tiistai 27. maaliskuuta 2018

Studioalbumit osa 86: Alice Donut

Jos 1990-luvulla kuunteli grungea, niin saattoi tutustua myös muutamiin oikeasti kiinnostaviin bändeihin. Moni menestynyt genreen liitetty artisti teki minusta tavattomaan tylsää musiikkia. Pidin erityisesti Nirvanasta ja Mudhoneysta, mutta en välittänyt ollenkaan Alice in Chainsista, Pearl Jamista ja Stone Temple Pilotsista. Soundgarden kallistui enemmän jälkimmäisten suuntaan.

Samalla tuli onneksi tutustuttua räävittömämpiin, hullumpiin ja taiteellisesti anarkistisempiin bändeihin. Ne keikkuivat onnistumisten ja epäonnistumisten aidalla, sattumanvaraisesti putoillen puolelle tai toiselle, mutta ne eivät olleet koskaan tylsiä. Esimerkki tällaisesta on Butthole Surfers. Toinen on Alice Donut, jota voisi kuvata psykedelian, grungen ja punkin ja vähän hevinkin risteymäksi, jossa yhdistyy vinksahtanut musiikki ja vinksahtanut, paikoin epäkorrekti lyriikka. Tai kuten AllMusic-sivusto kuvailee: ”just plain wackiness”.

Kolumbian yliopiston opiskelijoiden perustama Alice Donut aloitti toimintansa lähteestä riippuen vuonna 1986 tai 1987 New Yorkissa. No, dokkarissa Freaks in Love bändi itse sanoo vuodeksi 1987. Yhteen nimi oli aluksi Alice doesn’t live here anymore -elokuvasta tai ehkä pikemminkin sen televisioversiosta muokattu Alice Donut Liver Henry Moore. Koska se oli liian pitkä keikkamainokseen, nimi lyhentyi muotoon Alice Donut.

Yhtye liittyy grungeen vain mielikuvissani: se levytti enimmäkseen punkkia julkaisevalle Alternative Tentacles -yhtiölle, mutta kuulosti välillä grungebändien etäiseltä sukulaiselta. Oikeasti yhtyeen esikuvia olivat Minutemenin, Pere Ubun, Meat Puppetsin ja Hüsker Dün kaltaiset bändit. Sen signasi Dead Kennedysin Jello Biafra, DK-basisti Klaus Flouriden suosituksesta.

Yhtyeelle omaleimaista on soittajien kirjavuus. Rumpalilla on tausta jatsissa, mutta hänen ensimmäinen soittimensa on vetopasuuna. 1990-luvulla tulleella uudella basistilla on koulutus klassisessa kitarassa. Alkuperäinen kitaristi otettiin kantriyhtyeestä.

Tunnen bändin tuotannon kohtalaisen hyvin, joten ihan umpimetsää ei ole vastassa.

Donut Comes Alive (1988) on raakile. Siinä tulee kyllä esiin bändin kantavat voimat, laulaja Tomas Antonan omaperäinen (toisia ärsyttävä) ääni (joka toisinaan muistuttaa Jello Biafraa) ja rumpali/pasunisti Stephen Mosesin melko tunnistettava soittotyyli. Jo tässä on esillä bändille ominaiset tempovaihtelut ja kaikenlainen zappamaisuus ilman Zappassa ärsyttävää alleviivausta. Muutamia todella hienoja biisejä on mukana, esimerkiksi ”American lips” (jota jo Donutin esiaste The Sea Beasts soitteli keikoillaan), ja ”Tipper Gore” on aika vetävä, mutta valmis ei Alice Donut vielä tässä vaiheessa ole. 7/10

Bucketfulls of Sickness and Horror in an Otherwise Meaningless Life (1989) on loistava otsikko. Itse albumiin olen suhtautunut aina epäillen, koska ajattelin bändin puhjenneen kukkaansa vasta 1990-luvulla. Nyt on hienoa huomata, että tässä on aika mainio vaikka jossain määrin kypsyyttänsä vasta lähestyvän bändin teos. ”Sinead O’Connor on TV” on toimivaa melodista poppia, ”Dorothy” voisi mahtua yhtyeen parhaiden kokoelmalle, jos tilaa annettaisiin riittävästi. Albumilla on kuitenkin yksi yhtyeen keskeisimmistä ja parhaimmista biiseistä ”Egg”. Yhtyeen huumorista kertovat biisien nimet ”Testosterone gone wild” ja ”My life is a mediocre piece of shit”. Tyylillisesti tämä on bändin tuotoksista lähimpänä punkkia ja kauimpana metallista ja psykedeliasta. Ajan kanssa saatan nostaa tämän yhä korkeammalle yhtyeen tuotannossa, mutta kun on muodostanut mielikuvan yhtyeestä, niin tämä vastaa sitä vain osittain. 8/10

Mule (1990) alkaa rienaavalla raidalla ”Mother of Christ”. Toinen albumin tunnettu biisi on ehkä hauskempi, muttei vähemmän räävitön ”Big ass”. Levyllä on verrattain hyviä biisejä, kuten edellä mainitut, ”Bottom of the chain”, liki-akustinen ”Tiny ugly world” ja Soundgardenin riffittelyn mieleen tuova ”J Train Downtown: A nest of murder”, mutta soundit ovat ohuet. Jostain tämä on vinyylihyllyyni tiensä löytänyt, mutta ihan joka viikko sitä ei tule soittimeen laitettua. Jälkeenpäin tulkittuna yhtye kulkee kohti kypsää kauttansa, mutta tämä jää majailemaan puolimatkan krouviin. Spotifyn versiossa on bonuksena ratkiriemukas ja lyriikoiltaan vinksahtaneeksi muutettu versio The Angelsin kappaleesta ”My boyfriend’s back”. Tässä vaiheessa yhtye tarvitsi kiertueilleen uuden kitaristin vakiokitaristin päivätöiden vuosi. Ilmoituksessa garage-punk-yhtye etsi kitaristia, vaikutteenaan Alice Donut. 8/10

Revenge Fantasies of the Impotent (1990) tuli ostettua käytettynä vinyylinä ennen 1990-luvun puoliväliä. Teos sävellettiin ja purkitettiin nopeasti, minkä voi aistia siitä tunteesta, ettei lopulliseen pakettiin ole valikoitunut jäävuoren huippu vaan suunnilleen kaikki, mitä tuli tehtyä. Levyn aloittaa yksi yhtyeen parhaista biiseistä, ”Rise to the skin”. Sitä seuraava ”My best friend’s wife” jatkaa kovaa tasoa. Sen jälkeen on vaikea pitää tasoa, mutta kohokohtiin kuuluu ehdottomasti vetopasuunan avulla kulkeva Black Sabbath-laina ”War pigs”, samoin kuin jatsahtavan jammailun päälle puhutusta tarinasta koostuva kuusi ja puoliminuuttinen ”Come up with your hands out”. Tämä on elämässäni mukana kulkenut, itselleni tärkeä levy. AllMusicin tosikko oli toista mieltä: ”The fourth metallic punk album from Alice Donut contains songs about mongoloid children having sex with dogs, housewives on killing sprees, and an instrumental rendition of Black Sabbath’s ’War Pigs’, played on the trombone. Tasteless, witless and pointless.” 9/10

The Untidy Suicides of Your Degenerate Children (1992) on yhtyeen kohokohta. Se on eräänlainen teemalevy itsemurhista. Aluksi nauhoitin sen c-kasetille, kunnes tajusin, että näin poikkeuksellinen levy on syytä olla alkuperäisenä. Välillä olen ajatellut, että aika on kullannut muistot, mutta ainakin nyt kuunneltuna tulee mieleen vain ne hetken, jolloin olen kuunnellut albumia autossa. Tämä on edelleen huikea teos, josta puuttuvat heikot lenkit. Muilta Donut-levyiltä on helpompi poimia yksittäisiä biisejä, koska niissä on aina epäonnistumisia mukana. Tämä on kaikkein tasalaatuisin – korkeaa laatua alusta loppuun. 10/10.

Pure Acid Park (1995) tuli ostettua pian ilmestymisen jälkeen. Palasin Intiasta vuoden 1996 alussa ja tämä löytyi levykaupasta. Sisällöstä pomppaa heti pintaan Roky Erickson & the Aliens -laina ”I Walked with the Zombie”. Se ei ole aivan tyypillinen Donut-raita, vaan verrattain uskollinen alkuperäiselle. Pidän molemmista paljon, ehkä siksi, etten vielä tuolloin tuntenut alkuperäistä. Ylipäätään levy on sovinnaisempi kuin yhtyeen aikaisempi tuotanto. Silti se on valovuosien päässä nykyään listoilla keikkuvien aktien sovinnaisuudesta. Aikanaan kapeakatseisimmat fanit pitivät sitä megatuottaja Martin Bisin siivittämänä sell-outina, samaan tapaan kuin (minusta mainiota) Butthole Surfersin Electriclarrylandia. Tosin Bisi tuotti jo yhtyeen semi-liven (osin live ja osin studiossa tehty). Tulkinta on erikoinen, sillä ei tästä mitään Bushia tai Creediä saa aikana, jolloin suuret yhtiöt etsi uutta Nirvanaa. Sen sijaan mukana on soittimien laaja kirjo pyykkilaudasta banjoon ja kazoo-pilleihin. ”Shining path” olisi voinut aikanaan olla isokin hitti. Oma suosikkini on sitä edeltävä, sinänsä yksinkertainen ”Insane”, mutta minusta tämä on tasaisen hyvä levy, mikä on poikkeuksellinen ilmaisu Alice Donutin kohdalla. 8,5/10

Three Sisters (2004) on paluulevy. Yhtye oli tauolla useamman vuoden – osa bändistä palasi soittohommiin vuosituhannen taitteessa ja levyjen ilmestymisen välinen aika on vielä pidempi. Ilmestyessään kolme sisarta meni täysin ohi. En itse asiassa tiennyt yhtyeen olleen aktiivinen ennen kuin aloin kaivella ensimmäistä kertaa Spotifyn sisältöä joskus vuoden 2009 alussa. Three Sisters on verrattain suoraa ja jopa konventionaalista kitararokkia, ainakin yhtyeen omalla skaalalla. Se on vetävää kitararokkia, mutta siitä puuttuu aikaisemmin yhtyettä leimannut lumo tai ”wackiness”. Esimerkiksi ”Mr. Pinkus” on yksinkertaisesti hienoa (punk)rokkia, ei enempää eikä vähempää. Samaa voi sanoa suurimmasta osasta levyä. Kyllä tämänkin ostaisin, jos jossain järkevänhintaisena vinyylinä tulee vastaan. 8/10

Fuzz (2006) alkaa kappaleella ”Madonna’s bombing Sarajevo”, jota kuuntelin Leedsissä työhuoneessa tutustuessani Spotifyn tarjontaan. Levyllä on jokunen onnistunut suora biisi, erityisesti ”The Unnoticed fall”. Tässä cd-aika tekee kuitenkin tepposet, sillä yli tunnin kestävä albumi ei kanna koko kestoansa. Pieninä palasina levy menee läpi, mutta yhtenä pötkönä siitä tulee tasapaksu. Tässä vaiheessa laulajalla ja basistilla oli yhteisiä lapsia, joten bändi soitti levyn tiimoilta tasan yhden keikan. 7/10

Ten Glorious Animals (2009) on tätä kirjoitettaessa tilauksessa. Spotifyssa Alice Donutin soitetuin biisi on tämän levyn päättävä vetopasuunavetoinen Pixies-laina ”Where is my mind”. Aivan ”War pigsin” tasoisesta tulkinnasta ei ole kyse, mutta hyvin samoilla linjoilla mennään. ”Don’t I know” kuulostaa Pixiesiltä tai ehkä vielä enemmän Kim Dealin jutuilta. Kokonaisuutena toistaiseksi viimeisin yhtyeen levy on vankka. Se on tavallaan kypsyneiden soittajien teos. Siitä puuttuu nuoruuden rasavilliys, mutta taso on korkea. Pidän tätä parhaana bändin paluun jälkeisistä albumeista. Edes se tosiasia, että levy tehtiin palasissa ilman suurempia kasvotusten tapahtuvaa soittoa, koska laulaja ja basisti olivat muuttaneet pois New Yorkista, ei himmennä levyn sisältöä. 8,5/10

Kun luen AllMusicin arvioita, alan ymmärtää, etten ehkä ole aivan tavallinen musiikkimaultani. Minusta Alice Donut on yksinkertaisesti loistava yhtye. Se ei sovi kaikille, mutta on suoranainen rikos, ettei bändiä ole nostettu samaan kulttiarvoon kuin esimerkiksi Butthole Surfersia. Jello Biafran sanoin, Alice Donut on ”the missing link between REM and the Butthole Surfers”. Jos edes vähän kiinnostaa, mutta jostain syystä et ole aikaisemmin yhtyeelle aikaasi suonut, niin testaa edes vuoden 1992 The Untidy Suicides.

Yhtyeestä kertova dokumentti Freaks in Love saattaa löytyä tuolta:

Ei kommentteja: