Jos
jostain syystä olet joutilas uskontoa tutkiva ihminen näinä koronapandemian
aikoina, voisit ryhtyä keräämään tutkimusaineistoa siitä, miten eri
uskonnollisissa ryhmissä reagoidaan pandemiaan liittyviin ohjeisiin,
rajoituksiin ja suosituksiin. Jonkin ajan päästä voisit julkaista hyvän
artikkelin tai vaikka populaarimman teoksen aiheesta.
Itse
olen lähinnä vältellyt aihetta, koska ensinnäkin on ollut tärkeämpää saada
tietoa pandemian luonteesta. Toiseksi pandemia ei ole aiheuttanut vapaa-ajan
ongelmia – koko ajan pinossa on ollut opiskelijoiden esseitä ja graduja sekä
viimeistelyä odottavat artikkelikäsikirjoitukset. Kolmanneksi en ole varma,
jaksavatko massat enää lukea pandemiasta sitten joskus kun se on laantunut ja
jaksaako itsekään paneutua aiheeseen maltillista uutisseurantaa enempää.
Yksi
pikaisesti kyhätty blogiteksti saa nyt toistaiseksi jäädä minun
sormiharjoituksekseni.
Median
keksimä termi ”viruslinko” on nerokas. Kansainvälisistä uutisista olemme
saaneet lukea, että uskonnolliset yhteisöt ovat toimineet viruslinkoina.
Etelä-Korean kuuluisa ”potilas numero 31” tunnetaan ”superlevittäjänä”, jota
ennen tartunnan saaneet olivat vielä jäljitettävissä ja jokseenkin
hallittavissa. Nainen on Uuden taivaan ja maan kirkon jäsen (engl. Shincheonji
Church of Jesus) ja hänen arvioidaan levittäneen noin 5000 tartuntaa.
Seurakuntaa vastaan on ilmeisesti nostettu syyte murhasta.
Ranskassa
toimii evankelikaalinen Église Porte Ouverte Chrétienne eli Avoimien ovien
kirkko. Heidän vuosittainen kokoontuminen Mulhousen kaupungissa sai aikaan ainakin
2500 koronatartuntaa. Viiden päivän aikana tapahtumassa vieraili 1000-2500
ihmistä päivittäin. Yhteisön puolustukseksi on sanottava, ettei se vielä
tuolloin ymmärtänyt viruksen vakavuutta.
Uutisissa
kerrotaan myös intialaisesta sikhisaarnaajasta, joka kuoli virukseen maaliskuun
puolivälissä. Hän on altistanut kymmeniä tuhansia ihmisiä ja tartuttanut
kymmeniä.
Floridassa
megakirkon pastori pidätettiin, koska hän jatkoi seurakuntansa satojen ihmisten
kokouksia kielloista huolimatta.
The
Guardian uutisoi, että monet kirkossakävijät eri puolilla maailmaa eivät
noudata etäisyysohjeita. Moni kirkko ei puutu asiaa riittävän selkeästi.
Onko
uskonto jotenkin erityinen? Yhtä lailla mikä tahansa massatapahtuma on
potentiaalinen viruslinko. Yökerhot tai laskettelukeskusten after skit eivät
ole olleet sen parempia. Ongelma on se, että (pieni) osa uskonnollisista
yhteisöistä ei noudata säädöksiä ja ohjeita, joita kansainvälinen tiedeyhteisö
tukee suurella yksimielisyydellä. Ei edes sen jälkeen, kun
tietämättömyyteen vetoaminen on myöhäistä.
Onko
siis niin, että yliluonnolliseen toimijaan liittyvät uskomukset tekevät
yhteisöjen toiminnan ymmärrettäväksi? Jumala käskee palvomaan, joten näin on
tehtävä terveyden menettämisen ja kuoleman uhallakin. Näin ajateltuna ihmiset ovat sokeasti
uskovia sekopäitä.
Uskontotieteilijä
voisi lähteä etsimään toisenlaisia selityksiä. En ehdota, että listani on
täydellinen, vaan pikemminkin nämä ovat uutisia lukiessani ensimmäisenä mieleen
tulleet. Listan on tarkoitus olla keskustelun avaus niille, jotka pohtivat
samaa kysymystä.
Ensinnäkin
on paikallispoliittisia selityksiä. Ohjeiden rikkominen osoittaa tuen jollekin
poliittiselle toimijalle, mikä puolestaan vahventaa uskonnollisen yhteisön
asemaa kyseisessä paikassa. Kolmasosa brasilialaisista on evankelikaaleja,
joista valtaosa kuuluu presidentti Jair Bolsonaron kannattajiin. Bolsonaron
vähättelevien kommenttien ottaminen vakavasti voi periaatteessa kertoa
tietämättömyydestä, mutta ehkä uskottavampaa on sanoa, että näin osoitetaan
tuki presidentille. Kenties tämä selittää osan siitä, miksi uutisista voi lukea
brasilialaisista evankelikaalisista kirkoista, jotka eivät ole lämmenneet
eristäytymisohjeille. Siitäs saatte, te maallistuneet liberaalit!
Toiseksi
on olemassa ”kommunikatiivisia” selityksiä. Joissain tapauksissa kyse voi olla
eronteosta: me teemme toisin kuin te, ja näin osoitamme olevamme erityisessä
suojeluksessa tai ainakin saamme huomiota. Olemme olemassa, kun meidät
huomataan. Tällainen selitys sopii paremmin esimerkiksi Valko-Venäjään tai
uskonnollisessa kehyksessä Appalakkien käärmeenkäsittelijöihin: käärmeiden
käsittelylle on raamatullinen oikeutus ja käärmeet purevat harvoin – on siis
hyvä todennäköisyys, että olet sekä todistanut uskosi ja osoittanut yhteisösi
erityisyyden että jäänyt henkiin käärmeitä käsittelemällä. Korona tarttuu
helposti, joten tällainen kommunikatiivinen strategia ei jatku pitkään.
Kolmanneksi
on psykologisia selityksiä. Esimerkiksi psykologisessa (niin kognitiivisessa
kuin psykoanalyyttisessa) rituaalintutkimuksessa esitetään ajatus, että rituaali
tulee tehdä oikein, määrättynä aikana, osat tietyssä sovitussa järjestyksessä.
Muuten rituaali ei ole ”pätevä” ja mikä tärkeämpää, se ei tunnu oikealta. Poikkeavalla
tavalla toteutettu rituaali saa aikaan epämukavan tunteen ja kokonaan
toteutumatta jäänyt rituaali voi saada aikaan neuroottisen reaktion. Uutisista
on voitu lukea, että Johannes Kastajan reliikin massasuutelua jatkettiin
Pietarissa, vaikka se ei ole järkevää tartunnan välttämisen kannalta. Tässä
mainittu viitekehys olisi hyvä ehdokas selittämään, miksi viruksen leviämistä
edistäviä rituaaleja jatketaan oman ja muiden terveyden uhalla.
Neljäs
olisi yhteisöllinen selitys. Yhteisöillä on tiedostettu tai tiedostamaton huoli
siitä, että ihmiset eivät tule takaisin, jos verrattain säännölliseen
tilaisuuksissa käymiseen tulee tauko. En nyt kaiva linkkejä, mutta jonkinlaista
tutkimuksellista tukea tälle on löytynyt. Yhteisöjen huoli siitä, että ihmiset
eivät tule takaisin, jos (usein melko iäkkäiden ihmisten) säännöllinen
osallistuminen keskeytyy useamman viikon ajaksi, on oikeutettu. Rivijäsenten
näkökulmasta puolestaan osallistuminen on tuen osoitus yhteisölle ja näkyvä
todiste kuuliaisuudesta.
Itse
lähtisin etsimään vastauksia tällaisilla selitystavoilla kysymykseen siitä,
miksi jatkuvasti kuullaan uskonnollisista yhteisöistä, jotka eivät noudata
pandemian leviämisen pysäyttämiseen liittyviä ohjeita. Jos näistä mikään ei
maistu, voi aina syytää mediaa siitä, että se uutisoi uskonnoista vain näitä
eikä kerro yhteisöjen aktiivisesta kamppailusta pandemian pysäyttämiseksi. Siihen
voi vain sanoa, että kyllä niistäkin uutisoidaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti