Ateismin
tutkijoille Richard Cimino ja Christopher Smith alkaa olla tuttu parivaljakko.
He ovat julkaisseet useita kiinnostavia artikkeleita amerikkalaisesta
nykypäivän ateismista. Heidän ensimmäinen yhteiskirja Atheist Awakening: Secular Activism and Community in America (2014)
ilmestyi muutama kuukausi sitten.
Teoksen
nimessä on viittaus Yhdysvaltojen uskonnollisiin herätyksiin (great awakenings). En ole täysin
vakuuttunut siitä, että Yhdysvalloissa olisi käynnissä ateismin osalta mitään vastaavaa
kuin 1700-luvulla, vaikka ateismi onkin noussut julkisen keskustelun aiheeksi
kulttuurissa, jossa teismi on hallitseva normi.
Cimino
ja Smith eivät väitä ateismin kasvaneen merkittävästi. He esittävät, että
”herätyksessä” on kyse ateistisesta identiteettipolitiikasta: jo valmiiksi
uskonnottomat ovat innokkaampia toteuttamaan ateistista
identiteettipolitiikkaa. Tässä he myös viittaavat lyhyesti tekstiini ”New
Ateism as Identity Politics”, joka ilmestyi vuonna 2012. Tämä on ymmärrettävää.
Jaan heidän käsityksensä ”reaktiotulkinnasta”, siis siitä, että ateistinen
identiteettipolitiikka on pitkälti reaktio tilanteeseen, jossa uskonnon koetaan
nostaneen päätään yhteiskunnassa.
Identiteettipoliittisen
teeman lisäksi kirjassa käsitellään esimerkiksi ateistisia yhdistyksiä ja
niiden toimintaa, internetin roolia ateistien herätyksessä ja lopussa myös
sekulaareja rituaaleja.
Oma
tulkintani poikkeaa Ciminon ja Smithin käsityksistä nyansseiltaan. He näkevät
niin sanotun uusateismin vaikutuksen suurempana kuin minä. Jaan heidän
käsityksensä siitä, että uusateismi on koonnut yhteen ja toimintakykyistänyt
monia muuten erillään olevia ateisteja ja ateistisia ryhmittymiä. Tätä he
selvittävät hienosti tutkimalla ruohonjuuritasoa, mutta heidän tulkintansa ei
vakuuta minua täysin. Ensinnäkin uusateistit ovat etäännyttäneet useita
ateisteja. Toiseksi minusta näyttää siltä, että uusateismi on jäämässä taakse
ja kamppailussa syntyy muita linjoja, joissa toki viitataan uusateismiin mutta
jotka samalla siirtyvät eteenpäin.
Itse
asiassa Cimino ja Smith piirtävät kuvaa amerikkalaisesta ateismista, josta
muodostan kaksi suurta jakolinjaa teoksen ja yhden arvioimani
artikkelikäsikirjoituksen perusteella.
Ensimmäinen
jakolinja on ”sanakirja-ateistit” vastaan ”progressiivinen ateismi”. Edelliset
ovat sitä mieltä, että ateismin tulee rajoittua vain uskontokritiikkiin
(esimerkiksi Yhdysvalloissa on ateistisia yhdistyksiä, joissa
talousjärjestelmän kritiikki ei ole hyväksyttävä aihe). Jälkimmäisten mukaan
ateismin tulee yhdistyä yleisempään sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen. Sen
tulee vaatia tasa-arvoa, olla feministinen, vastustaa rasismia ja niin
edelleen.
Toinen
jakolinja on ”provokatiiviset uskontokriitikot” vastaan ”maltilliset
liittolaiset”. Edelliset perustavat toimintansa siihen, että uskontoa tulee
kritisoida rajusti kaikissa muodoissaan. Jälkimmäiset ajattelevat, että
maltillisten uskovaisten kanssa kannattaa muodostaa alliansseja, jotta
voitaisiin yhdessä rintamassa vastustaa ongelmallisimpia uskonnollisuuden
muotoja.
Tästähän
saisi hienon nelikentän, jossa suurimman tilan veisivät
sanakirja-provokatiivinen –yhdistelmä ja progressiivinen-maltillinen
–yhdistelmä. Muut kaksi boksia olisivat vähän tyhjempiä.
Kolmanneksi
jakolinjaksi voisi nostaa sen, miten ateistit suhtautuvat rituaaleihin –
pitävätkö he niitä tarpeellisina vai ei.
Kirja
on hyvin ja selkeästi kirjoitettu. Sen esittämät tulkinnat ovat tasapainoisia
ja pääosin vakuuttavia. Se rajoittuu Yhdysvaltoihin, mutta toisaalta se onnistuu
kertomaan sen nykypäivän tilanteesta paremmin kuin kenties mikään muu
kirjamittainen julkaisu. Muutamissa yksityiskohdissa olen eri mieltä.
Yksi
erikoinen piirre kirjassa on. Jos brittiläiset ja muut eurooppalaiset
kirjoittavat uusateismista, he korostavat sen amerikkalaista luonnetta. Cimino
ja Smith kirjoittavat toistuvasti – sen kummemmin perustelematta – uusateismin
olevan brittiläinen tuontiartikkeli. Dawkins on britti ja Hitchens muutti
Yhdysvaltoihin jo vuosia sitten. Harris ja Dennett ovat jenkkejä. Heidän
sanomansa uppoaa parhaiten Yhdysvaltoihin. En kutsuisi uusateismia
brittiläiseksi tuontitavaraksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti