Viimeisen
kymmenen vuoden aikana olen lukenut vuonna 2007 kuolleen Richard Rortyn tekstejä (tai häntä käsitteleviä tekstejä) ehkä enemmän kuin
kenenkään muun yksittäisen ajattelijan. Sanottu voi olla liioittelua, koska en
pidä kirjaa luetuista sivuista. Voi olla, että olen lukenut enemmän Gilles
Deleuzea, Zygmunt Baumania, Slavoj Žižekiä
tai valikoituja uskontotieteilijöitä, mutta yli 10 Rortyn kirjaa tai häntä
käsittelevää kirjaa on tullut kahlattua läpi.
Ainakin
voidaan sanoa, etten ole innostunut viimeisen kymmenen vuoden aikana yhtä
paljon kenestäkään itselleni entuudestaan vain pinnallisesti tutusta
ajattelijasta. Tämä ei tarkoita, että olisin samaa mieltä kaikesta, mutta hänen
näkemyksensä ja laajaan lukeneisuuteen perustuva lähestymistapansa ovat ruokaa
ajattelulle. Myös hänen tyylinsä on viehättävä. Siinä on rennon asenteen
vastalääkettä niille, jotka kauhistelevat, mikäli tiedolle ja moraalille ei ole
historian ylittävää varmuutta. Rorty on myös poikkeuksellisen selkeä ajattelija,
jota lukiessa ei kaipaa selventävää kommentaaria vierelleen. Tällä en tarkoita,
ettei kommentaarit olisi avuksi, vaan että Rorty osaa (toisin kuin moni
mannermainen ajattelija) kertoa selkeästi, mitä hän ajattelee käsiteltävänä
olevista asioista.
Aloitin
yksityiskohtaisen Rortyn lukemisen Leedsissä syksyllä 2007. Sitä ennen olin
lukenut jonkin verran hänestä ja joitakin hänen artikkeleitaan. Lokakuussa 2016
selailin Lontoossa Ronald A. Kuipersin vuonna 2013 kirjoitettu yleisesitystä
Rortysta. Nyt sain vihdoin luettua teoksen. Ostin sen ensisijaisesti siksi,
että muissa johdannoissa uskontoa ei ole käsitelty yhtä laajasti. Tässä en ensisijaisesti
esittele Rortyn ajattelua, vaan Kuipersin teosta. Kuipers jakaa teoksensa
viiteen pääteemaan, henkilöhistoriaan, filosofiaan, politiikkaan, uskontoon ja
totuuteen.
Henkilöhistoriassa
Kuipers nojaa vahvasti Neil Grossin vuonna 2008 ilmestyneeseen teokseen Richard Rorty: The Making of an American
Philosopher, mutta Rorty kirjoitti itsekin lyhyen omaelämäkerrallisen
tekstin ”Trotsky and Wild Orchids”, joka on painettu aloittelijoille
suositeltavaan teokseen Philosophy and
Social Hope (1999). Kuipers kertoo, miten nuoresta Rortysta, teknisesti
orientoituneesta analyyttisesta filosofista, tuli pragmatisti, joka oli liberaali
amerikkalainen patriootti ja vasemmistolainen reformisti muttei
vallankumouksellinen kommunisti. Hän myös kertoo melko paljon Rortyn
vanhemmista ja heidän vaikutuksestaan poikansa ajatteluun.
Filosofialuvun
ytimessä on Rortyn maailmanmaineeseen nostanut Philosophy and the Mirror of Nature (1979), jonka sisältö loi
tekijästään käsityksen filosofian pahana poikana. Siinä hyökätään länsimaiselle
filosofialle ominaista representationaalista ajattelua vastaan. Siinä hylätään
totuuden korrespondenssiteoria ja ajatus siitä, että tieto perustuisi tosiin
uskomuksiin. Rorty on antirepresentationalisti, eli kieli ei kuvaa maailmaa
vaan on aina maailmassa eräänlainen työkalu, jolla operoidaan saadakseen
haluttuja asioita. Rortyn mukaan totuudesta ei kannata rakentaa filosofista
teoriaa; tietoa oikeutetaan todellisuuden vastaavuuden sijaan
intersubjektiivisesti hyvien perusteluilla uskomuksilla. Rorty haluaa vapauttaa
filosofian mielen ja maailman välisen suhteen, todellisuuden oikean rakenteen
ja todellisuutta vastaavan tiedon mahdollisuuden pohdiskelusta. Hän haluaa
antaa filosofialle uuden tehtävän sivistävänä – ja maailmaa muuttavana –
keskusteluna. Ikuisuuden ajattelun sijaan Rortyn ajattelu on läpeensä
historiallista, jossa tärkeää on ymmärtää oman ajattelun sosiaalisuus ja
kontingenssi sekä pitää uudenlaisen ajattelun ja uudenlaisten kuvausten
mahdollisuuksia avoimena. Kuipers onnistuu hyvin kuvaamaan Rortyn filosofisen
läpimurron ajatteluketjun.
Politiikkaa
käsittelevä luku keskittyy yllättävänkin paljon artikkelikokoelmaan Contingency, Irony and Solidarity (1989).
Kyse on yhdestä parhaista Rortyn teoksista, mutta Kuipers olisi voinut
kirjoittaa paljon laajemmin Rortyn konkreettisista poliittisista näkemyksistä,
joissa jatkuvasti painotetaan reformistista asennetta vallankumouksellisen
ajattelun sijaan. Kuipersin ratkaisuna on eritellä yksityiskohtaisesti kolme
käsitettä – kontingenssi, ironia ja solidaarisuus – jotka yhdessä kuvaavat
Rortyn poliittista positiota ”liberaalina ironistina”. Termi tarkoittaa kantaa,
jossa julmuus toisia kohtaan on kamalinta mitä voi olla (liberaaliuden laaja
määritelmä) ja jossa ymmärretään oman käsitteistön historiallisuus (ironisti).
Näissä yhdistyy myöskin julkinen ja yksityinen: julkisessa elämässä liberaalius
on tärkeää ja sitä vaalitaan laajentamalla solidaarisuutta toisia kohtaan;
yksityisessä elämässä Rorty kannustaa kokeilemaan uusilla sanastoilla ja
itsensä uudelleen keksimisen tavoilla, vaikka niillä ei olisikaan
solidaarisuutta rakentavaa voimaa. Näin Rortyssa yhdistyy Habermas (solidaarisuus)
ja Nietzsche / Heidegger / Derrida (ironismi
Rortyn tarkoittamassa merkityksessä). Rortyn mukaan on turhaa yrittää sitoa
molempia yhteen teoreettiseen, ristiriidattomaan viitekehykseen. Tätä hän
perustelee omaelämäkerrallisella esimerkillä – hän salli itselleen sosiaaliseen
oikeudenmukaisuuteen tähtäävän toiminnan (trotskilaisuus) ja yksityiset
harrastukset (villiorkideat), eikä niitä voinut nivoa yhteen viitekehykseen. Se,
miten hyvin Rortyn erottelu julkisen ja yksityisen välillä pitää, on toisen
keskustelun aihe.
Kaksi
viimeistä lukua ovat Kuipersin omintakeinen kontribuutio Rortysta käytävään
keskusteluun, ainakin jos vertaillaan Rortyn ajatteluun johdattelevia teoksia. Niistä
ensimmäinen käsittelee uskontoa – aihe, jota ei ole juurikaan käsitelty
vastaavissa teoksissa. Kuipers ymmärtää, ettei jumalauskolle ole Rortyn omassa
elämässä mitään asemaa. Silti hän kaivelee niin pitkään, että jonkinlainen
”jäänteenomainen teologia” voisi löytyä Rortyn ajattelusta. Se on sosiaalisen
toivon teema – en tosin tiedä, mikä tässä on teologiaa tai onko erityisen
hyödyllistä kutsua sitä teologiaksi, sillä Rorty hylkää teistiset
käsitejärjestelmät, koska ne siirtävät ihmisten omiin kykyihin luottamisen
transsendenssille. Kuipers ymmärtää myös sen, ettei Rortyn ajatteluun sovi
ateismin julistaminen, koska hän ei pyri kertomaan, millainen todellisuus
lopulta on. Siksi jäljelle jää pragmatistinen kysymys siitä, onko uskonnollinen
käsitteistö hyödyksi vai haitaksi elämälle. Tätä Kuipers käsittelee
pintapuolisesti, eikä hän viittaa Rortyn omaan, teoksessa Philosophy as Cultural Politics (2007) esitettyyn näkemykseen,
jonka mukaan ei välttämättä ole mielekästä kietoa moraalista harkintaa ja
toivoa koskevat kysymykset kristillisen tai minkään muunkaan teistisen,
vakiintuneen käsitteistön perinteen varaan.
Toinen
uskontoluvun juonne on uskonnollisten argumenttien asema julkisessa
demokraattisessa keskustelussa. Käsittelyn lähtökohtana on Rortyn teksti
”Religion as conversation-stopper” (löytyy teoksesta Philosophy and Social Hope) ja sen kommentaarit. Tekstissä Rorty
erottelee selkeästi julkisen ja yksityisen, jonne uskonnollinen argumentointi
kuuluu, koska uskonnolliset kannat eivät pluralistisessa yhteiskunnassa ole
argumentteja, joiden lähtökohdat olisivat jaettuja. Kommentaarien jälkeen hän
tulee lähemmäksi näkemystä, jonka mukaan ei ehkä olekaan väliä, perustuuko
keskustelu uskonnollisiin kantoihin vai ei. Mikä tahansa argumenttia vailla
oleva kanta on ongelmallinen, joskaan niitä ei ole välttämätöntä sulkea pois.
Tämä ei ole aivan tarkkaan ottaen Rortyn kanta, mutta hän vie ajatteluaan tähän
suuntaan. Minusta Rortyn teksti ja siihen kohdentuneet kriittiset kommentaarit
ovat kiinnostavampia kuin esimerkiksi Jürgen Habermasin samasta aiheesta
esittämät näkemykset. Habermasia lukee nykyään joka toinen uskontososiologi,
Rortya ei juuri kukaan.
Viimeinen
pääluku keskittyy Rortyn myöhäisiin näkemyksiin totuuden ja objektiivisuuden
käsitteistä. Niillä ei ollut mitään merkitystä Rortylle, mutta keskustelut
sympaattisten Rortyn lukijoiden kanssa saivat hänet toteamaan, että vaikka hän
on edelleen sitä mieltä, ettei totuutta kannata yrittää määrittää todellisuuden
sisäisen rakenteen täsmällisenä representaationa, voidaan puhua siitä, miten
todet lausumat ”get things right”. Nämä näkemykset löytyvät teoksesta Rorty and His Critics (2002), mutta
Kuipers käy läpi keskustelujen pääpiirteet. Vaikka Rorty muuttaa elämänsä
loppupuolella totuutta koskevaa ajatteluaan hieman, hän toteaa silti pysyvänsä
pragmatistina: pragmatistille totuus on sitä, että puheesi ei riipu siitä, mikä
on todellista, vaan siitä, mitä hyötyä on puhua tietyllä tavalla. Realistille
totta on se, että saat oikein (”get right”) suurimman osan siitä, mitä puhut.
Kuipers
enemmänkin eksplikoi Rortyn ajatuksia kuin asemoi häntä filosofian kentälle. Rorty
oli kuitenkin hyvin erikoinen sillanrakentaja analyyttisen ja mannermaisen
filosofian välille. Hänen sankarinsa oli John Dewey – näkemys, jota useimmat
Rortyn aikalaisista piti pölhönä ajatuksena. Rortya inspiroineisiin
filosofeihin kuuluu yhtä lailla obskuureina pidetyt Heidegger ja Derrida kuin
analyyttisen puolen Wittgenstein, Sellars, Quine ja Davidson. Kuipers tuo
ansiokkaasti esiin Rortyn velkaa Deweylle ja analyyttisille filosofeille, mutta
jostain syystä Kuipers käsittelee hyvin vähän esimerkiksi Heideggeria ja
Derridaa. Jokainen Rortyn lukija tietää, miten tärkeitä he olivat hänelle:
Rorty ei ollut samaa mieltä kaikesta, vaan muotoili oman kantansa suosimalla
sekä Heideggerilta että Derridalta vain tietyn aikakauden näkemyksiä.
Kuipers
tiivistää lopussa, että Rorty oli erityisesti toivon ajattelija. Rortylle oli
tärkeää, ettei nykyisyyden kontingentti diskurssi näytä ikuiselta, koska meillä
on mahdollisuuksia aina enemmän kuin ensiksi ajattelemme. Tässä hän on sukua Gilles
Deleuzelle.
En
ole löytänyt Rortylta yhtään myönteistä viitettä Deleuzeen. Muutamista
viitteistä käy myös ilmi, ettei Rorty lukenut Deleuzea laajasti, vaikka
kirjoitti nuivan arvion Deleuzen teoksesta Nietzsche
ja filosofia. Deleuze ja Guattari kirjoittavat Rortysta kielteisesti
yhdessä kohdassa teoksessa Mitä filosofia
on? Onneksi sentään Deleuzen seminaareissa opiskellut Paul Patton on
kirjoittanut Deleuzen ja Rortyn filosofioiden selvistä ja merkittävistä
yhtäläisyyksistä artikkelissaan ”Redescriptive Philosophy: Deleuze and Rorty”,
joka löytyy Pattonin teoksesta Deleuzian
Concepts (2010).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti