Blogin
kirjoittamisessa on ollut nyt noin kuukauden tauko. Tähän on kaksi syytä.
Merkittävin niistä koskee työkiireitä. Opetusta on paljon tässä periodissa ja
sen lisäksi on ollut paljon arviointitehtäviä. Toinen syy on vastaväittäjänä
toimiminen Janne Kontalan väitöskirjassa Emerging
Non-religious Worldview Prototypes: A Faith-Q-sort-study of Finnish
Group-affiliates (2016). Se tarkastettiin Åbo Akademissa marraskuun
lopulla.
Kontalan
tutkimus käsittelee niitä suomalaisia uskonnottomia, joilla on jonkinlainen
suhde uskonnottomien organisaatioihin, erityisesti vapaa-ajattelijoihin mutta
myös muihin. Tutkimuksen 77 informanttia eivät ole kaikki jäseniä tai aktiiveja
järjestöissä, mutta heillä on jokin side, esimerkiksi jäsenyys sähköpostilistoilla.
Työn
ideana oli tutkia uskonnottomien maailmankuvallisia prototyyppejä käyttämällä
uskonnollisuuden tutkimiseen kehitettyä faith-q-lajittelua. Menetelmä toimii
niin, että osallistuja lajittelee 101 väittämää keskinäiseen järjestykseen
(esimerkiksi -4 täysin epäsopiva ja +4 täysin sopiva). Samalla informantti
haastatellaan, jotta saadaan selville, miten hän ymmärtää väittämät ja mitä
muuta hänellä on sanottavana aiheesta.
Menetelmän
avulla voidaan rakentaa vastaajista prototyyppejä. Yksikään yksilö ei
välttämättä vastaa prototyyppejä täydellisesti, mutta vastausten avulla
rakennetut prototyypit kertovat eroista koko vastaajajoukon sisällä.
Kontala
rakentaa kolme prototyyppiä, joita hän kutsuu maailmankuva-prototyypeiksi. Ne
kääntyvät huonosti suomeen kieleen, joten laitan englanninkieliset sulkeisiin.
Ensimmäinen on nimeltään ”tyytyväinen altruisti” (”content altruist”), joka suhtautuu
uskontoon maltillisen varauksellisesti ja pyrkii toiminnassaan rakentamaan kaikille
parempaa maailmaa. Toinen on ”kokemuksellisesti henkinen” (”experientially
spiritual”), etsijä, joka löytää innoitustaan esimerkiksi buddhalaisuudesta ja
mietiskelystä. Kolmas on ”yhteisöllisesti uskonnonvastainen” (”communally
irreligious”), joka hakeutuu uskontokriittiseen yhteisöön. Tutkimuksessa näitä
kuvataan tietenkin paljon laajemmin.
Tulokset
eivät koske koko uskonnottomuuden kenttää Suomessa, vaan järjestöihin
sidoksissa olevia ihmisiä. Näistä piirtyy esiin eroja, mutta erot ovat varsin pieniä
(yleensä 1 eli esim. -1 ja -2). Eroissa on kuitenkin systemaattisuutta: kun
väittämissä on sana ”uskonnollinen” tai ”henkinen”, siihen suhtautuminen on
järjestelmällisesti myönteisintä ”kokemuksellisesti henkisten” prototyypissä ja
kielteisintä ”yhteisöllisesti uskonnonvastaisilla”.
Prototyyppien
rakentamisen lisäksi tutkimus tarjoaa yleistä tietoa taustoista ja
sosiaalisista muuttujista. Nämä tuovat vahvistusta sille, mikä suunnilleen on
ollut tiedossa. Uskonnottomien järjestöihin osallistuvat ovat Suomessa enimmäkseen
keski-ikäisiä, yli sadantuhannen asukkaan kaupungeissa asustelevia miehiä.
Suurin osa tähän osallistuneista oli vapaa-ajattelijoita. Heidän joukossa
ateisti oli suosituin nimike, kun taas humanistiliiton toimijat pitivät
uskonnotonta kuvaavampana terminä.
Syitä
aktivismille oli useita. Moni toisti järjestöjen virallista mantraa katsomusten
tasa-arvoisuudesta sekä kirkon ja valtion selvemmän erottamisen tärkeydestä.
Lisäksi oli persoonallisia kuvauksia vaikkapa Dawkinsin tai vaikkapa Valtaojan
ja Enqvistin merkityksestä ja kesän 2009 bussikampanjasta. Muutamilla syynä
olivat kaverit, joiden vanavedessä mentiin mukaan toimintaan. Järjestöjen
välillä valinta oli joillekin helppo: pienemmillä paikkakunnilla ei aina ole
muuta vaihtoehtoa kuin vapaa-ajattelijat.
Haastatteluista
näkyy myös erityisesti vapaa-ajattelijoiden viime vuosien pyrkimys päästä pois
vasemmistolaisesta leimasta. Se, missä määrin järjestöstä on tullut
uskonnottomien oikeistolaisten insinöörien kokoontumispaikka, vai onko kyse
ensisijaisesti uuden imagon rakentamisesta, jää tulevien tutkimusten vastattaviksi.
Yksi
seikka uskonnottomien kirjossa ihmetyttää. Se liittyy kokemuksellisesti
henkisten prototyyppiin. Miksi ihmiset, joita kiinnostaa buddhalaisuus ja
mietiskely ja jotka ovat minimaalisesti kriittisiä monoteistisia
uskontoinstituutioita kohtaan, tuntevat vetoa uskonnottomien järjestöihin? Eikö
tässä ole suuri kognitiivisen dissonanssin vaara? Tutkimus ei vastaa tähän,
mutta siitä käy ilmi, että prototyyppien mukaan jaoteltuna juuri
kokemuksellisesti henkisiä oli vapaa-ajattelijoissa huomattavasti vähemmän kuin
muiden prototyyppien mukaisia vastaajia. Ehkä he ovatkin vain
sähköpostilistoilla ja halusivat olla mukana tutkimuksessa. Mene ja tiedä.
Kuten
kaikista tutkimuksista, myös tästä voidaan nostaa esiin kriittisiä kysymyksiä.
Mainitsen tässä kolme.
Ensinnäkin
voidaan kysyä, tarvitaanko laajasti kommentoitua ja kritisoituakin maailmankatsomuksen
käsitettä tässä, jos sen operationalisointi on suoraan riippuvainen
fqs-menetelmän väittämistä. Ilmeisesti ei ole mitenkään tavallista kutsua
q-menetelmän tuloksia maailmankatsomuksiksi. Toki näin voidaan tehdä, ja luoda
siten mahdollisia keskusteluyhteyksiä maailmankatsomuksista käytävään
keskusteluun. Samalla kuitenkin voidaan kysyä, eivätkö uskonnottomat ole jotain
enemmän kuin fqs-menetelmän kautta muodostettuja katsomuksia. Voi olla, että
uskonnottomista piirtyisi esiin toisenlaisia maailmankatsomuksia, jos
q-menetelmän sijaan haastateltaisiin ja keskityttäisiin vaikkapa arvoihin eikä
uskonnollisuutta koskeviin väittämiin.
Toiseksi
voidaan kysyä, miten juuri uskonnollisuuden tarkasteluun kehitetty faith-q
-lajitelma sopii uskonnottomuuden tarkasteluun. On totta, etteivät kaikki
väittämät ole vain uskonnollisuutta mittaavia, mutta yksi informantti päätti
jättää leikin kesken, koska väittämät keskittyivät uskontoon. Millaisia
tuloksia saataisiin, jos väittämät rakennettaisiin nimenomaan uskonnottomuutta
eikä uskonnollisuutta silmällä pitäen? Näin tietenkin olisi vähemmän suoraa
vertailumahdollisuutta niihin tutkimuksiin, joissa on käytetty samoja
väitteitä. Kontalan tutkimus ei kuitenkaan hyödynnä tätä
vertailumahdollisuutta. Itse en osaa sanoa, olisiko se ollut käytännössä
hyödyllistä tai edes mahdollista.
Kolmanneksi
voidaan kysyä, miksi prototyypit ovat Suomessa sellaisia kuin ovat. Tähän kysymykseen
Kontalan tutkimus ei vastaa. En usko, että vastaus olisi helppo ja vapaa
kaikenlaisesta spekulaatiosta, mutta lukijana olisin ollut erittäin
kiinnostunut myös tämän käsittelystä.
Kokonaisuutena
Kontalan tutkimus on onnistunut ja erittäin tervetullut lisä suomalaisen
uskonnottomuuden tutkimukseen, sillä sen avulla piirtyy esiin uskonnottomien yhtäläisyyksiä
ja eroja Suomessa. Se on luettavissa ja ladattavissa verkosta, täältä:
3 kommenttia:
Silmäilin tuota Kontalan väitöskirjatekstiä enkä oikein ymmärrä, mitä se meistä uskonnottomista kertoo.
Itse olen ollut koko aikuisikäni ateisti ja 20 vuotta vapaa-ajattelija. En kuitenkaan osaa sanoa, kuulunko tutkimuksessa luokiteltuihin 1. vai 3. prototyyppiin. 2. prototyyppiin en missään tapauksessa kuulu.
En tosin osaa tuntemiani vapaa-ajattelijoita muutenkaan luokitella, kuka heistä kuuluisi 1. ja kuka 3. prototyyppiin. Minun on itse asiassa varsin vaikeaa edes hahmottaa, mikä noitten kahden prototyypin oleellinen ero on. 2. prototyypin edustajia taas aktiivivapaa-ajattelijoissa ei mielestäni juurikaan ole, joten ehkä heitä on, kuten Tairakin arvelee, lähinnä jossain sähköpostilistoilla.
Turun vapaa-ajattelijat järjestää 17. helmikuuta keskustelutilaisuuden Kontalan väitöskirjasta. Saa nähdä, saadaanko sieltä jotain valaistusta tutkimuksen käsittelemiin asioihin.
Ihmettelen minäkin noita kategorioita. Ihmettelen ketä varten tutkimus on tehty, kun se piirtää kovin epämääräisen kuvan uskottomista. Niitä jotka ovat olleet uskonnottomia koko ikänsä tai uskonnottomia jopa useammassa polvessa ei kategorioida lainkaan. Kenen etu se on? Mistä tiedekunnasta Kontala on? Teologisesta??
Hei,
En huomannut kommentteja aikaisemmin, mutta vastailen nyt.
Vapaa ajattelijalle: Kontalan tutkimus ei kerro kaikkea mahdollista uskonnottomista, kuten ei mikään muukaan yksittäinen tutkimus. Se tarjoaa tietoa joistakin yleisistä muuttujista (ikä, identifikaatio, asuinpaikka jne.) ja kertoo myös vastaajien perusteista olla mukana yhdistyksissä, siitä, mistä he ovat saaneet innoituksensa uskonnottomuuteen ja yhdistysaktiivisuuteen (esim. kirjat, ajattelijat, ystävät). Teoksessa ei kritisoida uskonnottomia eikä mikään valinta perustu siihen, että annettaisiin jotenkin tarkoituksellisen painottunut kuva vastaajista. Kontala on uskontotieteilijä, ei teologi.
Mikolle: Kontalan menetelmässä rakennetaan prototyyppejä, eli yksikään vastaaja ei sovi täydellisesti kolmeen prototyyppiin. Se, ettet osaa sijoittaa itseäsi tai tuttujasi niihin, ei ole tutkimuksen vika. Se ei ole tarkoituskaan. Ne tuovat esiin (melko pieniä) eroja uskonnottomien vastaajien joukosta ja siten tarjoavat tietoa uskonnottomien vastaajien maailmankuvallisesta vaihtelusta. Tutkimuksen lukemalla pystyy kyllä poimimaan, millaisten kysymysten kohdalla prototyyppien 1 ja 3 erot tulivat esiin. Ne olivat aika pieniä, mutta riittävän systemaattisia. Selvin ero on siinä, että prototyypissä 3 suhde uskontoon on kielteisempää kuin prototyypissä 1. Erona on myös se, että kolmosessa korostuu ykköstä enemmän halu olla samanmielisten seurassa. Prototyyppien rakentuminen on tietenkin riippuvaista FQS-pakan väitteistä/kysymyksistä. Niitä voi hyvin kritisoida, jos kokee, että niistä puuttuu jotakin olennaista (menetelmään kuuluu myös haastattelu, jossa voi kertoa, mitä puuttuu tai miten ymmärtää yksittäiset väitteet/kysymykset).
Jos jaksat kommentoida, niin olisin kiinnostunut kuulemaan, tuliko keskustelutilaisuudessa mitään valaistusta. Uteliaisuudesta kysyn myös, suhtauduttiinko tilaisuudessa tutkimukseen yhtä suurella ihmetyksellä.
Lähetä kommentti