torstai 3. joulukuuta 2009

Kirkoista strippiklubeiksi

Käyn silloin tällöin juomassa espressoa samassa kahvilassa. Selailen samalla sinne tilattuja lehtiä. Yleensä tarjolla on konservatiivinen mutta ”laatulehdistä” levikiltään suurin, Daily Telegraph. Lehti kertoi Vatikaanin paheksuvan sitä, että Unkarissa entinen kirkko on muutettu strippiklubiksi. Illan päätteeksi strippari esiintyy kirkkotilan alttarilla. (28.11.2009.)


Suomessa taitaa olla joitakin ”dekonsekroituja” kirkkoja, mutta Leedsissä on monta. Yksi tunnetuimmista on Mike’s Carpets (kuvassa) – entinen kirkkotila, joka on nykyisin mattokauppa. Kaupan kuva koristi myös maallistumisteorian puolesta puhuvan Steve Brucen kirjaa ”God is Dead” (2002).


Mattokauppa ei sijaitse keskustassa, joten vieläkin tunnetumpi on yökerho Halo. Se sijaitsee kampusalueen reunalla, 50 metrin päässä työhuoneestani. Hiljainen Halo muuttuu iltaisin teinien yökerhoksi, jonka bassoista lähtevän tärinän voi tuntea rakennuksen ulkopuolella. Minihameiset nuoret jonottavat kirkon portailla pääsyä vaahtobileisiin ja viereen on ajanut hot dog -auto, josta saa nakkisämpylää mennen tullen. Halon kanssa samassa rakennuksessa on pubi Quilted Llama, jossa käyn satunnaisesti lounaalla. Osa kirkkoa sekin.


Jotkut pitävät epäsopivana kirkkotilojen muuttumista yökerhoiksi. Toisille riittää, että tilat ovat dekonsekroituja. Sen jälkeen ne ovat vapaita mitä tahansa käyttöä varten. Monet näkevät ne esimerkkeinä uskonnon heikentymisestä, todisteena ”tyhjistä kirkoista”, jotka täytyy rahapulassa myydä.


Asia on monimutkaisempi. Kirkot ovat tuskin koskaan olleet täynnä. Englannissa pääsiäiskirkkoon osallistui vuonna 2006/7 noin 3.56 prosenttia anglikaanisen kirkon jäsenistä. Vuoden 1801 tilaston mukaan vastaava prosenttiluku oli 3.53. Lukemat tosin perustuvat siihen ajatukseen, että 1800-luvulla käytännössä kaikki olivat kirkon jäseniä ja nykyään vain osa asukkaista.


Englannissa on myös rakennettu kirkkoja huomattavasti enemmän kuin olisi ollut tarvetta, mikäli tavoitteeksi oletetaan tilan tarjoaminen jumalanpalvelukseen osallistuville. Kirkkoja rahoittivat paikalliset rikkaat – liikemiehet, tehtaanomistajat jne. – ja heille se tarkoitti keinoa vahventaa omaa asemaansa yhteisössä. Kirkkojen rahoittaminen oli keino hankkia sosiaalista pääomaa ja osoittaa olevansa tärkeä yhteisön osa. Kirkkojen muuttuminen strippiklubeiksi kertoo enemmän paikallisseurakuntien sosiaalisen merkityksen heikentymisestä ja paikallisyhteisön hajoamisesta kuin yksiviivaisesta maallistumisesta.


On myös kirkkoja, jotka ovat samanaikaisesti keikkatiloja ja kirkkoja. Leedsin ydinkeskustan Holy Trinity Church on toimiva kirkko, jossa olen vieraillut kuuntelemassa maallista musiikkia. Tuolloin penkeissä istuvat juovat rennosti pussikaljaa. Ainoa rajoite on, ettei lasipulloja saa tuoda. No, olutta saa tölkeissäkin.


Ei kommentteja: