perjantai 12. kesäkuuta 2020

Studioalbumit osa 105: The dB’s

New Yorkissa 1978 perustettu powerpoppia tai helkkypoppia esittävä The dB’s on jäänyt itselleni tärkeiden yhtyeiden ja artistien reuna-alueille. Bändin kantava voima Chris Stamey soitteli Alex Chiltonin bändissä ja hengaili Televisionin tyyppien kanssa. Vaikutteita Stameyn ja Peter Holsapplen The dB’s sai monien muiden tavoin Big Starilta.

En ole kuunnellut The dB’siä juuri ollenkaan. Stameyn sooloesityksistä on jokin haju, ja esimerkiksi hänen versionsa Televisionin ”Venuksesta” on upea. Laitetaan nyt kuitenkin bändi soimaan ja kirjoitetaan, miltä se kuulostaa.

Stands for Decibels (1981) oli ilmestyessään kriitikoiden diggailema ja ostavan yleisön ignoroima. Peruskuvio. Melkein 40 vuotta myöhemmin se kuulostaa hyvältä, joskin tänä päivänä levyn ohut soundimaailma rakennettaisiin todennäköisesti toisin. Musiikillisesti tuotosta voi kuvata Televisioniksi, joka on hitusen ekstrovertimpi, paremmalla tuulella, vähemmän kiinnostunut omasta taiteellisuudestaan ja käynyt turistimatkalla Briteissä imemässä vaikutteita (lähin brittiläinen vertailukohta voisi olla ujosteleva XTC). Omat suosikkini on ”The Fight” ja ”I’m in love”. Hyvä levy, josta haluaisin pitää vieläkin enemmän.

Repercussions (1982) on pääosin linjassa debyytin kanssa: poppia ja harmonioita erikoisilla käänteillä. Laatua tämäkin. Jos jotain eroa hakee, niin ilmaisu on hieman suorempaa. Jos edellisellä Stamey ja Appletone olivat päävastuussa biisien teosta, tälle he tekivät kaikki (6 kumpainenkin). Vaikka Stamey oli tässä se kokeileva taiteilija ja Appletone perinteisempi säveltäjä, jälkimmäisen raidat ovat iskevämpiä. Albumin jälkeen Chris Stamey jätti bändin.

Like This (1984) tehtiin ilman Stameyn panosta, joten Applestone hoiti biisit. Se tarkoitti taidekokeilujen vähentymistä, mikä laskee merkittävästi levyn arvostusta hipsteriasteikolla. Se siis sisältää ihan kelvollista poppia, mutta koukut ja kokeilut puuttuvat. Tälle levylle on tuupattu uudelleen edelliseltä löytyvä ”Amplifier”.

The Sound of Music (1987) tavoitteli suurempaa suosiota. Jos sitä ei tulisi, yhtyeen tulevaisuus olisi vaakalaudalla. No ei sitä menestystä tullut, vaikka kuinka haettiin suorempaa sävellysformaattia ja valtavirtaisempaa äänimaailmaa. Kelvollista musiikkia, mutta turhan tavanomaista niille, joita kiinnostaa yhtyeen varhaistuotanto. Sävelkynä ei ollut täysin ruostunut. Siitä todistaa esimerkiksi kaunis ”Molly says”.

Paris Avenue (1994) puuttuu Spotifysta, joten turvaudun YouTuben yksittäisiin raitoihin. Albumi jatkaa edellisen linjalla, vaikkakin seitsemän vuotta myöhemmin, enkä keksi siitä mitään erityisen kiinnostavaa sanottavaa.

Falling Off the Sky (2012) on paluulevy, jolla Stamey on mukana. Se tarkoittaa myös sävellysvastuun jakamista yhtyeen alkuaikojen tavoin. Tuloksena on kiva levy, joka ei yritä tehdä samaa kuin pari ensimmäistä albumia. Ei kai tarvitsekaan, mutta vähän valjuksi tämä jättää. Tovi sitten kuuntelin The Feeliesin paluulevyjä. Vaikka nekään eivät pärjää vertailussa yhtyeen varhaisille teoksille, niissä on oma taikansa. Tästä sitä taikaa en oikein löydä, löydän vain kuuntelukelpoista poppia.

Jos The dB’s raivaa tiensä levyhyllyyni, sen on oltava kaksi ensimmäistä albumia. Lisukkeeksi voisi kuunnella myös Stameyn sooloja, joita on saman verran kuin The dB’s-levyjä. Erilaisilla yhdistelmillä on muutama lisää, mukaan lukien Holsapplen kanssa tehdyt kaksi albumia, jotka eivät kanna The dB’sin nimeä.

Lisäksi vuonna 1986 ilmestyi seitsemän biisin mini-lp Christmas Time nimellä Chris Stamey Group, jossa erikoisvieraana oli The dB’s. 2006 ilmestyi Christmas Time Again nimellä The dB’s & Friends. Päätin jättää nämä pois varsinaisten studioalbumien listasta, mutta sanotaan nyt jotain niistäkin. Osa minin biiseistä on myös Againilla, joka on venytetty yli tunnin mittaiseksi. Againilla vierailee frendejä Big Starista Alex Chiltoniin ja Whiskeytowniin. Mukana on omia, lainoja ja vierailijoiden tekemiä lainoja. Kaikki liittyvät jouluun tavalla tai toisella, mutta musiikillisesti paketti on varsin eklektinen. Sovituksissa mennään välillä kantrirokin suuntaan, kuten esimerkiksi Holsapplen kaihoisalla kappaleella ”Home for holidays”. ”Feliz navidad” toimii tässäkin kontekstissa hupsuttelevana punkpoppina. Cathy Harrington on keskeisessä roolissa kahdella raidalla, ja ne ovat teoksen paremman laidan vahvaa poppia (”Sha la la” ja ”You’re the one I want for Christmas”).

En ole vakuuttunut minin olemassaolon tarpeellisuudesta enkä edes Againin välttämättömyydestä, mutta jos toinen valitaan, niin Again on huomattavasti sopivampi toistuvaan kotikuunteluun. Huomatkaa, että Spotifysta löytyy Againista kaksi toisistaan hitusen poikkeavaa versiota: yksi nimellä The dB’s ja toinen eri esittäjien alta. Edellinen on 2006 versio ja jälkimmäinen 2015.

Suosittelen kokeilemaan debyyttiä ja sen perään kakkosalbumia. Jos ne eivät toimi, voit yrittää valtavirtaisempaa myöhäistuotantoa, mutta niitä en varsinaisesti kannusta kuuntelemaan.

Ei kommentteja: