Tuore
Miettisen kirja Räkärodeo (2017)
käsittelee pääasiallisesti tekijänsä 1990–2002 vetämää samannimistä
radio-ohjelmaa. En tiedä, kuinka monta kirjaa on julkaistu radio-ohjelmista,
mutta tämä on ensimmäinen lukemani. Syy on yksinkertainen: kasvoin
kuuntelemalla sitä.
Radiomafia
aloitti toimintansa vuonna 1990. Seuraavina vuosina kuuntelin useita kanavan
musiikkiohjelmia, kuten Tutti Frutti, Marginaali, Ilmestyskirja, Rockmafia, Ulvovat
sudet, Roots & Culture, Kantrispagetti, Kauriin kääntöpiiri, Avaruusromua
ja Metalliliitto. Tärkein niistä oli Räkärodeo, jonka kuuntelusta tuli
säännöllinen ”keskiviikkoriesa”, kuten juontaja sitä itse kutsui.
Istuin
yleensä omassa huoneessani pöydän ääressä ohjelman aikana. Toisinaan sormi oli
rec-näppäimellä odottamassa kiinnostavia biisejä, joita saattoi sitten
kuunnella myöhemmin c-kasetilta. Enimmäkseen kuitenkin vain kuuntelin ja
kirjoittelin bändien nimiä joko paperille tai jo ennestään sotkuiselle
kirjoitusalustalle. Jos tykkäsin kovasti ja halusin muistaa nimen, ympyröin tai
alleviivasin sen.
Vielä
yksi muisto: ainakin Seinäjoella oli tapana, että 18-vuotispäivänä pitää mennä
baariin juopottelemaan. Minun synttärini osui keskiviikolle. Olin tuona päivänä
alkuillasta kaupungilla, mutta totesin, että pitää mennä kotiin kuuntelemaan
Räkärodeota. Tuon jälkeen muutamat tutut puhuivat minusta tyyppinä, joka menee
synttäreillään baarin sijasta kotiin kuuntelemaan radiota. Ainakin ymmärsivät,
että Miettisen soittamat levyt kiinnostavat minua.
Miettisen
kirja tuo mieleen paljon yllä mainittuja ja muitakin muistoja. Se myös
muistuttaa kaikesta siitä kiinnostavasta musiikista, mihin ohjelman kautta
pääsi tutustumaan. Itselleni aktiivisin kuunteluaika sijoittui suunnilleen
vuosiin 1991–1997. Tuon jälkeen kiinnostukseni hiipui hiukan, mikä tarkoitti
sitä, että keskiviikkoisin saattoi tehdä joskus satunnaisesti muutakin kuin
kuunnella Räkärodeota. Jo aktiivivuosien lopulla huomasin, etteivät
Hellacopters, Turbonegro ja Sweatmaster ole mielestäni kolme maailman parasta
bändiä. Miettisen puolison, Ursula Ryynäsen juontama Marginaali oli ennen ollut
lämmittelyä Räkärödeolle, mutta siitä tuli yhä enemmän musiikkimakuani vastaava
ohjelma. Silti olen Miettisen kautta tutustunut satoihin kiinnostaviin
artisteihin.
Kirjassa
käsitellään myös ilmeisen traumaattista ohjelman loppumista. Merkittävin syy
oli Yleisradion katastrofaalinen kanavauudistus, jota mikään historiankirjoitus
ei voi uskottavasti kääntää tekijöidensä kunniaksi. Kirjassa Pekka Laine puolustelee
omassa kirjoituksessaan kanavauudistusta jonkin verran, vaikka musamiehenä
ymmärsikin Räkärodeon tärkeyden. Laine saattaa olla oikeassa siinä, että
Räkärodeon paras terä oli kadonnut ja uusia kuuntelijoita ei olisi löytynyt.
Mene ja tiedä.
Laineen
kanssa olen kuitenkin jyrkästi eri mieltä yleisistä linjoista. Se, etteivät
tietyt ohjelmat sopineet uudessa jaossa Radio Suomeen ei ole selitys, vaan oire
uudistuksen umpisurkeudesta. Radiomafia oli tarjonnut laajasti erilaisia
musiikkityylejä käsitteleviä erikoisohjelmia, joista olen ikuisesti
kiitollinen. Sain kasvaa ympäristössä, jossa asiantuntijat opastivat eri
genrejen helmiin. Kanava piti sisällään myös laadukkaita puheohjelmia (oma
suosikkini oli Timanttien jäljillä). Yhtäkkiä Yleisradio haistatti paskat
tälle. Radiomafian kuuntelijoista tuli hylätty sukupolvi. Heille jäi
soittolistojen ja tyhjänpuhujien Yle X. Toinen mahdollisuus oli Radio Suomi,
jossa Kalervo Pollari elää ikuista 60-lukua. Edellistä yritin työpaikalla,
mutta en kestänyt. Jälkimmäinen sopii mökille mainiosti, mutta sen kohderyhmä
on makkaraa paistava tuulipukukansa. Nuoriso saattaisi kiinnostua musiikista
edelleen laajasti, jos sitä olisi opastetusti tarjolla. Siksi emme voi tietää,
millaista suomalainen nuorisokulttuuri olisi, jos Yleisradio olisi edes
yrittänyt tarjoilla muutakin kuin Yle X:n kaltaista hattaraa.
Kirjassa
pääosissa on Miettisen muistelut, kuuntelijoiden muistelut sekä kuvat ja listat.
Miettisen muistelut ovat ymmärrettävästi kiinnostavaa luettavaa ohjelmaa seuranneille.
Kuuntelijoiden muistelut ovat tärkeitä myös ohjelmaa tuntemattomille, koska
niistä käy ilmi, miten tärkeä se oli aikana ennen internetin mahdollistamaa
ylitarjontaa. Itse samastun kovasti kuuntelijoiden teksteihin, vaikka huomaan,
ettei Miettinen ollut ainoa lähteeni ja että musiikkimakuni poikkesi välillä
rajustikin Räkärodeosta. Kaikki kuvamateriaali on kiinnostavaa, vaikka en
tiedä, miksi parikin asiaa on painettu kirjaan kahteen kertaan.
Räkärodeo
oli yhteisö. Itse ainakin samastuin kuuntelijakuntaan ja koin yhteyttä
kuvitteellisen yhteisön kanssa, vaikka en paria poikkeusta lukuun ottamatta
ohjelman äänestyksiin osallistunutkaan. Koskaan en voittanut mitään eikä
toivebiisiäni soitettu, mutta muiden interaktiivisuus maustoi ohjelmaa erittäin
hyvin. Tosin kun olin kirjoittanut Rumble-lehteen jutun Man or Astro-Manista
vuonna 1994 (ensimmäinen Suomessa ja ehkä edelleen ainoa!), Miettinen päätti
spiikkinsä lehden sisällöstä ”ja… Man or Astro-Man”, jonka jälkeen yhtyeeltä
soitettiin yksi biisi.
Yhteisöllisyys
konkretisoitui Räkäpiknikeillä. Miettinen kutsui kämpilleen valikoidun määrän
kuuntelijoita viettämään kesäpäivää. Itse en niihin osallistunut, mutta
arvostin ideaa suunnattomasti. Niistä on kiva lukea kirjasta. Ja katsella
kuvia. Joukossa on useampikin tuttu kasvo.
Kirjassa
käsitellään nimeensä nähden yllättävän paljon muita Miettisen juontamia
radio-ohjelmia, Räkiksen edeltäjiä ja aikalasia. Itselleni niistä lämpimiä
muistoja herättää varsinkin Yölätti, jota lähetettiin viikonloppuna joskus
puolen yön ja kahden välillä. Jos olin autolla baarissa tai kaupungilla
Seinäjoella, Yölätti soi vakiona kaikki siirtymät. Sieltä tuli Räkiksessäkin
soineita biisejä ja artisteja, mutta ehkä tärkeämpiä olivat sellaiset
erikoisuudet, jotka eivät tyylinsä puolesta Räkikseen sopineet.
Kävin
Bar Loosessa kirjan julkistamisjuhlissa. Siellä Teemu Bergman haastatteli
Miettistä. Sieltä jäi mieleen neljä asiaa. Ensinnäkin levymoguli Miettisen
suurin ylpeydenaihe on Mana Manan Totuus
palaa -levyn julkaiseminen. Toiseksi Fennica Records myi 54 kappaletta
Eastern Darkin levyä sen jälkeen kun Miettinen soitti sitä Räkärodeossa (tieto
löytyy myös kirjasta). Kolmanneksi Miettinen on myynyt pois suurimman osan
levykokoelmastaan, joka kattoi noin 25000–30000 nimikettä. Neljänneksi, kun
Miettiseltä kysyttiin jotain uutta suosikkia, hän vastasi Royal Bloodin.
Jos
Miettinen tosiaan löytää uutta musiikkia lähinnä televisiosarjojen kautta (Shazam
päälle!), ei ole ihme, että hänen vastauksensa oli semisti nolo Royal Blood. Onhan Miettisen ja minun
musiikkimaussa ollut aina eroja, mutta Royal Bloodin mainitseminen on minulle vihjaus
siitä, ettei hän varmaankaan ole pysynyt kiinnostavan uuden musiikin kärryillä.
Ja miksi tarvitsisikaan?
Mutta
tärkeintä onkin nyt Räkärodeon muistelu. Kirjan lukeminen toimii parhaiten, kun
lähellä on pääsy YouTubeen (Spotifyssa on kovin vähän Räkis-hittejä). Tosin
kirjan lukeminen muistuttaa, ettei edes YouTubesta löydy kaikkea. Esimerkiksi
Räkärodeossa ”Viikon täkynä” ollut Little Roomsin Dead & Gone on itselläni
c-kasetilla, mutta sitä en löydä mistään (Discogsista löytyy tietoa, mutta ei
tietenkään musiikkia).
Kokosin
nopeasti ja sen tarkemmin miettimättä yhdeksän biisiä, jotka muistuttavat minua
Räkärodeosta. Kaikki nämä olen kuullut ensimmäisen kerran Miettisen ohjelmassa.
Osa löytyy Spotikasta, osa YouTubesta, All About Chadin biisi vain
liveversiona.
All
About Chad: Meet me in the hallway
Angel
Corpus Christi: Pull girl
Blackeyed
Susans: A curse on you
Facts
about Rats: I don’t wanna get involved with you
Fat
Tulips: So unbelievable
Leatherface:
I want the moon
Oral
Groove: The girl in the record store
Smashing
Pumpkins: Jennifer ever
Larry
Wallis: Police car
Juuri
tästä radio-ohjelmasta kannatti tehdä kirja. Sen lukee nopeasti ja nopeasti
kootultakin se vaikuttaa. Silti on tärkeää, että muistelut on ikuistettu
kansien väliin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti