Kuulun
siihen ikäpolveen ja sukupuoleen, joka ei voinut välttyä Van Halenin videoilta
vuonna 1984 ja sitä seuraavana vuonna. ”Jump”, ”Panama” ja ”Hot for Teacher”
kuuluivat 10-vuotiaiden poikien yleissivistykseen. Pian lumo kuitenkin karisi.
Hyllystä ei enää löytynyt mitään yhtyeen tuotannosta. Bändi jatkoi tekemisiään,
minä omiani.
Kolmisen
vuotta sitten hankin pari Van Halenin albumia vinyylinä. Ja myöhemmin vielä
yhden. Joko olin onnistunut valikoimaan parhaat levyt tai sitten olin jotenkin
unohtanut yhtyeen ansiot. Päätin kuunnella studioalbumit.
Van Halen I (1978) kuuluu mielestäni
yhtyeen parhaimmistoon. En omistanut sitä lapsena, mutta ostin sen Uppsalan
komennukseltani käytettynä vinyylinä pilkkahintaan (tämä oli se kolmas ostos).
Ei ole tarvinnut katua. Sen kohokohta on ”Ain’t talking about love”, jota
Apollo 440 sämpläsi parikymmentä vuotta myöhemmin. Muita tunnettuja on ”Running
with the devil”, ”Jamie’s crying”, Kinks-laina ”You really got me” ja Eddie Van
Halenin kitarataitoja esittelevä ”Eruption”. Teoksella ja bändillä ylipäätään
oli valtava vaikutus myöhempään kevytheviin. Tukkahevi on hiuslakkoineen,
spandekseineen ja seksibilejee-lyriikoineen velkaa tälle teokselle, eikä ole
varmaan väärin sanoa, että moni hevimaailman kitarasankari otti vaikutteita
”Eruptionista”. En tiedä, arvostaako kukaan David Lee Rothin laulutekniikkaa,
mutta äänessä ja olemuksessa on karismaa, joka korvaa muut puutteet.
Van Halen II (1979) on hyvänmielen
bile-albumi, jota edustaa onnistuneesti sen ehkä tunnetuin raita ”Dance the
night away”. Varsinkaan nykyään ei ole tavallista aloittaa levyä koverilla,
mutta ehkä pari kertaa aikaisemmin listoille noussut ”You’re no good” oli
varman päälle pelaamista. Kitarataitoja esitellään biisissä ”Spanish fly” vähän
”Eruptionia” tylsemmin (pointtina onkin taitojen esittely ja joidenkin mukaan
tämä on vaikeampi). Massan yli nousee omassa rankingissani ”Light up the sky”,
mutta ei sekään ole klassikko. Päätösraita ”Beautiful girls” on bändille ominainen
toimivahko perushöpsö naistennauratuslaulu. Minusta levy on kokonaisuutena
tasapaksu ja jokseenkin väkinäinen puserrus, joka on tasoltaan etäällä debyytin
hetkittäisestä riemusta.
Women and Children First (1980)
nostettiin Kerrang-lehdessä sadan parhaan hevilevyn listalla sijalle 30. Se on piirun
verran totisempi kuin edeltäjänsä, mutta Eddien soolot keventävät
yleistunnelmaa. Eikä timantti-Davea voi kovin vakavasti ottaa missään
tapauksessa. Ja onhan siellä bilerallatusta, kuten ”Everybody wants some!!”. Ja
rokkaava ”Romeo delight”. Ja alle minuutin
kestävä Black Sabbathista muistuttava ”Tora! Tora!”. Ja Peer Güntiltä
paikoitellen kuulostava, kokeilussaan onnistunut ”Loss of control”. Levyn
kuriositeetti on se, että täyteraidasta käyvä ”Could it be magic” sisältää
naisen laulua. Se on tälle yhtyeelle täysin poikkeuksellista. Huolimatta
historiastani bändin kanssa, tätä albumia en kuullut lapsena.
Fair Warning (1981) on entuudestaan
minulle tuntematon levy. Se oli myynnillinen pettymys verrattuna edellisten
menestyksiin. Mutta mitä se pitää sisällään? Levy on rajumpaa, tasapaksumpaa ja
musiikillisesti totisempaa Van Halenia. Mukana ei ole selkeitä hittejä. Eddien
kitara tuo taas keveyttä, mutta kun en itse ole hänen soittotyylin suuri fani,
ei siitä ole teoksen pelastajaksi. Edes kenties tunnetuin raita ”Unchained” ei iske
samalla tavalla kuin yhtyeen parhaat, vaikka kelvollisesta rokkirallista onkin
kyse.
Diver Down (1982) on välityö: viisi
lainakappaletta, kolme instrumentaalia ja neljä omaa laulettua biisiä. Levyä
tuli kuunneltua jo lapsena, mutta se jäi oudoksi kuriositeetiksi. Se tuntui
pelkältä vitsiltä, joka ei edes ollut heviä. Tosin Roy Orbisonin ”(Oh) Pretty
woman” kuulosti myös Van Halenin käsittelyssä hienolta, samoin kuin The Kinksin
”Where have all the good times gone”. ”Dancing in the streets” on epäonnistunut
tulkinta klassikosta. Lapsena tuli ihmeteltyä kappaleita ”Happy Trails” ja ”Big
Bad Bill” (jossa Van Halenin veljesten isä Jan vierailee klarinettinsa kanssa),
mutta nyt ne muistuttavat enemmän siitä, että Diver Down on tunnelmaltaan enemmän Lee Rothin kuin Eddien liidaama
levy, jossa on viihdettä, kabareeta ja karaokea. Bändin omissa kappaleissa on
toki tuttu soundimaailma.
1984 (1984) on yhtyeen menestynein levy
ja se oli myös albumi, jolla yhtye murtautui pohjalaisten lasten tietoisuuteen.
Videoita tapitettiin kerta toisensa jälkeen. ”Jump” oli iso hitti, ”Panama”
albumin paras biisi ja ”Hot for Teacher” oli levottomuudessaan täydellinen.
Olihan siellä muutakin. Albumin avaava instrumentaali ”1984” oli jännittävä,
”Top Jimmy” rokkaa ja rauhallisempi, syntikkavetoinen, ”Jumpin” jälkeen toisena
singlenä julkaistu ”I’ll wait” on asiallinen biisi. Lienee tosin yleisöpohjan
maksimointiin tähtäävää laskelmointia, että albumin syntikkavetoisimmat biisit
julkaistiin kahtena ensimmäisenä singlenä. Mutta se kannatti. Myöhemmin sitä
ajatteli, että kun kannessa enkelipoika vetää röökiä, sen on täytynyt olla
hurjaa. Vähän sitä sensuroitiin ainakin Britanniassa. Meille se ei ollut. En
muista kenenkään kommentoineen kantta juuri mitenkään. Paljon hurjempaa oli
Iron Maidenin, Acceptin ja Judas Priestin kansitaide. Hankin vihdoin vinyylin
hyllyyni kolme vuotta sitten.
5150 (1986) esitteli yhtyeen uuden
vokalistin. Vanha sotaratsu Sammy Hagar tuli bändistä lähteneen David Lee
Rothin tilalle. Vähän sitä nikoteltiin, mutta kun ”Why can’t this be love” tuli
kuunteluun, ei voinut valittaa. Kyse oli onnistuneesta hitistä ja koko albumi
meni Billboardin ykköseksi. Bändin aikaisempi menestys yhdessä yhden hitin
kanssa riitti kantamaan tämänkin myyntilukuja, mutta yksi hitti ei riitä
arvostamaan levyä yhtyeen parhaimmistoon lähes 30 vuotta sen ilmestymisen
jälkeen. Onhan siellä 80-luvun aor-tyyliä mukaileva ”Dreams” ja ehkä vielä
limaisempi ”Love walks in” – molemmat omalla tavallaan toimivia. Veljelleni
lapsuudessa jäänyt vinyyli siirtyi pari vuotta sitten hyllyyni, jossa se
majailee edelleen. Kovin usein se ei löydä tietään levylautaselle.
OU 812 (1988) jäi väliin lapsena ja
teininä. Olin 14-vuotias sen ilmestyessä, mutta olin jo jättänyt hevin ja hard
rockin taakseni. Täysin varmasti en muista, olenko joskus kuullut albumin,
mutta aivan tuntemattomalta se nyt vaikuttaa. Toinen Hagarin vokalisoima Van
Halen -albumi on melodista valtavirran rokkia maustettuna bändille ominaisine
soundeineen. Omaleimaisen siitä tekee lähinnä Alex Van Halenin tunnistettava
rumpusoundi. Vaikka en koskaan kuulunut Hagarin dissaajiin, hänen laulunsa tuo
bändiin kireyttä ja väkinäisyyttä verrattuna Lee Rothin puolihuolimattomaan
artikulaatioon. Jos Hagar huutaa laulaessaan, Lee Roth puhuu. Ei tähän albumiin
saa mitään kiinnostavaa näkökulmaa: jos on tylsä, niin sitten on.
For Unlawful Carnal Knowledge (1991) eli
F.U.C.K. on aika tukkoinen ja ummettava levy. Se on täynnä tavaraa, joka ei
oikein löydä omaa paikkaansa. Sillä ei ole raikkaasti rullaavia rokkihittejä,
jotka ovat nostaneet bändin muuksi kuin soittotaitojansa esittelevien jätkien
yhdistelmäksi. Jos levyä yrittää lähestyä vähän suopeammin, niin sieltä alkaa
löytyä kohtuullisia biisejä, kuten ”Judgement day”, ”Spanked” ja Hagarin
tekstittämä ”Right now”, joka on vakava vaihtoehto yhtyeelle tyypillisille
pikkutuhmille lyriikoille.
Balance (1995) ilmestyi neljän vuoden
tauon jälkeen ja kiirehti suoraan jenkkien Billboardin ykköspaikalle. Lieneekö
syynä kakkosraita ”Can’t stop loving you”, joka on ilmeinen pophitti. Se jää
melko kauaksi yhtyeen parhaimmista hiteistä, mutta se on edistystä verrattuna
pariin edelliseen levyyn, joilta hitit loistivat poissaolollaan. Sen jälkeen
mennään tasalaatuisella ja geneerisellä rokilla tappiin asti. Balance jäi viimeiseksi Hagarin
vokalisoimaksi Van Halen -albumiksi.
Van Halen III (1998) sai laulajakseen
Extremestä tutun Gary Cheronen, joka kuulostaa Hagarilta ja hetkittäin myös Lee
Rothilta. Albumin sisältö on kovin yhdentekevää hard rockia. Siksi ei ollut
yllätys, ettei yhtäkään sen biiseistä kelpuutettu kuusi vuotta myöhemmin
ilmestyneelle kokoelmalle Best of Both
Worlds. Kuten niin usein ennenkin, kun kuuntelee keskinkertaista, niin
seasta nousee lopulta yksi yli muiden. Tällä kerralla se on albumin kahdeksas
raita ”Josephina”. Albumin jälkeen Michael Anthony otti hatkat bändistä. Hänen
mukaansa Eddie Van Halen saneli, miten tällä levyllä soitetaan bassoa.
A Different Kind of Truth (2012) on Lee
Rothin paluu. Ja bassonvarteen tuli Eddien poika Wolfgang. Albumi oli
kaupallinen menestys ja kriitikotkin pitivät. Se lähtee liikkeelle raikkaasti
heti ensisekunneilla (”Tattoo”, joka julkaistiin myös ensimmäisenä singlenä) ja
jatkuu vahvalla keskitasolla läpi teoksen. Tämä on niin tyypillistä pitkään
tarponeille yhtyeille: ensin on huipun saavuttaminen, sitten tullaan ryminällä
alas ja sitten yli 30 vuoden uran jälkeen tehdään yllättävän hyvä levy, joka
jää kuitenkin kauaksi parhaista hetkistä.
Kokonaisuutena
olin lievästi pettynyt tähän rupeamaan. Olisin toivonut, että minusta olisi
kuoriutunut suurempi Van Halenin diggari. Kävi kuitenkin niin, että siitä tuli
ihan kuolevainen, joskin hyvin ansiokkaan uran läpikäynyt bändi. Ostoksillekaan
ei ole kiire, sillä debyytti ja 1984
riittävät kotikuunteluun. Pahan päivän varalle on vielä 5150. Jos jotain, niin Women
and Children First voisi löytää paikkansa hyllystäni. Sitä hypistelin
levykaupassa viimeksi tätä kirjoittaessa, mutta päädyin ostamaan pari varhaista
Kinksiä ja Pat Benatarin kokoelman.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti