Viime
viikot ovat kuluneet viimeistellessä vielä tämän kevään aikana ilmestyvää uutta
kirjaani. Sen nimi on Pehmeitä kumouksia:
Uskonto, media, nykyaika (Eetos 2015). Sisältö koostuu yhdeksästä
aikaisemmin julkaistusta mutta tätä kokonaisuutta varten päivitetystä artikkelista
ja uudesta, lähes 40-sivuisesta johdannosta. Johdannossa pyritään luomaan
tarina, jossa risteävät uskontotieteen yleiset pitkäkestoiset muutokset ja omat
kokemukseni 20 vuoden ajalta tieteenalan parissa.
Tiedän,
että ihmiset suhtautuvat tällaisiin teoksiin ainakin kahdella eri tavalla.
Yhdet pohtivat, onko mielekästä laittaa kansiin pintapuolisesti remontoituja
versioita jo aikaisemmin julkaistuista, eri aikoina kirjoitetuista teksteistä.
Toiset taas haluavat lukea eri paikoissa julkaistuja tekstejä yksissä kansissa.
Itse kuulun ehdottomasti jälkimmäiseen kastiin. Tälle on muutamia syitä.
Pidän
siitä, ettei yhden tutkijan artikkeleita tarvitse etsiä useista eri paikoista,
vaan ne on mahdollista saada yksien kansien välistä. Lisäksi tekstit asettuvat
uuteen kontekstiin, luettavaksi toisenlaisten tekstien viereen. Myös
tutkijoiden tapa kirjoittaa johdantoja tällaisiin teoksiin kontekstualisoi
tekstit uudella tavalla. Lopulta näin mahdollistuu myös erilaisten kehityskaarien
jäljittäminen varhaisemmista teksteistä myöhempiin.
*
Nimi Pehmeitä
kumouksia on lainattu Félix Guattarilta, sillä häneltä on julkaistu teos
nimeltä Soft Subversions. Englannin
kielen sanan ”subversion” (lat. subvertere)
lähimmät suomenkieliset vastineet ovat ”kumous” tai ”mullistus”.
Sanakirjamäärittelyissä ”subversion” viittaa tyypillisesti sosiaalisen
järjestyksen valtarakenteiden kumoamiseen ja erityistapauksissa jopa
valtiovallan väkivaltaiseen kukistamiseen. Kriittisessä kulttuuriteoriassa termiä
on käytetty viittaamaan kulttuurin muutokseen ja muuttamiseen, joka voi
tapahtua esimerkiksi haastettaessa hegemonisia merkitysrakenteita.
Guattarin ilmaisussa on kuitenkin mukana määre ”pehmeä”,
joka vihjaa, ettei kumouksen kohteena ole välttämättä jokin suuri kokonaisuus,
kuten valtio, talous tai kansakunta, vaan kyse on yhtä lailla vähittäisestä
vaikuttamisesta niihin tekijöihin, joista suuret kokonaisuudet rakentuvat.
Guattari peräänkuulutti omintakeiseen tyyliinsä analyysia, joka johtaa
vähitellen maailmaa muuttaviin pehmeisiin kumouksiin ja huomaamattomiin
vallankumouksiin. Tosin usein tällaisen puheen ensisijaisena kohteena on
akateeminen maailma ja tavat tutkia asioita. Niin myös tulevassa teoksessani.
Ajatus pehmeistä kumouksista luonnehtiikin teostani
kuudella eri tavalla: (i) se kehittelee uskontotieteelle uusia tieteidenvälisiä
muodostelmia hylkäämättä vanhaa; (ii) se laajentaa perinteisiä ja tyypillisiä
aineistoja ja tutkimuskohteita tuomalla vaihtoehtoja osaksi nykypäivän
uskontotiedettä; (iii) se hahmottelee kontekstisidonnaista teoretisointia
perinteisten universaaliteorioiden rinnalle – ja joissain tapauksissa
haastajaksi; (iv) se korostaa kriittisen uskontotieteen tärkeyttä ymmärtävän ja
selittävän tiedonintressin täydentäjänä ja pohtii, mitä ”kriittisyys” voisi
tarkoittaa ja olla käytännössä; (v) se ehdottaa, että yhteiskunnalliset
muutokset ja sen myötä kiinnostus ajankohtaisiin aiheisiin muokkaavat
uskontotieteen perinnettä ja kysymyksenasetteluja; (vi) se esittää, että
medialla on entistä merkittävämpi rooli uskontotieteessä siten, että se ei ole
pelkästään vaihtoehtoinen tutkimuksellisen erikoistumisen kohde, vaan
olennainen osa minkä tahansa uskonnon toimintaympäristöä.
*
Joskus
vuoden 2008 lopussa tai 2009 alussa olin Harrogatessa eräässä early career
-tapahtumassa, jossa konkarit tarjosivat tukea nuoremmille tutkijoille, joilla
ei ollut vakituista työtä yliopistossa. Eräs Leedsin yliopiston professori
pyysi meitä kuvittelemaan, missä olemme 10 vuoden kuluttua, mitä olemme saaneet
aikaan tästä päivästä vuoden 2019 alkuun. Kun tehtävää purettiin ja tuli
vuoroni nostaa esiin joku asia paperistani, sanoin, että kymmenen vuoden päästä
olen kirjoittanut entisten lisäksi neljä uutta kirjaa. Professori naurahti
epäuskoisena, todeten, että arvio on aika optimistinen – yhteen kirjaan menee
niin ja niin paljon aikaa, jos kirjoittaa aivan uudesta aiheesta ja tutustuu
uusiin aineistoihin.
En
jäänyt jankuttamaan aiheesta, mutta tiesin, ettei arvioni ollut täysin
epärealistinen. Olin kuitenkin jo julkaissut kaksi monografiaa ja kolme
toimitettua kirjaa, joten neljä uutta kirjaa kymmenessä vuodessa ei kuulostanut
mahdottomalta. En edes laskenut arviooni toimitettuja teoksia.
Harrogaten
tapaamisen jälkeinen kirjani ilmestyi vuonna 2013. Se oli yhteiskirjoitettu
muiden Leedsissä työskennelleiden kanssa. Seuraava kirja ilmestyi 2014. Nyt on
ilmestymässä kolmas ja ollaan vuodessa 2015. Minulla on vielä hyvin aikaa saada
se neljäs – eli koko tuotantoni kuudes – tehtyä ennen vuotta 2019.
Kuvassa
on Leedsin pohjoispuolella sijaitsevan kylpyläkaupunki Harrogaten ylpeys,
Bettys Café Tea Room.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti