Eri medioiden
listauksia katsellessa olen päätynyt ajattelemaan, että vuonna 2019 putosin
kelkasta. Vaikka olen ostanut yli 250 musiikillista teosta, säännöllisesti ostamani Uncutin
vuoden levyt -listauksessa oli muistaakseni yksi omistamani tuotos (vaikka moni
listatuista on kuunneltu). Muutos aikaisempaan on merkittävä. Mitä oikeastaan
tapahtui?
Levyvuottani
määrittää ensinnäkin ”jazz-haaste”. Päätin ostaa joka kuukausi yhden
jazz-vinyylin, kunhan esittäjänä ei ole John
Coltrane tai Miles Davis. Tutustuin
siis aivan uudella tavalla 50-luvun lopun ja 60-luvun jatsiin, Colemaniin, Hancockiin, Mingusiin, Rollinsiin ja muihin klassikoihin.
Toiseksi
levyvuottani määrittää hurahtaminen black metalliin, erityisesti 90-luvun
norjalaiseen varianttiin. Ostin ja kuuntelin esimerkiksi Burzumia, Darkthronea, Immortalia, Mayhemia, Ulveria sekä
ruotsalaista Bathorya. Kävin myös
kolmella bm-keikalla.
Kolmanneksi
ostin aikaisempaa huomattavasti enemmän 50-luvun rokkia ja rockabillya – erityisesti
Gene Vincentiä, mutta myös Elvistä, Eddie Cochrania, Little
Richardia, Bo Diddley’ä ja Chuck Berryä. Laajensin myös varovasti
bluesiin. Juurimusan puolella löytyi myös muutamia 2019 julkaisuja hyllyyn. Stray Cats teki keskinkertaisen
paluulevyn ja soitti hyvän keikan Porissa, Fatboy
julkaisi hienon levyn ja soitti upean keikan Tavastialla ja miellyttävän
Kårenilla. Psychobillyn klassikko Krewmen
teki paluulevyn, joten sieltäkin suunnalta ostelin jotain tuoretta musiikkia,
vaikkei se tähän juurikategoriaan ihan survomatta mahdu. Psycho-osaston
uusintajulkaisuja shoppailin, mutta niiden sisältö on vuotta 2019 vanhempaa.
Vanhoista
suosikeista sekä Springsteen että Morrissey tekivät uudet julkaisut, mutta
kumpikaan ei sytyttänyt. Pomoa sentään kuuntelin, Mozzeria vain ohimennen.
Suurin
ero aikaisempiin vuosiin oli se, että uusi ”indie” jätti kylmäksi ja tipuin
kärryiltä.
Maailman
paras bändi Pixies julkaisi
huonoimman levynsä, mutta piti se ostaa. Nick
Caveen kyllästyin totaalisesti enkä vaivautunut ostamaan väsyneen kuuloista
levyä (mahdanko katua tätä tuomiota myöhemmin?). Stephen Malkmus julkaisi uran huonoimman levynsä eli se jäi kaupan
hyllyyn. Kumppanin hyllyyn tuli The
Nationalin uusi, mutta itse en jaksanut kuunnella sitä perehtyneesti.
Bon Iver jatkoi elektronisella linjallansa
eikä se inspiroinut. Maailman sympaattisin ja rakastettavin The Mountain Goats julkaisi
puolivillaisen levyn, joka jäi kaupan hyllyyn enkä jaksanut perehtyä siihen
kunnolla edes Spotifyn kautta. Ehkä ensi vuonna? Allah-Lasin tuotannosta olen diggaillut, mutta uusi ei lähtenyt (ei
lähtenyt kriitikoillekaan). Vampire
Weekendistä en ole ollut täysin vakuuttunut, mutta tuorein vaikutti
kiinnostavalta. Tutustuminen jäi kuitenkin kesken ja jatkunee tulevana vuonna. Fontaines D.C:n tajusin vasta loppuvuonna,
joten lupaavaan bändiin perehtyminen jää ensi vuoteen. Bill Callahanin uuden ostin sopuhintaan loppuvuodesta, mutta en
toistaiseksi nosta sitä lähellekään hänen aikaisempia soolojansa. Tämä on se
ainoa sekä Uncutin listalta että levyhyllystäni löytyvä teos.
Kevin Morby, Big Thief ja Purple Mountains
sopisivat täydellisesti hyllyyni, mutta en ole syttynyt tarpeeksi sinänsä
kelvollisille levyille. Pitänee jatkaa kuuntelua. Ezra Furman teki hyvän Jay
Reatard-pastissin, mutta sitäkään en ostanut. Battles kiinnostaa, mutta siihen olen perehtynyt vasta
pinnallisesti. Ehkä sitäkään ei tule hankittua vinyylinä. Jarvis Cocker julkaisi nimellä Jarv
is… loistavan biisin ”Must I evolve”, mutta ei tehnyt pitkäsoittoa. Thee Oh Sees teki, vieläpä laadukkaan
sellaisen, mutta jos uutuudesta pitää maksaa melkein 40 euroa, niin silloin
teoksen on oltava täydellinen. Tukkuun jäi (sitä eivät edes kauppiaat
mielellään ota hyllyyn hintansa vuoksi).
Jostain
syystä ostin taas The Felice Brothers
uutukaisen. Siitä pidin. Moon Duon
lievä suunnanvaihdos ei ollut parempaan, mutta kovasti varsinkin
keikkatilanteissa pitämäni yhtye teki kelvollisen levyn. Ostin pienellä
alennuksella. Bussimatkojen suosikkini on chileläinen psykedelia-drone Föllakzoid, jonka uusimman hankin. Pidän
aikaisemmista, bassovetoisemmista teoksista enemmän, mutta ei tämäkään huono
levy ole.
Punkin
suunnalta vuoden ilopilkku oli The Idles,
erityisesti livenä. Yhtyeen albumit löysivät tiensä hyllyyni, mutta tuorein on
jo vuodelta 2018. Yllätin itseni ostamalla ruotsalaisen Raised Fistin uuden. Entuudestaan hyllystä löytyy yksi teos ja
keikalla bändi on vakuuttanut. Pidän myös uutuudesta, vaikka sen metallisuus ei
ole yleensä musiikkimakuni ytimessä. Mielestäni Raised Fist on huomattavasti parempi kuin hengenheimolainen ja
huomattavasti arvostetumpi Refused,
verrataan sitten uusimpia levyjä tai bändejä ylipäätään.
Suomalaisesta
musakentästä ainoa 2019 kauppoihin tullut pitkäsoitto taitaa olla Rosita Luu. Se ilmestyi virallisesti
2018, mutta näin sen ensimmäisen kerran tammikuussa 2019, joten se menköön
vuoden 2019 settiin. Kumppani osti Maustetytöt.
Se on mainio teos, jo ilmestyessään ruskeiden tyttöjen ja Soundi-lehden
Facebook-feediin kommentoivien äijien inhokki. Samaan hyllyyn menivät
onnistuneet teokset Sur-rurilta, Pekko Käpiltä ja Faarao Pirttikankaalta. Pettymystä musavuoteen kotimaisella saralla
toi guilty pleasureni Pariisin kevät,
jonka flow-keikka oli surkea. Se oli esimakua ilmestyneeltä levyltä, jonka
jälkeen yhtye on minulle nykyisessä linjassaan ex-guilty pleasure.
Kiinnostavimman
kotimaisen uutuuden teki Magyar Possesta ja mistä lie tuttu Pasi Salmi. Koska hänen teoksensa
”Preerian upottaa kuu” julkaistiin vain cd-formaatissa, en ole sitäkään
ostanut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti