On
olemassa monenlaista uskontokritiikkiä, mutta kaksi asiaa toistuvat: Uskonnon
katsotaan olevan haitallista. Uskonnon katsotaan olevan myös virheellistä.
Jälkimmäinen kiteytyy yleensä kysymykseen, onko se tosi.
Uskontoa
voidaan myös puolustaa molemmilla tavoilla. Ensimmäisessä vaihtoehdossa
käännetään miinusmerkki positiiviseksi, jolloin uskonnosta tulee
yhteiskunnallinen voimavara, moraalin tae, lohduttava kertomus tai sosiaalista
kittiä yksilöt toisistaan eristävässä yhteiskunnassa. Toisessa osoitetaan, että
uskomukset ovat tosia, todennäköisiä tai ainakaan niitä ei ole uskottavasti
falsifioitu.
Olen
kiinnostunut molemmista kysymyksistä, mutta hyvin eri tavoin. Ensimmäinen
kysymys on mielenkiintoinen, koska uskonnollisiksi luokitelluilla yhteisöillä
ja instituutioilla on valtaa ja vaikutuskykyä. Toinen on kiinnostava lähinnä
siksi, että toiset ihmiset ovat kiinnostuneita siitä.
Erityisesti
ateismin puolesta julkisuudessa puhuvat jäsentävät uskonnon ytimeksi
propositionaaliset uskomukset. He haluavat asian olevan selvä: pyhästä kirjasta
katsotaan ilman monimutkaista tulkinta-apparaattia tai -traditiota se, mitä
uskotaan, ja se puolestaan toimii käyttäytymisen pääasiallisena motivoijana ja
selittäjänä.
Muutamassa
tviitissään Richard Dawkins painottaa, että hänelle keskeisin kysymys kuuluu,
ovatko uskontojen väittämät tosia:
The
question is not ”Does it give people a sense of belonging?” Nor ”Has it
inspired great art and music?” But ”Is it TRUE?” – R Dawkins 22.3.2013
The question
is not ”Is it good for the fabric of society?” Nor ”Does it give people a sense
of purpose in life?” But ”Is it TRUE?” – R Dawkins 22.3.2013
Religious
belief: the question is not ”Does it make people good or bad?” Nor ”Does it
comfort people or frighten them?” But ”Is it TRUE?” – R Dawkins 22.3.2013
Kulttuurintutkija
Raymond Williams totesi, että valtaa luokkahuoneessa on esittää kysymyksiä.
Toisin sanoen henkilö, joka voi määrittää, mikä on ongelma, mikä on kysymyksen
muoto, pääsee ohjaamaan, miten keskustelu etenee ja mitä siitä mahdollisesti
seuraa. Tätä Dawkins pyrkii tekemään edellä mainituilla lausunnoillaan.
Tietenkin
Dawkins haluaa kehystää väittelyn omilla ehdoillaan. Siihen hänellä on täysi
oikeus, ja se on hänen tavoitteidensa kannalta tarkoituksenmukaista. Mutta
auttaako se ymmärtämään ihmisten näkemyksiä ja käytäntöjä?
Olen
usein todennut, että jos etnografinen ja antropologinen uskonnontutkimus opettaa
jotain yleistä, niin se on tämä: ihmisten käytännöt eivät yleensä perustu
uskonnollisiin uskomuksiin. Tätä näkemystä puoltaa niin sanottu ”eletyn
uskonnon” (”lived religion”) tutkimus (esim. Meredith McGuire) ja
pragmatistinen ajattelu (mukaan lukien Richard Rortyn neopragmatismi),
puhumattakaan tietyistä ideologiateorian versioista (Louis Althusser, Slavoj Žižek). Nämä
näkemykset eivät poista kysymyksiä siitä, ovatko uskomukset tosia tai uskovatko
ihmiset todella, mutta rapauttaessaan olettamusta uskomuksista käytäntöjen
selittäjänä ne avaavat muita kysymisen tapoja.
Kuitenkin
yksi esimerkki voi havainnollistaa enemmän kuin lista teoriasuuntauksia.
Kirjassaan Discourse and the Construction
of Society: Comparative Studies of Myth, Ritual, and Classifcation (1989)
Bruce Lincoln tarjoaa sopivan tapauksen.
Ollaan
Swazimaassa, 1930-luvun puolivälissä. Brittien kolonialistihallinto aikoo
rakentaa uuden kiitoradan koulun läheisyyteen. Paikallinen kuningas on
hyväksynyt hankkeen, mutta asukkaat ovat epäileviä: hanke hyödyttää brittejä,
mutta tuoko se mitään myönteistä paikallisille?
Kuninkaan
neuvonantajat ehdottavat ratkaisua. Briteille tiedotetaan, että paikalliset
hyväksyvät hankkeen yhdellä ehdolla. Keskellä kenttää olevaan puuhun ei saa
koskea, koska se on pyhä. Puun pyhyys perustuu siihen, että alueen viimeinen
itsenäinen hallitsija tapasi tavata neuvonantajiaan puun juurella.
Jos
britit jättävät puun pystyyn, ei aluetta voi käyttää kiitoratana. Jos britit
tuhoavat puun, he kohtaavat ongelmia. Siispä britit alkavat etsiä muita
paikkoja, joille kiitorata voitaisiin rakentaa.
Onko
puu todella pyhä vai ei? Siihen ei ole mielekästä vastausta. Kertoivatko
Swazimaan asukkaat totuuden vai valehtelivatko he? Ilmeisesti joillekin puu oli
pyhä, mutta toisten mielestä kyse oli suorasta valheesta, mutta sekin on melko
hyödytön kysymys.
Jos
kuitenkin jäämme kysymään tätä jälkimmäistä kysymystä ja etsimme oikeaa
vastausta kahdesta vaihtoehdosta – joko he puhuivat totta tai valehtelivat –
olemme siirtäneet katseen pois pelivälineestä. Brittien näkökulmasta molemmat
vastausvaihtoehdot tuottavat saman lopputuloksen, jos hanke päätetään
toteuttaa: Jos britit päättävät, että puu on toisten mielestä aidosti pyhä, mutta
kaatavat sen, he saavat asukkaat raivoihinsa. Jos britit päättävät, että väite
pyhyydestä on silkka valhe, ja kaatavat puun, he saavat silti asukkaat
raivoihinsa.
Voidaan
toki kysellä loputtomiin ”Mutta onko se tosi?”. Silloin kuitenkin jäävät muut
kysymykset vähemmälle huomiolle. Yksi tieteenalojen tehtävä onkin hahmottaa,
mitkä kysymykset ovat sille relevantteja. Näin pyritään välttämään tilanne,
jossa alistuttaisiin populistien tai median esittämiin kysymyksiin ja
kehystyksiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti