Miksi
uskonnolliset ihmiset uskovat asioita, joita heidän ei tulisi uskoa? Siis:
miksi he uskovat asioita, joita heidän ei tulisi uskoa, jos oletetaan, että
ihmiset uskovat juuri niin kuin uskonnossa opetetaan? Tätä kysymystä selvittää
D. Jason Slone jo kymmenisen vuotta sitten ilmestyneessä teoksessa Theological Incorrectness: Why Religious
People Believe What They Shouldn’t (2004)
Selailen
joskus suosimani kirjakaupan hakusivustoa siten, että otan sopivan hakusanan ja
pyydän tulokset halvimmasta kalleimpaan. Näin löytyy toisinaan kiinnostavia
teoksia, jotka ovat lähes ilmaisia (plus postikulut). Slonen kirja tuli vastaan
juuri tällä menetelmällä. Olin tietoinen sen ilmestymisestä jo kymmenen vuotta
sitten, mutta en katsonut sen olevan itselleni niin relevantti, että ehtisin
lukea sen. Nyt sitten ostin ja luin.
Justin
L. Barrett kehitti termin teologinen korrektius. Sillä hän tarkoittaa ihmisten
kykyä antaa teologisesti päteviä vastauksia uskonnollisiin kysymyksiin, kunhan
he saavat reflektoida vastausta. Spontaanissa ja reaaliaikaisessa ajattelussa
he kuitenkin antavat hieman erilaisia vastauksia. Tämä kertoo siitä, että
tietyt teologiset ajatukset ovat niin monimutkaisia ja ”luonnottomia”, että ne
säilyvät ja siirtyvät pitkällisen opettelun seurauksena. Lisäksi niiden
siirtyminen vaatii yleensä kirjallista muotoa. Toiset uskonnolliset ajatukset
ovat niin ”luonnollisia”, että ne säilyvät helposti, koska ihmismieli tuottaa
niitä automaattisesti normaalien ajatusprosessien tuloksena.
D.
Jason Slonen lähtökohta on suunnilleen sama, mutta hän kääntää kiinnostuksensa
teologiseen epäkorrektiuteen – siihen, että ihmiset uskovat asioita, jotka
eivät ole teologisesti hyväksyttyjä. Tarkemmin sanottuna inhimillinen kognitio
on sellainen, että se tuottaa luonnollisesti ajatuksia, jotka ovat
uskonnollisia, mutta teologisesti epäkorrekteja.
Slonen
lähtökohta ei ole täysin omaperäinen. Se on suoraa jatkoa Barrettin
väittämälle, eikä Slonella ole varsinaisesti omaa, uutta kontribuutiota aiheeseen.
Mitä sitten jää jäljelle?
Teoksessa
on luku, joka toimii kohtuullisen hyvänä johdantona valikoituihin kognitiivisen
uskontotieteen näkökulmiin (erityisesti Barrett, Boyer, Guthrie, Lawson &
McCauley, Whitehouse). Samoin siinä on kiinnostava tuuria kognitiivisesta
näkökulmasta käsittelevä luku.
Kirjassa
on myös ongelmia.
Ensinnäkin,
jos on tottunut ajattelemaan, että ihmiset eivät ajattele juuri niin kuin
teologia opettaa, ei Slonella ole mitään uutista sinulle. Oletus, että ihmiset
oppisivat teologian, ja tästä tulisi heidän uskontonsa sisältö, on
lähtökohtaisesti outo. Oma hatara muistoni teologisista opetuksista vaikkapa
seurakunnan pyhäkoulusta, uskonnontunneilta tai rippikoulusta – juuri muualla
opetuksia ei minulle ole välitetty – on se, ettei teologiaa silloinkaan opetettu
siinä muodossa kuin se on opillisissa esityksissä hiottu.
Toiseksi,
Slone ei problematisoi uskonnon kategoriaa. Uskonto on yksinkertaisesti
yliluonnollisia toimijoita koskevia uskomuksia. Vaikka moni muu hyödyntää
samanlaista käsitystä, tutkijat yleensä pohtivat, miksi tämä määritelmä
täytyisi säilyttää kritiikistä ja laajasta keskustelusta huolimatta.
Kolmanneksi,
teos on kielteinen malliesimerkki retorisesta hyberbolasta. Ehkä tyyli kertoo
ajasta, jolloin toisten mielestä oli vielä välttämätöntä levittää kognitiivisen
uskonnontutkimuksen ilosanomaa rakentamalla yksilöimättömiä olkiukkoja muista
näkökulmista. Slonen olkiukot ovat paikoitellen niin naurettavia, että
ihmettelen, jos joku ottaa ne tosissaan. ”Lykkyyn uskominen ei ole länsimainen
keksintö, vaikka jotkut kulttuurirelativistit niin saattavat väittää.” Voi kun
tietäisi ketkä. ”Uskonnolliset ihmiset eivät käyttäydy kuten sosiologit ja
antropologit luulevat. Ihmiset eivät opi, mitä ajatella, oppimalla teologian.”
Jahas. Tämäkö onkin uskontososiologien ja -antropologien sanoma?
”[Postmodernismin mukaan] se, mikä on totta, on se, mikä on kulloinkin
muodikasta.” Vai niin.
Slone
toistaa kaavaa, jossa ensiksi kerrotaan, ettei sosiokulttuuriset selitykset ole
kuin pseudoselityksiä ja sitten kerrotaan, että kognitiivinen näkökulma tarjoaa
parhaan selityksen. Itse toivoisi kirjoittajalta nöyryyttä ja malttia
erityisesti niissä esimerkeissä, joissa ”kognitiivinen selitys” ontuu.
Buddhalaisuudessa ei ole naispuolisia munkkeja. Miksi? Siksikö, että kulttuuri
on yleisemminkin seksistinen. Tällöin Slonen mukaan pitäisi kysyä, miksi
buddhalaiset kulttuurit ovat seksistisiä. Kognitiivinen selitys on Slonen
mukaan se, että buddhalaiset noudattavat Buddhan esittämää lakia (rituaalijärjestystä,
jossa yliluonnollinen toimija – Buddha – on keskeisessä roolissa). En ymmärrä,
miten tämä on sen perusteellisempi selitys.
Jos
kognitiivinen uskontotiede kiinnostaa, Slonen teos tarjoaa yksinkertaisesti ja
helppotajuisesti esitettynä peruspalikoita. En voi kuitenkaan suositella teosta
moittimatta samalla sitä sen ylimielisen ja omahyväisen tyylin – ja siitä
seuraavien virheiden ja haitallisten yksinkertaistusten – vuoksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti