keskiviikko 18. huhtikuuta 2018

Studioalbumit osa 87: Deerhunter

Yhdysvaltain Atlantasta ponnistava Deerhunter on ollut itselleni enemmän tai vähemmän tuttu yhtye noin vuosikymmenen verran. Toisen ja kolmannen levyn aikoihin yritin tutustua yhtyeeseen, mutta en saanut otetta. Uteliaisuus on kuitenkin säilynyt ja kasvanut tuohon Bradford Coxin johtamaan, klassisesta 90-luvun kitaraindiestä ammentavaan bändiin, joka ei helpoilla hiteillä pröystäile. Kolme viimeisintä levyä on herättänyt enemmän kiinnostusta. Lisäksi pari vuotta sitten nähty keikka Primaverassa osoitti yhtyeen toimivuuden livenä.

Turn It Up Faggot (2005) on luokiteltavissa lo-fi indieksi, johon on lisätty ripaus noisea. Jos tätä kuuntelee myöhemmän tiedon valossa, siinä kuulee potentiaalin: bändin asenteen, Coxin tutun äänen ja hetkittäiset sävellykselliset hienoudet. Siitä kuitenkin puuttuu rohkeus tai halu tehdä samanaikaisesti kaunista musiikkia. Ei sillä, että musiikin pitäisi olla kaunista, mutta Deerhunter ei jäänyt Sonic Youthin kitararäimeeseen keskittyväksi pikkuveljeksi, vaan päätti lähteä eri suuntaan, vähän kerrallaan. Ihan miellyttävä tuttavuus, joskin raakile, joka tuli kuunneltua nyt ensimmäisen kerran.

Cryptograms (2007) levytettiin kahdessa päivässä. Se yhdistelee autotallirokkia, popahtavaa kitaraindietä ja kokeilevia, ambientmaisia elementtejä sulavasti toisiinsa. Varsinaisia hittejä sieltä on turha hakea, enkä yhtään ihmettele, ettei bändin hienoudet avautuneet minulle ensi kuulemalta. Suoraan sanottuna tämä on varsinkin alkupuolella aika raskasta kuunneltavaa. Yksittäisistä kohokohdista nostaisin esiin kappaleen ”Spring hall convert”, jonka psykedeelisyys ja kakofonisuus toimii. Kappale on tarkoitettukin muistuttamaan happomatkaa ja se on nauhoitettu karaokelaitteilla. Myös ”Strange lightsin” poprakenne kuulostaa raikkaalta ambientin seassa.

Microcastle (2008) myi edeltäjäänsä paremmin ja sai myös hieman parempia arvioita. Kaava kriitikoiden vastaanotossa oli sinänsä sama: Pitchfork ja muutama muu kiitteli ja valtavirran kanavat innostuivat hitusen vähemmän. Pitchfork pisti tämän viidenneksi vuoden parhaissa ja sijalle 50 vuosikymmenen parhaissa. Levyn biisit ovat keskimäärin edeltäjäänsä lyhyempiä. Entäs se sisältö? ”Agoraphobia” on sitä mitä Deerhunter tekee hyvin – letkeän keskitempoista indiepoppia. Vähän särisevämmin samaa jatkaa ”Never stops” ja muutenkin tämä levy on huomattavasti helpommin sulateltavaa kuin edeltäjänsä. Kahden minuutin ja sen alle jäävät raidat toimivat lähinnä siirtyminä, mutta en ole varma, tarvitaanko niitä kolmea putkeen neljän hienon raidan jälkeen. Loppulevyyn mahtuu vielä neljä asiallista biisiä.

Weird Era Cont. (2008) julkaistiin tavallaan Microcastlen bonuksena, joten on makuasia, pitääkö sitä varsinaisena studiolevynä. Suurempi syy jättää levy pois yhtyeen studiolevyistä on se, että bändi ei ilmeisesti esitä yhtään biisiä: kaikki raidat ovat yksittäisten jäsenten sooloja. Mutta kannessa lukee Deerhunter. Lisukkeelta teos paikoitellen kuulostaakin, vaikka esimerkiksi ”Vox humana” ja ”VHS dreams” puolustaisivat paikkaansa millä tahansa bändin levyllä, eikä kokonaisuus ole missään tapauksessa huono.

Halcyon Digest (2010) meni kuunteluun heti ilmestyttyä. Erityisesti keskitempoisesta tunnelmapalasta ”Basement scene” tuli nopeasti sen hetken suosikkibiisejäni. Edelleen se kuulostaa hienolta. Kakkosraitana on onnistunut ”Don’t cry”. Albumin päättää Jay Reatardin muistolle tehty ”He would have laughed”. Se, mikä albumissa on kunnioitettavaa, on sen omintakeinen ja yhtenäinen tunnelma, jossa kummittelee jonkinlainen, kenties nostalginen menneisyys, vähän alakuloisen lynchmaisessa tunnelmassa. Vastaanotto oli tuttua: Pitchforkissa 9,2/10 ja Rolling Stonessa 3,5/5 – aivan kuten Microcastlen kohdalla. Hiilihangon vuosilistauksessa oltiin sijalla 3. Saman vuoden painos 1001 levyä jotka täytyy kuulla ennen kuolemaa -kirjasta sisällytti Halcyonin kansiinsa.

Monomania (2013) tuli ostettua muutamalla eurolla cd:nä, kun kiertelin Montrealin levykauppoja muutama vuosi sitten. Teoksen alkupuoli on vihaisempi, kärttyisämpi ja rämisevämpi kuin edeltäjänsä. Jälkiosa on popimpi. Yksittäisistä biiseistä alkupuolelta nousee esiin ”Leather jacket II”, puolivälistä ”Dream captain” ja loppupuolelta pehmeämmät ”T.H.M” ja ”Sleepwalking”. Myös ”Back to the middle” ja ”Missing” ovat onnistuneita. Siinäpä tuli lueteltua iso osa biiseistä, joten kai sitten pidän tästä. Levyn vastaanotto oli melko myönteistä, mutta Halcyonin kaltaisista hehkutuksista jäätiin kauaksi.

Fading Frontier (2015) tuli ostettua vinyylinä alennushintaan. Olin kuunnellut sitä vähäsen aikaisemmin, mutta vasta vinyylimuoto sai käyttämään enemmän aikaa levyyn. Se kasvoi vähitellen ja arvostukseni on kasvanut. Tämä on ehkä yhtyeen helpoin levy, mutta ei siksi vähempiarvoinen. Avausraita ”All the same” on kaunista poppia, sitä seuraava ”Living my life” on hitaampaa hittipoppia, mutta yhtä toimivaa. Loppulevyllä on hienosti sovitettua ja välillä hyvin sävellettyä musiikkia, joka tuo mieleen paikoitellen Beckin. Levyn päättää upean kuulas ”Carrion”. Albumin työstäminen tapahtui aikana, jolloin Cox toipui onnettomuudesta – auto oli törmännyt koiraa kävelyttäneeseen nokkamieheen. Kriitikot arvostivat, mutta arvioista löytyy yleinen linja: mitä valtavirtaisempi aviisi, sitä etäämmällä ollaan täysistä pisteistä. Aika moni lehti nosti teoksen vuoden 2015 levyjen listalle, sinne top 10 huonommalle puolelle. Jos olisin kuunnellut tätä vain suoratoistopalvelusta, en luultavasti olisi koskaan suonut sille sen ansaitsemaa aikaa. Ei se vieläkään ole ehdoton suosikkilevyni, mutta erittäin miellyttävä kuitenkin.

Deerhunter on Primaveran vakiovieras. Tänä vuonna sitä voi kuulla elävänä myös Suomessa, kun yhtye tulee Sidewaysiin. Marfanin oireyhtymästä kärsivä Cox on perinnöllisen sairauden vuoksi erikoisen näköinen kaveri, mutta tavallaan se vain kasvattaa hänen hillittyä karismaansa. Yhtyeen suurempaan diggailuun tuskin pääsee vain keikalle menemisellä. Se vaatii tutustumista yhtyeeseen ajan kanssa.

Ei kommentteja: