Viime
vuonna ilmestyi Kristiina Koivusen kirjoittama Suomen nuoret jihadistit (2016). Sen aihepiiri on niin tärkeä ja
kiinnostava, että odotukset ja toiveet olivat korkealla, kun vihdoin päätin
lukea sen. En halua lytätä teosta, mutta kohteliaasti sanottuna aihepiirissä on
vielä paljon selvitettävää niille, jotka haluavat tehdä tutkimusta fokusoidusti
ja ajan kanssa.
Koivunen
on kokenut toimittaja, tietokirjailija ja sosiaalityöntekijä, joka on tuottanut
paljon kiinnostavaa materiaalia. Lähtökohtien pitäisi siis olla kunnossa.
Mielikuvani kirjasta oli se, että siinä olisi haastateltu suomalaisia nuoria,
jotka ovat harkinneet liittymistä Isis-järjestöön, liittyneet siihen tai
eronneet siitä. Tämä mielikuva oli täysin väärä; aineistona ei ole mitään
näistä. Sen sijaan on haastateltu viranomaisia ja sekalaista joukkoa muslimeja
Pohjoismaissa.
Takakansi
lupaa paljon: ”Lähes 100 ihmistä on lähtenyt Suomesta Syyriaan taistelemaan
Isisin riveissä. Keitä he ovat, ja miksi he lähtivät? Onko syynä se, että
lähiössä asuvia maahanmuuttajia – ja heidän Suomessa syntyneitä lapsiaan –
kohdellaan maassamme muukalaisina, toisen luokan kansalaisina.” Teos ei vastaa
kunnolla yhteenkään näistä kysymyksistä. Sen sijaan se käsittelee aihepiiriä
todella laajalla pensselillä. Teos sisältää pääasiallisen kohteensa lisäksi paljon
pirstalemaista informaatiota islamista yleensä ja radikalisoitumisesta Euroopan
eri maissa. Mieleeni hiipii Johnny Rottenin tunnettu lausahdus: ”Ever get the
feeling you’ve been cheated?”
Kirjan
lopussa tekijä kertoo, ettei tavoittanut Isisiin lähteneitä, sieltä palanneita
tai heidän omaisia. Eikä kukaan muukaan suostunut myöntämään, että tuntisi
ketään lähtenyttä. Minusta tämä olisi ollut parasta kertoa esipuheessa.
Se,
että teos ei käsittele kuin pintapuolisesti sitä, mitä sen pitäisi käsitellä,
on suurin ongelma. Sen lisäksi se on kasattu aivan liian nopeasti. Kieli on
välillä yllättävän huonoa ja sisällössä on ristiriitaisuuksia. On ehkä vain kyseenlaista
kutsua fatwaa kuolemantuomioksi tekstissä, vaikka se on sanastossa selitetty
korrektimmin uskonoppineen kannanotoksi, mutta suoranainen virhe on se, että
annetaan kaksi eri tietoa muslimien prosentuaalisesta määrästä Suomessa (0,8%
s. 49 ja 1,3% s. 63). Teoksessa myös väitetään, että uskonnonopetus on Suomessa
tunnustuksellista, mikä ei käsitteellisesti ja virallisesti pidä paikkaansa (se
voi olla sitä joskus käytännössä). Tekijä peräänkuuluttaa käsitteellistä
tarkkuutta esimerkiksi erotellessaan uusfasismin ja oikeistopopulismin, mutta
kirjoittaa samalla sujuvasti suvakeista.
Pienet
virheet eivät haittaa minua, jos teoksessa on muuten riittävän osaava ote. Se,
mikä kuitenkin erottaa tämän tietokirjan tutkimuksellisesta tekstistä,
tiivistyy haastattelujen käyttöön. Tekijä ei pohdi alkuunkaan, miksi
haastateltavat puhuvat kuten puhuvat tai mikä osa on mahdollisesti totta. Nyt
äänensä saavat kuuluviin erilaiset toimijat. Moni tuntuisi puhuvat lähinnä
strategisesti omien intressiensä pohjalta, mutta tätä ulottuvuutta ei pohdita.
Kaikesta
huolimatta teos kannattaa lukea. Siitä vain on poimittava kiinnostavat ja
tärkeät huomiot itse. Jos ei muualta saa tietoa, niin ainakin tästä selviää se,
että lähtijöitä Suomesta on ollut vuoden 2015 loppuun mennessä ainakin 70 –
ehkä sata – aikuista. Suurin ikäryhmä on 21–25-vuotiaat. Lähtijöissä on myös
perheitä, ja siksi lapsia. Noin viidennes on naisia. Osa lähtijöistä on
kantasuomalaisia, mutta emme tiedä, kuinka suuri osa. Ainakin 20 lähtijää on
palannut takaisin.
Radikalisoituminen
tapahtuu usein netissä. Moskeijat eivät ole ensisijaisia, mutta niilläkin on
osansa, jos moskeijoissa on radikaaleja saarnaajia. Ulkopuolisuuden tunne lisää
kiinnostusta radikalisoitumiseen, samoin kuin objektiivinen yhteiskunnallinen ulkopuolisuus
(esimerkiksi maahanmuuttajien korkea työttömyys). Tosin kaikki Isisiin
liittyvät eivät ole syrjäytyneitä. Suomi ei ole syy kaikkeen; myös se, että
toinen kotimaa on sodassa, saa jotkut lähtemään. Verrattain iso rooli saattaa
olla myös sillä, että värväysstrategioissaan Isis hyödyntää toimintaelokuvien
ja -pelien estetiikkaa ja saa näyttämään itsensä vahvemmalta kuin onkaan.
Isisiin
liittyneistä ja sieltä lähteneistä on olemassa melko paljon erilaisia kansainvälisiä
artikkeleita ja raportteja. Samoin värväysstrategioista on saatu palanneiden
kertomusten lisäksi tietoa tutkivan journalismin avulla. Esimerkiksi
ranskalaisen toimittajan Anna Erellen (salanimi) In the Skin of a Jihadist (2015) käsittelee aihetta. Sitä(kään) ei
mainita Koivusen teoksessa.
Suomalaisista
Isisiin lähteneistä ei tämän teoksen lukemalla saa paljoakaan tietoa. Se teos
odottaa vielä kirjoittajaansa. Toistaiseksi informatiivisin Suomen tilannetta
käsittelevä raportti on Karin Creutzin, Juha Saarisen ja Marko Juntusen Syrjintä, polarisaatio ja nuorten
väkivaltainen radikalisoituminen (2015). Se löytyy ilmaiseksi netistä.
Harkitsin
tässä käsitellyn kirjan ostamista käydessäni Akateemisessa kirjakaupassa. Sen
hinta oli 26,90. Pantatessani ostopäätöstä pari päivää kävi niin, että lopulta
hankintapaikaksi tuli (helsinkiläinen) Kurvin kirja. Siellä hinta oli 15 euroa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti