”
toimivat erinomaisesti. Se ei saanut ilmestyessään kuin keskinkertaisia
arvioita, mutta vuonna 2001 Q-lehti valitsi sen 50 raskaimman albumin listalle.
Badmotorfinger (1991) on myynyt
pelkästään Yhdysvalloissa yli puolitoista miljoonaa. Se on todiste
kaupallisesta menestyksestä. Määrä on kunnioitettava, kun otetaan huomioon
miten kaukana hittihakuisesta popista albumi on. Se alkaa Johnny Cashinkin myöhemmin
tulkitsemalla kappaleella ”Rusty cage”. Cash löysi biisiin vahvan tunnelman,
joka alkuperäisestä puuttuu. Se oli yksi singleistä, samoin kuin sitä seuraava
”Outshined”, joka on laiskanpulskeaa, hieman pöhöttynyttä heviä. Juuri sitä
”grungea”, joka ei itselleni koskaan uponnut, vaikka Soundgardenin toteutus on
monia muita parempi. Niin ikään singlenä julkaistu ”Jesus Christ pose” on
suurin suosikkini. Siinä on häijyt kitarat, toimiva komppi ja Cornell kiekuu
kunnolla. Ensimmäinen single oli kuitenkin cd:n kahdeksas raita, ”Room a
thousand years wide”, joka kenties popimman ja melodisemman luonteensa vuoksi
kuulostaa rentouttavalta vaihtelulta. Levyn aikaan bändi kiersi Guns’n’Rosesin
lämmittelijänä, joten he pääsivät esiintymään epäkiitollisessa roolissa
suurille yleisöille. Guitar World sijoitti albumin sijalle 45 heidän listallaan
sadasta parhaasta kitaralevystä. Hevilehdet ovat nostaneet sen vieläkin
korkeammalle, samoin kuin erilaiset 90-luvun merkittävimpiä albumeita
listanneet aviisit. Merkittävä tai ei, levy pysyy enimmäkseen hyllyssäni, josta
se löytää tiensä soittimeen erittäin harvoin.
Superunknown (1994) räjäytti potin. Se
myi maailmanlaajuisesti yli 9 miljoonaa, Yhdysvalloissa melkein neljä ja sai
myös kriitikoilta myönteisen vastaanoton. Sen suurin hitti on mukiinmenevä,
vasta levyn kolmantena singlenä julkaistu ”Black hole sun”, jolta ei voinut
välttyä 90-luvun puolivälissä. ”Spoonman” on toinen tunnettu raita. ”The Day I
tried to live” on jälkipuoliskon helposti lähestyttävää poppia raskaalla
äänimaailmalla. En oikeastaan ihmettele albumin menestystä, mutta minulle se on
lähes yhdentekevä. Se on lajissaan onnistunut, jos ajatellaan kaupallista
grungeheviä, josta on bändin edeltävien levyjen särmät hiottu pois. Punkia
siinä ei ole, mutta poppia ja Beatlesia on. Hidastempoisista metallisista riffi-yhtyeistä
Helmet on ehdoton suosikkini. Minusta sen pitäisi myydä 9 miljoonaa. Tosin nyt
kuunneltuna Superunknown kuulostaa
paremmalta kuin aikaisemmin. Kaupallisessa mielessä bändi on tehnyt tässä
kohdassa kaiken oikein ja tarkoituksella, vaikka 70-minuuttinen levy on liian pitkä.
Edellisellä kuuntelulla en tainnut päästä loppuun asti tai ainakin laitoin sen
nopeasti takaisin hyllyyn. Nyt kuuntelin sen kolme kertaa, mutta en silti
laittaisi sitä 500 parhaimman albumin joukkoon. Rolling Stone laittoi vuonna
2003 sijalle 336. Minä laitan takaisin hyllyyn.
Down on the Upside (1996) kiipesi
Billboardin listalla toiselle sijalle ja myi Yhdysvalloissa yli 2 miljoonaa.
Itse en ole levyä kuullut enkä tunnista yhtään biisiä nimen perusteella. Kansi
sentään on tullut vastaan useita kertoja levykaupassa. Kriitikot antoivat
keskimäärin kolmea viidestä ja korostivat yhtyeen keskittyvän nykyisyyteen oman
menneisyytensä kustannuksella. Ymmärrän. Paitsi en täysin. Nimittäin
esimerkiksi ”Ty Cobb”, yksi singleistä, jäljittelee suoran punk-grungen
rajuutta eikä sinänsä keskinkertainen ”No attention” kaihda vauhtia.
Tyypillisimmillään levy on keskitempoista, hieman laahaavaa joskin kelvollista
mattoa, jonka kuuntelusta ei jää syviä muistijälkiä. Tyylillisesti se ei
poikkea edeltäjästään, lukuun ottamatta paria rivakkaa rallia. Avausraita,
singlenäkin julkaistu ”Pretty noose” on levyn parhaimmistoa ainakin sikäli,
että se muistuttaa hyvin, millaista oli megasuosituksi noussut turvallinen ja
radiokelpoinen, grungea joskus soittanut taidokas yhtye. Myös ”Blow up the
outside worldia” kuuntelee mielellään. Mukana on lisäksi psykedeliaan
kallellaan olevia hetkiä ja jopa raitoja, kuten
”Applebite” ja ”An Unkind”.
King Animal (2012) alkaa singlenäkin
julkaistulla, bändin tilaa kuvaavalla biisillä ”Been away too long”. Näinkin
voi sanoa, sillä albumi ilmestyi 16 vuotta edeltäjänsä jälkeen. Toinen asia on
se, kuinka moni muu kuin yhtyeen perusfani osasi kaivata yhtyettä ja kuinka
moni piti lopputulosta odottamisen arvoisena. Sisältö on tuttua, turvallista, keskitien
kypsää ja ikääntynyttä Soundgardenia. Jos siitä tykkää, niin ei voi valittaa.
Jos se kuulostaa tylsältä, niin sitä se sitten on alusta loppuun. Uudistuminen
ei ole bändiä kiinnostanut, mutta eihän sitä kaikilta toivokaan. Tasaisille
automatkoille tämä sopisi helposti, mutta en usko jaksavani tällaista
kotioloissa. Oletan, että fanit eivät olleet erityisen pettyneitä. ”Non-state actor”
ja ”Bones of birds” nousevat omiksi suosikeikseni kahden kuuntelun perusteella.
Nyt
olen taas mennyt mukavuusalueeni ulkopuolelle ja kokeillut, voisiko hevistä
innoituksensa saanut grunge olla lähellekään yhtä kiinnostavaa kuin punkin
suunnasta vaikutteensa ottanut grunge. Ei voi – minulle. Lähdin liikkeelle
myötämielisesti ja avoimesti, mutta en vain tavoita Soundgardenin hienoutta. Se
ei ole huono yhtye edes omassa subjektiivisessa arviossani, mutta tylsäksi aion
kutsua sitä jatkossakin. Muutamat hienot hetket eivät saa minua kuuntelemaan sitä
toistuvasti kotioloissa.
Yhtyeen
kaari kulkee melko omalaatuisesta grungesta vähitellen turpeahkoon
listarokkiin. Siinä välissä on ehkä bändin huippuhetki (”Jesus Christ Pose”).
En tiedä, miten tämä arvio suhteutuu fanien näkemyksiin, mutta ainakin se eroaa
yhdysvaltalaisen ostavan yleisön mielipiteestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti