lauantai 13. toukokuuta 2017

Studioalbumit osa 76: The Dictators

New Yorkissa vuonna 1973 perustettu The Dictators kuuluu niihin protopunkin klassikoihin, joihin tutustuminen jäi myöhäiselle iälle. Osa yhtyeen tuotannosta oli tullut tutuksi muiden esittämänä, mutta debyyttialbumin kuuntelu tapahtui tällä vuosituhannella. Jokin aika sitten ostin 2005 ilmestyneen livelevyn Viva Dictators, jolla bändi lämmittelee vanhoja hittejään. Nyt tuli aika kuunnella neljä studioalbumia läpi ja jättää yhtyeen livelevyt syrjään.

Go Girl Crazy! (1975) on sentään ennen tätä kuuntelua tuttu levy. Sen tunteminen kuuluu populaarimusiikilliseen yleissivistykseen, jos punkin esihistoria yhtään kiinnostaa. Se on edelleen mainio levy. Se poikkeaa verrokeistaan ainakin humoristisella otteellaan, vaikka kyse ei olekaan huumorimusiikista sanan totutussa merkityksessä. Avausraita ”Next big thing” on voimakas ja mahtipontinen tykitys, joka on yksi yhtyeen parhaista biiseistä. Sitä seuraa Sonny & Cherin hitti ”I got you babe”. Albumin toinen koveri on The Rivierasin ”California sun”, josta Ramones teki vielä hienomman version. ”Back to Africa” ja ”Teengenerate” ovat menevää punk-poppia ennen punkkia. Välissä on pari keskinkertaista ja sitten toiseksi viimeisenä on iskevä ”Weekend”. Avausraidan lisäksi suosikkeihini kuuluu päätösraita ”(I live for) Cars and girls”, joka tuli teininä tutuksi yhdysvaltalaisen garage-surffia soittavan Untamed Youthin esittämänä. Kaikkiaan tämä on mainio levy, jossa sekoittuvat punk, surf ja aikansa perusrokki. Ehkä se ansaitsee viisi tähteä, mutta se ei ole täydellinen.

Mainittakoon jo tässä vaiheessa, että basisti-kosketinsoittaja Andy Shernoff teki melkein kaikki bändin biisit, ei yhtyeen keulahahmo Handsome Dick Manitoba. Kitaristi Ross the Boss Friedman tuli tunnetuksi Manowarista, jonka kuudella levyllä hän soittaa.

Manifest Destiny (1977) on selvä pettymys, jos sitä lähtee vertaamaan debyyttiin. Allmusicin arvion mukaan se on mahtavan bändin huonoin levy. Sävellyksissä on paljon keskinkertaisuutta, joka ei jaksa kiinnostaa täysillä, vaikka ei biisejä huonoina pitäisikään. Avausraita ”Exposed” on alakuloisuudellaan viehättävä, mutta vasta neljäs raita, ”Disease”, sytyttää tai pikemminkin yllättää. Se on bändin mittakaavassa synkkä ja pitkä – kuusi ja puoli minuuttia – mutta onnistunut. ”Hey boys” on surullisine melodioineen yhteislauluun sopivaa, ”Steppin out” on käypää poppia ja albumin päättää Iggy & the Stooges -laina ”Search & destroy” (live), mutta nekään eivät poista sitä, että teos kalpenee debyytin rinnalla. Ilman tätä taustaa kyse olisi erittäin lupaavasta tulokkaasta eikä lievästä pettymyksestä. Tässä vaiheessa basistiksi tuli Mark Mendoza, jonka moni tuntee Twisted Sisteristä. Mies pysyi messissä pari vuotta, eroten ennen seuraavan albumin nauhoituksia.

Bloodbrothers (1978) avautuu knoppitietäjiä kiinnostavalla faktalla. Bruce Springsteen laskee avausraidan ”Faster and louder” alun 1-2-3-4. Itse biisi tosin sopisi 80-luvun hard rockareille tai lakkatukille. Sitä seuraa Dictatorsin debyytin tunnelmia koskettava ”Baby, let’s twist”, jota pidän tämän albumin ylivoimaisesti parhaana biisinä. Se ei kalpenisi edes debyytillä. ”The Minnesota trip” on oikein kelvollinen biisi, mutta sen kuuntelukokemusta sekoittaa heviriffi, joka tuo mieleen monta bändiä, mutta en tiedä minkä erityisesti. Hieno popralli ”Stay with me” kuuluu yhtyeen suosituimpiin biiseihin.

D.F.F.D (2001) on neljäs studioalbumi, joka ilmestyi 23 vuotta edeltäjänsä jälkeen. Ross the Boss oli saanut kenkää Manowarista jo aikoja sitten vietettyään 80-luvun metallin parissa, joten hän oli taas kitarassa. Avausraita ”Who will save rock’n’roll” on erittäin hieno punk/rock-anthem, joka mahtuisi ehdottomasti yhtyeen parhaat-kokoelmalle. Sitä seuraava ”I am right” on lievästi urpoileva mutta toimiva rokkistyge ja kolmas raita, ”Pussy and money” on keskitasoa parempaa melodista punkpoppia. Jälkipuoliskon ”What’s up with that?” ja ”Savage beat” nousevat muiden yli simppelien ja riittävän tarttuvien melodioidensa vuoksi. Osa biiseistä tuo mieleen melodiat, joita hyödynnettiin kovasti 80-luvun hard rockissa, joten pelkkää punk-nostalgiaa tämä ei ole. Debyytin veroiseksi klassikoksi tästä ei ole, mutta paljon, paljon huonompiakin paluulevyjä on kuultu.

Little Steven on oikeassa pitäessään The Dictatorsia puuttuvana linkkinä punk-vallankumouksen ja sitä edeltäneiden, punkkiin vaikuttaneiden nimien (MC5, Stooges, New York Dolls) välillä. Lisäisin tuohon, että punkin lisäksi yhtyeestä vei toinen melkein yhtä selvä tie 80-luvun heavyyn. Jos bändiä kuuntelee tällä korvalla, niin alkaa tuntua ihan ymmärrettävältä, että miehistössä on Twisted Sisterissä ja Manowarissa soittaneita äijiä. Ja voisin hyvin kuvitella Kissin tyyppien olevan kateellisia ”The Next big thingin” kaltaisista sävellyksistä. Debyytti kuuluu ehdottomasti levyhyllyyn, mutta jos sopuhintaan teen tilaa myös muille, vähän heikommillekin The Dictatorsin studioalbumeille.

Ei kommentteja: