Katsoin
ruotsalaisen Åsa Larssonin esikoisdekkariin perustuvan elokuvan Aurinkomyrsky (Solstorm 2007). Jostain syystä ruotsalaiset dekkarit tuntuivat nyt
mielekkäiltä – luin jopa Denise Rudbergin kolmannen dekkarikirjan Kolmen kohtalokas leikki. Näistä ei
kovin suuria kehuja kuitenkaan irtoa, mutta uskontotieteellisesti Aurinkomyrskyssä on kiinnostavaa se,
että tarinan keskiössä on kristillinen lahko. Seuraavassa on pari spoileria,
vaikka en suoraan paljastakaan syyllistä tai syyllisiä, jos jostain syystä
haluat katsoa Yle Areenassa vielä saatavilla olevan elokuvan.
Kiirunassa
sijaitsevassa kristillisessä lahkossa tapahtuu tähtisaarnaajan murha. Nuorelta
mieheltä on leikattu kädet irti. On alusta pitäen selvää, että syyllinen tai
syylliset löytyvät ryhmän sisältä. Yhteisö kuvataan sulkeutuneeksi. Se ei
avaudu muuhun yhteiskuntaan. Siellä vallitsee vaikenemisen kulttuuri. Omia
tuetaan ja suojellaan. Omat asiat hoidetaan omalla tavalla. Virkavallan
esittämiin yhteistyöpyyntöihin vastataan toteamalla ”irrationaalisesti”, että
Jumala suojelee ja päättää.
Kerran
elokuvan aikana stereotypioilla tuodaan juoneen käänne. Murhaa selvittävä
henkilö olettaa melkein loppuun asti, että saarnamies murhattiin, koska
homoseksuaalina hän aikoi tulla ulos kaapista. Ja yhteisölle homous oli
tietenkin synti. Vasta lopussa selviää, ettei homofobia ollut murhan syy; se
oli toinen lahkolaisuuteen liitetty stereotypia, pedofilia. Yhteisö tiesi ja
pääosin sieti tähtisaarnaajansa pedofiilisen taipumuksen, mutta jollain keitti
yli.
Aurinkomyrskyn antama kuva
kristillisestä lahkosta on vahvasti stereotypioihin nojaava ja sikäli
yllätyksetön. Mitään muuta en oikeastaan odottanutkaan. Jäin miettimään, onko
uskontojen kuvaaminen stereotypioita korostaen erityisen tavallista
dekkarigenrelle. Ainakin brittimediaa käsittelevässä tutkimushankkeessamme
törmäsimme jatkuvasti siihen, miten television rikossarjoissa uskonnolliset
hahmot (ja rakennukset) ovat toistuvasti keskeisessä roolissa (ks. Knott, Poole
& Taira 2013, Media Portrayals of
Religion and the Secular Sacred). Rikossarjoissa on selvännäkijöitä, jotka
eivät epäilyistä huolimatta ole syyllisiä vaan ehkä pikkuhuijareita. Niissä on
maaseudun pappeja, jotka eivät ole moraalisesti niin suoraselkäisiä kuin lauman
paimenelta voitaisiin odottaa. Erityisen mielenkiintoista materiaali tarjoaa
Suomessakin vuosia pyörinyt Midsomer
Murders.
Olisiko
niin, että rikosten selvittämisen kuvaamiseen liittyvät konventiot operoivat kontrastoimalla
rationaalisen ajattelun uskonnolliseen? Olisiko niin, että tämä ei ole
satunnainen elementti rikossarjoissa ja -kirjallisuudessa, vaan niihin
erityisen helposti istuva kaksinapaisuus, joka pelaa stereotypioilla, usein
uusintaen ja toisinaan kevyesti haastaen?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti