Ensimmäinen
osa käsitti yhdeksän Judas Priestin studioalbumia, päättyen lapsuuteni
suosikkilevyyn Defenders of the Faith.
Jäljelle jäi vielä kahdeksan levyä, joista oikeastaan vain ensimmäinen oli
ennestään tuttu.
Turbo (1986) oli monien mielestä käänne.
Yhtye toi niin sanotut syntikkakitarat repertuaariinsa, mikä oli joillekin järkytys.
12-vuotiaalle se ei ollut mitään ihmeellistä. Tärkeintä oli, että avausraita
”Turbo lover” iski kunnolla. Toinen kiinnostava raita oli ”Out in the cold”.
Valitettavasti levyllä oli myös täyteraitoja, aikansa hard rock -muottiin
valettuja teoksia. Niissä oli onnistuneita osia, mutta kokonaisuus näytti
muotopuolelta. Edelleen samat raidat kuulostavat hyviltä, mutta nyt
syntikkakitarat kuulostavat enimmäkseen aikansa harha-askeleelta. Levy oli
kaupallinen menestys, kiitos osin MTV:n videoiden, ja mikäpä ei olisi menestys
edeltävän mestariteoksen jälkeen. Levy jakaa fanien mielipiteet, ja myös oma
mielipiteeni on jakautunut: nimibiisi on edelleen hieno, suurin osa levystä on
roskaa. Levyn tekovaiheessa laulaja Halfordin kumppani teki itsemurhan
miesystävänsä edessä. Tämä sai Robin ottamaan etäisyyttä päihteisiin, mutta ei
musiikkiin.
Ram It Down (1988) oli levy, jota ennen
olin hylännyt yhtyeen täysin. Vielä edeltävänä vuonna ilmestynyt Priest… Live! tuli nauhoitettua
c-kasetille. Hankin muutama viikko sitten albumin vinyylinä. En ollut kuullut
sitä aikaisemmin. Sillä on edelleen kasassa klassinen kokoonpano, joten
ainekset hyvään ovat olemassa. Aivan priimaa ei kuitenkaan tullut. Yleisote on
välillä Manowarista muistuttavaa kovaa jytinää, josta kuitenkin puuttuvat huippusävellykset
ja nyanssien taju. Biisit eivät hengitä, mutta ne toimivat verrattain hyvin
pieninä annoksina, jos huumorintaju kestää. Tosin tekstien kuunteleminen ei
välttämättä kannata. Jos biisien nimet ”Heavy metal”, ”I’m a rocker”, ”Monsters
of rock” ja ”Hard as iron” eivät pakota nauramaan, niin kerrotaan nyt sekin,
että levyn lainabiisi on klassikon raiskausyritys ”Johnny B. Goode”. Kun ”Hard
as ironissa” lauletaan ”Earthquake, breaks the richter scale”, niin biisissä
tulee maanjäristystä imitoivaa ääntä. Aivan mahdotonta. Osa raidoista oli tehty
jo Turbon aikaan, sillä bändi
suunnitteli julkaisevansa tuplalevyn Twin
Turbo, jonka toinen osa olisi vähemmän syntikkakitaroiden hallitsema. Kun
idea hylättiin, muutamat biisit jäivät tälle levylle. Tätä ei pidetä Priestin
tärkeimpiin kuuluvana teoksena, mutta se oli viimeinen, jolla Dave Holland
soitti rumpuja. Hänen terveysongelmiensa vuoksi osalla levystä tosin kuullaan
rumpukonetta.
Painkiller (1990) julkaistiin puolisen
vuotta valmistumisensa jälkeen, sillä bändi halusi katsoa, miten aikaisemmin
mainitsemassani oikeudenkäynnissä käy (ks. Stained Class edellisestä osasta).
Kun syytteet raukesivat, uusi albumi julkaistiin. Levyn avaava nimibiisi
osoittaa yksiselitteisesti, että studiossa on käynyt nahkansa luonut bändi. On
otettu harppaus rankempaan suuntaan. Avaus muistuttaa örinämetallia. Halfordin
laulu on toki tunnistettavaa, mutta totuttua äärimmäisempää. Soitto on tiukkaa
ja melodioitakin löytyy. Suuri ero on rumpalissa, Racer X:ssä soittaneessa
Scott Travisissa, joka takoo tuplia ihan eri tavalla kuin Dave Holland. Albumi
kuuluu yhtyeen arvostetuimpiin, erityisesti metalliväen parissa. Se nousi
sijalle kuusi verkkosivusto Metal Stormin parhaimpien levyjen listalla.
Kahdensadan levyn listalla on kaksi muuta Priestiä: Screaming sijalla 105 ja Defenders
sijalla 164 – molemmat kaukana Painkillerin
takana. Muistan ilmestymisajalta albumin maineen, mutta en (muistaakseni)
kuunnellut sitä koskaan. En oikein osaa sovittaa Priestiä tähän muottiin.
Mieluummin kuuntelen kahden edellisen vuosikymmenen Priestiä tai sitten Painkillerin ajan speed-, trash- ja
mitäliemetalliakteja, mutta objektiivisesti ajatellen bändi on kaikin puolin
iskussa. Tyylivaihdoksesta kielivät jo bändit, jotka lämmittelivät Priestiä
tähän aikaan: Annihilator, Megadeth, Pantera, Sepultura ja Testament.
Jugulator (1997) on käänne. Sillä ei
nimittäin laula yhtyeen tunnistettavaksi tekevä Rob Halford. Hän jätti bändin vuonna
1992 kokeillakseen thrashimpää ilmettä yhtyeessään Fight. Priestiin tilalle
tuli Tim ’Ripper’ Owens, joka oli aikaisemmin laulanut Priest-tribuuttibändissä
British Steel. Muutenkin seitsemän vuoden tauko studiolevyissä on aikamoinen
poikkeus tuotteliaan yhtyeen uralla. Uusi laulaja on opetellut Halfordin
maneereja, mutta aika eri bändiltä tämä kuulostaa. Kenties siihen vaikutti myös
tauko. Joka tapauksessa Jugulator on
yritys päivittää yhtye kuulostamaan nykyaikaiselta. Rumpujen ja riffien
yhteistyö on sellaista ummehtunutta pökäleheviä, josta ei tunnista Priestiin
yleensä kuulunutta huumoria. En sano, että levy on kammottava, koska se kuuluu
eri genreen. On esimerkiksi vaikea kiistää, etteikö ”Bullet train” jytisisi
komeasti. Se on metallilevynä keskinkertainen, mutta Priest-albumina se ei ole
onnistunut. Aivan valtavaa innostusta levy ei herättänyt faneissa eikä
kriitikoissa. Näihin aikoihin, vuonna 1998, Halford kertoi julkisesti olevansa
homoseksuaali. No shit, Sherlock.
Demolition (2001) jatkaa samalla
kokoonpanolla. Ensisekunnit palauttavat mieleen, miten Dave Hollandin jälkeinen
Priest on aivan erilaista tykitystä ja tuplien paukutusta. Tämä on aivan yhtä
suuri ero kuin laulajan vaihdos Halfordista Owensiin. Jugulatorin haalean vastaanoton jälkeen yhtye pisti levylle vähän
perinteistä, vähän viimeaikaista ja vähän uutta. Viimeisintä edustavat
industrialmetalliset vaikutteet. Paikoin levystä tulee mieleen Ministry.
Vastaanoton perusteella yritys epäonnistui. Soitto pelaa ja osa
biisimateriaalissa on mukava määrä tasavahvaa, mutta henki on poissa. Samoin
huumori. Lisäksi levy on liian pitkä. Rytisevät biisit eivät kuitenkaan ole
huonoja. Välillä jopa innostun. Rytinän väliin on upotettu balladi ”Close to
you”, mikä tuo vaihtelua.
Angel of Retribution (2005) on paluu
Halfordin aikaan, kun mies päätti palata puikkoihin. Tyylillisesti se ei
poikkea radikaalisti edeltävistä, vaikka mukana on kevyempiä ja melodisempia
raitoja, kuten ”Worth fighting for”. Perusmeno on rajua, mikä käy ilmi jo
jytäkästä avausraidasta ”Judas rising”. Sanoituksissa vilisee intertekstuaalisia
referenssejä bändin aikaisempiin biiseihin. Vastaanotto oli suopea ja levy
nousi Billboardilla korkeammalle kuin yksikään aikaisemmista levyistä (sijalle
13). Angel ei silti ole se toivottu
paluu. Vaikka iso osa biiseistä toimii itsenäisesti, bändi pysyy turvallisessa
karsinassa. Se ei haasta itseään, joskin ”Hellrider” naurattaa myönteisellä
tavalla enemmän kuin yksikään bändin biisi tällä vuosituhannella.
Kyseenalaisella tavalla naurattaa yli 13-minuuttinen päätösraita ”Lochness”. Ei
ole yllättävää, että sitä on verrattu Spinal Tapiin. En vieläkään totu Travisin
rumputyöskentelyyn.
Nostradamus (2008) on aikamoinen hirviö.
Se on 23 raitaa käsittävä kaksiosainen teema-albumi, joka sijoittuu
musiikillisesti jonnekin Dimmu Borgirin ja Nightwishin välimaastoon.
Syntetisaattoreilla on iso rooli, joskaan soundi ei ole paluuta Turboon. Se nousi Billboardin listalla
sijalle 11 – korkeammalle kuin yksikään aikaisempi Priest-levy. Bändi sai myös
kaksi Grammyä, sekä nimibiisistä että kappaleesta ”Visions”, jotka ovatkin
levyn selkeitä iskusävelmiä. Arvostelumenestys teos ei ollut. Bändi oli mennyt
eeppisen metallin epämukavuusalueelleen, jossa toteutus muistutti paikoin
Spinal Tapista. Oma arvioni on yksinkertainen: albumi on kovin totinen, muttei
kelvoton. Kovin usein en tule tätä kuuntelemaan, mutta Halfordin ääni toimii
enkä valita bändin ryppyotsaisesta otteesta kuin vähän. Jos vertaa yhtyeen
parhaimpiin, ei tästä tarvitse kirjoittaa mitään. Jos taas ajattelee tätä
vuoden 2008 metallilevynä, niin miksipä ei. Kokonaisuus on kuitenkin liian
pitkä.
Redeemer of Souls (2014) on merkittävä
jo siksi, että kitaristi ja perustajajäsen K. K. Downing päätti siirtyä
musahommista eläkkeelle vuonna 2011. Tilalle tuli Richie Faulkner, kuka
lieneekään. Toinen merkittävä seikka on korkein sijoitus Billboardilla (6.). Edeltävään
hirviöön verrattuna albumi on kuin pyöräilisi loivaan alamäkeen. Hyvin rullaa.
Kriitikot kehuivat ja yksi nosti sen Sad
Wingsin ja British Steelin
tasolle. Aivan tuollaisiin keulimisiin en lähde mukaan, mutta tekele on kyllä musiikiltaan
ja tunnelmaltaan jonkinlainen paluu yhtyeen kulta-aikaan.
Jos
ensimmäinen setti Judas Priestiä oli innostavaa kuunneltavaa, tämä toinen kävi
puuduttavaksi. Rumpali Dave Hillin lähdöllä oli ilmeisesti suuri vaikutus
yhtyeen musiikkiin. Myös laulajan vaihtuminen parin levyn ajaksi vei yhtyettä
heikompaan suuntaan. Onneksi mukana oli myös muutamia valon pilkahduksia. Ne
eivät muuta sitä tosiasiaa, että Priestin osalta olen parantumaton jäärä:
bändin kohokohdat tuli esiteltyä ja eriteltyä jo ensimmäisessä osassa. Ne,
jotka elävät ilman 70- ja 80-luvun painolastia, ovat voineet tutustua hyvin
toisenlaiseen yhtyeeseen 90-luvulta alkaen. Heille asetelma saattaa olla täysin
toisenlainen. Siitä kielivät Painkillerin
klassikkostatus ja kolmen tuoreimman albumin listamenestys. Itse en ole voinut
kuunnella myöhäisempää tuotantoa puhtaalta pöydältä, mutta en vaihtaisi osia
niin tehneiden kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti