keskiviikko 20. huhtikuuta 2016

Studioalbumit osa 67: Dead Boys

Jos pitää listata 1970-luvun amerikkalaisen punkin keskeisiä nimiä, niin melko nopeasti niiden kaikkein tunnetuimpien jälkeen tulee Dead Boys. Jostain syystä bändin kuuntelu on kuitenkin jäänyt vähäiseksi. Miten sen sitten voisi laittaa tärkeiden joukkoon? Ehkä kyse on enemmän maineesta ja kytköksistä muihin, itselleni tutumpiin yhtyeisiin.

Bändin jäsenten curriculum vitaesta löytyvät esimerkiksi loistavat Lords of the New Church (laulaja Stiv Bators), Pere Ubu ja Rocket from the Tombs (kitaristi Cheetah Chrome ja rumpali Johnny Blitz) – kaikki kovin erilaisia yhtyeitä kuin Dead Boys, mutta itselleni läheisiä. Tarkoitukseni olikin kirjoittaa Dead Boysista jo aikaisemmin, mutta kun totesin, ettei se tehneet kuin kaksi studioalbumia, pistin projektin jäihin. Nyt tulin toisiin ajatuksiin.

Young, Loud and Snotty (1977) on yhtyeen upea debyytti, jonka hankin muutama vuosi sitten viidellä eurolla. Sen aloittaa bändin  kenties tunnetuimmat – ja parhaimmistoon kuuluvat – biisit, useasti koveroidut ”Sonic reducer” ja ”All this and more”. Niistä ensimmäisenä mainitun alkusekunteja käytettiin myös pienenä osana Miettisen radio-ohjelman Räkärodeon tunnusmusiikissa, joten kuulin sen alun teininä joka keskiviikko. Jälkimmäinen puolestaan on yksi parhaista rock-biiseistä ikinä. Kun neljäntenä raitana on upea ”Not anymore”, niin kahden osuman välissä mukiinmenevä ”What love is” jää vaille erityishuomiota. Sitten tulee pari perusrytkettä, kunnes on vuorossa ”Hey little girl”, koveri, jonka teki tunnetuksi vuonna 1966 Syndicate of Sound (löytyy Nuggets-boksilta). Sitä ovat esittäneet myös Residents, Divinyls ja R.E.M. ”I need lunch” on toimivaa katurokkia, samoin kuin kohtalokkaasti tunnelmoiva ”High tension wire”. ”Down in flames” on rempseää punkkia, jota seuraa levyn päättävä ”Not anymore/Ain’t nothing to do” medley.

We Have Come for Your Children (1978) on itselleni tuntemattomampi albumi. Se aukeaa biisillä ”3rd generation nation”, joka on vähemmän rosoista kuin debyytin yleisilme. Kyse on hienosta glamrockista. Sitä kuunnellessa tietää, millaista musiikkia Michael Monroe, joka oli aikanaan Batorsin kämppis, on halunnut tehdä vuosikausia. Biisin on koveroinut ainakin Electric Frankenstein. ”I won’t look back” jatkaa samaa linjaa. Perusrokki ”(I don’t wanna be no) Catholic boy” sisältää Dee Dee ja Joey Ramonen taustalaulua. Tämän albumin reipashenkisenä koverina on Rolling Stonesin ”Tell me” vuodelta 1964. Levyn päättää sarkastisella tekstillä varustettu mestariteos ”Ain’t it fun”, jonka jo Rocket from the Tombs nauhoitti vuonna 1975. Tämä on kuitenkin ensimmäisenä julkaistu. Myöhemmin biisiä ovat tehneet tunnetuksi Guns’n’Roses, Rollins Band ja Losin garage-retrobändi The Lords of Altamont. Tämä on albumin ehdoton helmi ja kenties paras Dead Boysin biisi. Tosin taidan pitää vielä enemmän Rocket from the Tombsin versiosta. Kokonaisuus on kuitenkin valitettavan sliipattu. Tästä voinee syyttää tuottaja Felix Pappalardia. Mutta kyse on silti hyvästä levystä.

Yhtyeen juuret olivat Rocket from the Tombsin ja Pere Ubun tapaan Clevelandissa, Ohiossa. Silti Dead Boys on musiikillisesti yhtä lailla New Yorkin bändi. Sinne he muuttivatkin vuonna 1976, esiintyivät CBGB-klubilla useasti ja saivat mainetta rajoja rikkovista esiintymisistään. Dead Boys hajosi vuonna 1979. He palasivat hetkeksi yhteen vuonna 1986 ja uudelleen ilman vuonna 1990 kuollutta Batorsia vuosina 2004 ja 2005.

Vaikka Dead Boys yleensä nimetään punk-yhtyeeksi, sen musiikissa kuuluu yhtä lailla amerikkalainen glamrock ja katurock. Siinä kuuluu selkeästi se, mitä myöhemmin Hanoi Rocks, Backyard Babies, Guns’n’Roses ja monet muut ovat tehneet. Lähes kaikki edellä mainittujen kaltaiset rokkibändit, jotka painottuvat punkkiin (esim. Backyard Babies) tai vaikkapa tukkaheviin (Gunnarit) kertovat esikuvakseen New York Dollsin, mutta vain osa mainitsee Dead Boysin.

Dead Boys oli upea yhtye, mutta jos se tuntuu omaan makuusi liian suoralta katurockilta, niin suosittelen tutustumaan rajuihin mutta monimutkaisiin Rocket from the Tombsiin ja Pere Ubuun. Tai suosittelen joka tapauksessa. Silloitellumman musiikin ystäville sopii loistavan Lords of the New Churchin pari ensimmäistä levyä, joissa kuulee laulajan lisäksi ihan musiikissakin Dead Boysin perinnön, yhdistettynä kosketinvetoisiin ja gootahtaviin sävellyksiin.

Ps. YouTubesta löytyy bändin live-esiintymisiä 1970-luvulta. Äänenlaadussa on toivomisen varaa, mutta keikkatunnelmat niistä välittyy hyvin.

Ei kommentteja: