sunnuntai 11. kesäkuuta 2017

Studioalbumit osa 77: Pavement

Lukiessani vähän aikaa sitten Rob Jovanovichin kirjaa Perfect Sound Forever Pavementista, päätin kerrata itselleni tutun bändin tuotannon. Aloitin yhtyeen kuuntelun 1990-luvun alkupuolella. Jatkoin sen seuraamista koko aktiiviuran ajan 2000-luvun alkuun. Sen jälkeen levyjä on tullut pyöriteltyä tasaisin väliajoin. Vuonna 1989 Stocktonissa, Kaliforniassa perustettu Pavement vaikutti vuosikymmenen verran, ja se on kenties parhaiten 1990-luvun kitara-indiestä muistuttava bändi. Parempaa kuin grunge, ainakin tällaisen Pixies-fanin mielestä.

Bändin jäsenet olivat iäkkäämpää rumpaliaan lukuun ottamatta koulutettuja jannuja, joille bändi oli vain yksi vaihtoehto. Heitä pidettiin slacker-yhtyeenä, mikä on täysin ymmärrettävää musiikin ja imagon osalta. Bändi sinänsä oli työteliäs, mutta heidän työtapansa oli erikoinen. Kiertueilla ei välttämättä ollut yhtään vapaapäivää. Muuten he elivät eri puolilla Yhdysvaltoja, ja pitivät pitkiä taukoja levytyksistä ja harjoituksista.

Slanted and Enchanted (1992) oli ensimmäinen studioalbumi ja ensimmäinen Pavement-ostokseni. Sain sen käytettynä cd:nä vuosi ilmestymisensä jälkeen. En enää muista, oliko se c-kasetilla aikaisemmin, mutta nopeasti siitä tuli yksi kaikkien aikojen suosikkilevyistäni – aikana, jolloin olin jo löytänyt Pixiesin ja etsin samankaltaisia yhtyeitä. Slanted on oivaltavaa, laiskatempoista kitaraindietä parhaimmillaan. Siinä on melodiaa, melua, outoja rytmejä ja ujeltavia kitaroita. Kaksi ensimmäistä, ”Summer babe” ja ”Trigger cut” ovat loistavia, samoin kuin ”Zurich is stained”, ”Jackals, false grail: The lonesome era”. Kovaa tasoa pitää yllä myös ”Perfume V” ja ”In the mouth of the desert”. Tärkeintä on kuitenkin se, ettei ote lipsu pahasti missään vaiheessa. Yhtyeen laulaja-kitaristi-biisintekijä Stephen Malkmus on todennut levyn olevan kenties Pavementin paras, sillä siitä välittyy energia ja laskelmoimattomuus. Tässä vaiheessa rummuissa oli vielä muita jätkiä huomattavasti iäkkäämpi alkoholisti Gary Young, joka kuunteli Lynyrd Skynyrdiä, hehkutti Yesiä maailman parhaana bändinä ja viihdytti faneja tempuillaan. Albumi on aina saanut hyvät arviot. Siitä on tullut pysyvästi merkittävä indie-albumi. Pitchfork antoi uusintajulkaisulle täydet 10 pistettä.

Crooked Rain, Crooked Rain (1994) teki yhtyeestä melkein ison. ”Cut your hair” soi MTV:llä loputtomasti ja Pavement oli hetkisen maailman coolein bändi. Levy tuli ostettua debyytin tavoin käytettynä vuosi ilmestymisensä jälkeen (tosin vinyylinä). Se kului kuitenkin c-kasetilla sitä ennen. Levy on sisällöltään helpompi kuin debyytti. Se on erilainen mutta ei missään tapauksessa sell-out. Se on hitaampi, kitarat kirskuvat hieman vähemmän, rummut ovat rauhallisemmat (Gary Youngin tilalle tuli Steve West). Se on myynyt puoli miljoonaa yksikköä. Kun levytyssessio maksoi vain 10000 dollaria, pätäkkää jäi taskuihinkin. Suurin osa levystä on toimivaa kitaravetoista, korkeintaan keskitempoista indietä (esim. ”Silence kid”, ”Stop breathin’”, ”Gold soundz”). Merkittävimmät poikkeukset ovat  ”5-4=unity”, joka on selkeä Dave Brubeck tribuutti, mutta sen idea on pähkähullu – taidoiltaan keskinkertainen indiebändi osoittaa kunniaa valkoiselle jatsarille. Toinen poikkeus ja oma suosikkini – monien muidenkin – on kantrahtava ”Range life”, joka ehkä turhaan muistetaan lyriikoista, joissa vittuillaan Smashing Pumpkinsille ja Stone Temple Pilotsille: ”Out on tour with the Smashing Pumpkins // Nature kids, I, they don't have no function // I don't understand what they mean // And I could really give a fuck // The Stone Temple Pilots, // They're elegant bachelors // They're foxy to me// Are they foxy to you?” Kolmas poikkeus on Kannbergin ainoa sävellys ”Hit the plane down”, jota voi perustellusti pitää The Fall-pastissina. Tähän aikaan suuret levy-yhtiöt juoksivat yhtyeen perässä, olettaen, että Pavement on seuraava Nirvana, slacker-versiona. Yhtye ei kuitenkaan ollut kovin kiinnostunut yhtiöistä. He halusivat ylläpitää indie-estetiikkaa levy-yhtiön valinnassa, imagossa ja kansitaiteessa (ei bändikuvia!). Loistava levy tämäkin, mutta itselleni debyytti on tärkeämpi. Pitchforkin 90-luvun levyjen listalla se on sijalla 8 ja Rolling Stonen 500 parasta albumia -listalla se on sijalla 210.

Wowee Zowee (1995) on käänne ainakin kahdella tavalla. Aikaisemmat levyt olivat Malkmusin ja Kannbergin kimppateoksia (edellisen liidaamia, tosin), mutta nyt Pavement päätti tehdä bändilevyn. Lisäksi bändi hylkäsi edeltäjänsä linjan ja hakeutui kohti psykedeelisempää jammailua. Tällä karkotettiin osa suurista ja rahanahneista levy-yhtiöistä. Malkmusin singlevalinnat, ”Rattled by the rush” ja ”Father to a sister of thought”, ovat melko kaukana hiteistä. Ne on tehty ja valittu liiallisen ruohon polttamisen alaisena, mutta Malkmusin mukaan ne kuulostivat hiteiltä. Rolling Stone antoi levylle kaksi tähteä, mutta monille faneille tästä muodostui suosikkilevy. Ero edelliseen on selkeä, vaikka osa biiseistä pyöri jo Crooked Rainin äänityksissä. Teoksen nimi on peräisin ex-rumpali Youngin hokemasta (liekö ottanut sen Zappan & Mothers of Inventionin biisistä ”Wowie zowie”). Itse teos sisältää 18 biisiä, ulottuen kolmelle vinyylin puoliskolle (neljäs on tyhjä). Kuten aikaisemminkin, nauhoitin tämän c-kasetille ja ostin myöhemmin käytettynä vinyylinä, tällä kerralla puolitoista vuotta ilmestymisen jälkeen. Ja onhan sillä hetkensä. Laiska avausraita ”We dance” muistuttaa edellisestä levystä. Kiinnostavia ovat lyhyet raidat: ”Brinx job”, raju mutta erittäin toimiva ”Serpentine pad” ja ”Flux = rad”, joka on tietoinen yritys kuulostaa kellarijami-Nirvanalta. Singlevalinnat ovat tasavahvaa Pavementia, samoin kuin ”Fight this generation”, kun taas Kannbergin ”Kennel district” tuo melodisuutta sekoitukseen. Levyn mestariteos taitaa kuitenkin olla toiseksi viimeinen ja albumin pisin raita, yli kuusiminuuttinen ”Half a canyon”. Wowee on hyvä ja rakas levy, mutta en ole koskaan vauhkoontunut siitä.

Brighten the Corners (1997) on taas askel popin ja suoremman ilmaisun suuntaan. Avausraita ”Stereo” näyttää suunnan, mutta levyn ehdoton hitti on ”Shady lane”, joka on kenties yhtyeen paras biisi. Muistan suomalaisen Candy Darlingin soittaneen sitä hyvin nopeasti omilla keikoillaan. Myöhemmin sen on levyttänyt Suomessa Astrid Swan. Albumi jatkuu laiskalla timantilla ”Transport is arranged”, jonka jälkeen Kannberg osoittaa taitonsa hienolla sävellyksellä ”Date w/ IKEA” (ja levyn loppupuolen ”Passat dreamilla”). Sitten rauhoitutaan, kunnes tulee iskevä ”Embassy row”. Hommasin levyn heti sen ilmestyttyä. Kokonaisuus on seesteinen, tasapainoinen ja lämmin – kolme adjektiivia, joilla ei voi kuvata kaikkia Pavementin tuotoksia. Sama heijastuu lyriikoihin. Ne käsittelevät rauhoittumista, nuoruuden taakse jäämistä ja paikoilleen asettumista. Levyllä on kuitenkin säröä ja räimettä juuri sopivassa mitassa, mikä tekee siitä erittäin onnistuneen kokonaisuuden. Se on yhtyeen ainoa albumi, johon on painettu lyriikat (bändin omassa estetiikassa se rikkoo indie-tyylin). Näihin aikoihin Malkmus vietti aikaa Blurin Damon Albarnin tyttöystävän, Elastican Justine Frischmannin kanssa. Albarn alkoi puhua Pavementista haastatteluista ja Blurin musiikki sai uutta ilmettä amerikkalaisesta indiestä.

Terror Twilight (1999) jäi yhtyeen viimeiseksi. Sitä ennen yhtye piti taukoa vuoden 1998, jolloin alkoivat huhut hajoamisesta. Levyn tuottajaksi tuli Nigel Godrich, jonka tavoitteena oli säilyttää yhtyeen henki mutta tehdä lopputuloksesta helpommin lähestyttävä. Lopputuloksena on paradoksaalisesti erittäin hyvä mutta riskejä kaihtava levy. On vaikea sanoa, onko tietty turvallisuus Godrichin vika vai onko hänen ansionsa, että levy ylipäätään valmistui. Levyltä nousee kolme selkeää singlenäkin julkaistua hitintynkää, avausraita ”Spit on a stranger”, ”Major leagues” ja päätösraita ”Carrot rope”. Kun vielä levyltä löytyy sellaiset hienoudet kuin ”Billie” ja ”Speak, see, remember”, niin eihän sinne montaa heikkoa hetkeä mahdu. Kuriositeettina mainittakoon, että Radioheadin Jonny Greenwood vierailee kahdella raidalla. Ostin Terrorin kolme päivää virallisen julkaisupäivän jälkeen Helsingistä, kun olin suorittanut viiden päivän sivarikertaukseni Lapinjärvellä (sanktio, joka seuraa armeijan kertausharjoituksista kieltäytymisestä). Samana päivänä ostin Kraftwerkin Man-Machinen, Lou Reedin Berlinin ja Divine Comedyn Fin-de-sieclen, joten aikamoinen klassikkopaketti tuli tuliaisina Turkuun sivarikertauksen päivärahoilla. Kylläpä 25-vuotiaalla minulla oli hyvä maku.

Terror Twilightia seuranneella kiertueella Malkmus kiukutteli ja tilanne oli päässyt niin pahaksi, että bändi katsoi parhaimmaksi lopettaa. Tämän jälkeen Pavement on tehnyt muutamia keikkoja.

Pavementin varhaiset seiskat, kymppituumaiset ynnä muut on koottu samaan pakettiin Westing (by Musket and Sextant) (1993). Se on tarkoitettu tosifaneille, mutta on sanottava, että varhaiset ep:t herättivät kuohunnan, ei niinkään debyyttialbumi. Itse ostin sen jo ilmestymisvuotena kaverilta, joka ei innostunut sisällöstä. Kuuntelin sen samaan syssyyn: Westing ei ole koskaan kuulostanut näin hyvältä, vaikka oikea mitta on 4-5 biisiä kerrallaan.

Pavement teki hienoja biisejä albumeiden ulkopuolella myös alkuaikansa jälkeen. Oma suosikkini, ”Texas never whispers”, löytyy neljän biisin Watery, Domestic -ep:ltä, jonka ostin samaan aikaan käytettynä yhtyeen debyytin kanssa.

Joidenkin jäsenten musiikkiura jatkui Pavementin jälkeen. Stephen Malkmus and the Jicks -nimellä on ilmestynyt kuusi studioalbumia. Niissä yhdistyy psykedeelinen jammailu ja Pavementin melodisuus. Kitaristi Scott Kannberg perusti Preston School of Industryn, joka julkaisi kaksi täyspitkää studioalbumia laiskaa kantrahtavaa kitaraindietä. Molemmilla on loistavia hetkiä. Kuuntele esimerkiksi ”Caught in the rain”. Levyt osoittavat, että kenties Malkmus oli väärässä torpatessaan Pavementin loppuaikoina Kannbergin sävellykset. Kannberg on tehnyt kaksi soololevyä myös Pavementin aikaisella taitelijanimellään Spiral Stairs. Nämä levyt ovat keskinkertaisia. Pavementin Bob Nastanovic, Steve West ja Stephen Malkmus ovat soittaneet valikoiduilla Silver Jews -albumeilla. Sitä johti David Berman, joka kuului jo Pavementin alkuaikoina bändi kaveriporukkaan. Silver Jewsia voi suositella varauksetta, erityisesti pidän albumeista American Water (1996), Tanglewood Numbers (2005) ja Lookout Mountain, Lookout Sea (2008).

Myös rumpalina toimineet Steve West ja Gary Young kokeilivat onneaan musiikin parissa. Westin Marble Valleysta ei sen enempää, mutta Young teki raivostuttavan MTV-hitin ”Plantman”, joka toimii parhaiten Beavis & Buttheadin kommenttiraidalla varustettuna (löytyy YouTubesta).

On vaikea sanoa, onko Pavement aliarvostettu. Ehkä en vain tunne ihmisiä, jotka siitä puhuisivat. Itselleni tutuissa musavisoissa yhtyettä ei noteerata laisinkaan. Olen kuitenkin vakuuttunut, että jossain muualla on niitä, jotka tietävät paremmin.

Ei kommentteja: