Muutama
päivä sitten uutisissa kerrottiin merimiesten tatuoinneista. Ylen jutun mukaan
suuri osa tatuoinneista on otettu ”kännissä ja halvalla”. Tatuointeja otettiin
hetken mielijohteesta, usein samanlaisia kuin kavereilla, tai se, mihin oli
varaa. Toisin sanoen ne eivät kätke mitään syvällisiä merkityksiä.
Jutun
perustana on Mikko Helseniuksen ja Jari Ruotsalaisen kirja Merimiestatuoinnit (SKS, 2020). Kiinnostavaan kirjaan en ole
tutustunut, mutta juttu sai pohtimaan, miten tutkijat ja harrastajat usein
haluavat nähdä syvällisiä merkityksiä riippumatta siitä, miten uskottavasti
todistusaineistot sitä tukevat. Merkityksellisyys on jotenkin arvokkaampaa tai,
hmmm, merkityksellisempää kuin merkityksettömyys tai se, että jotain on tehty
”kännissä ja halvalla”.
Frits
Staal kirjoitti vuonna 1979 julkaistussa artikkelissaan rituaalien
merkityksettömyydestä, että hänen tutkimissaan intialaisissa rituaaleissa
niiden suorittajat eivät ajattele jotain symbolisia merkityksiä toteuttaessaan
rituaaleja tai kertoessaan tutkijalle perusteita rituaalien toteuttamiseen.
Rituaalit ovat ensisijaisesti toimintaa, jossa seurataan sääntöjä. Niitä
toteutetaan siksi, että esi-isätkin tekivät niin, se on perinne ja
velvollisuus, ja että heillä on lupa toteuttaa ne (mikä ylläpitää
rituaalispesialistien sosiaalista statusta). Rituaalit ovat tässä spesifissä
mielessä merkityksettömiä.
Kun näemme
esimerkiksi kalliomaalauksia, emme ehkä kysy ensimmäisenä, onko joutsen tai muu
vastaava piirretty ”kännissä ja halvalla” vai onko siinä jokin suurempi
merkitys? Helposti aloitamme olettaen merkityksen, ja sen jälkeen pohdimme,
mikä se mahtaisi olla.
Kontekstin
tunteminen auttaa argumentoimaan uskottavasti, että meille jääneillä
piirroksilla tai tiettyihin paikkoihin, kuten hautoihin, sijoitetuilla
esineillä on jokin erityinen merkitys kyseisessä kulttuurissa eläneille ja että
joskus ne jopa avaavat sen kulttuurin käsityksiä maailman luonteesta.
Väitän
kuitenkin, että tutkijoilla ja harrastajilla on tapana nähdä syvempiä
merkityksiä silloinkin kun kulttuurisen kontekstin rekonstruktio on ohut ja
liikutaan vain villien arvailujen tasolla. Onhan tutkimuksellisesti
ansiokkaampaa ja tyydyttävämpää olla syvällisten merkitysten äärellä kuin
todeta, ettei tästä ota selkoa tai että todennäköisesti tämä piirros tai esine
on tässä ja tällainen ”kännissä ja halvalla”, ei mistään erityisestä syystä,
ainakaan ympäröivän kulttuurin maailmankatsomuksen vuoksi. Tämä näkyy silloin
tällöin kansainvälisissä uutisissa, joissa kerrotaan uusista löydöistä. Niissä
joku asiantuntija yleensä arvelee, että kyse on ollut uskonnollisesta
rituaalista, jossa esineitä on käytetty tai symboliikasta, joka kuvaa kyseisen
kulttuurin kosmologiaa.
Luulen,
että jos emme tietäisi juuri mitään merimiehistä, mutta löytäisimme kuvia
tatuoiduista käsivarsista, rakentaisimme aineiston ympärille koherentteja tarinoita
merimiesten syvällisistä koodeista ja katsomuksista todennäköisemmin kuin toteaisimme,
että ehkä kuvat on otettu ”kännissä ja halvalla”.
Asioita
monimutkaistaa se, että merkityksettömyydellä voi olla merkitys, vaikka
tatuoineissa ei olisi sen kummempaa symboliikkaa. Voi olla, että merimiesten
tapa korostaa, miten tatuoinnit ovat merkityksettömiä ja että ne on otettu
”kännissä ja halvalla”, kätkee sekä syvän halun osoittaa kuuluvansa merimiesten
kiltaan että maskuliinisen kulttuurisen koodin, jonka mukaisesti kyseisessä
ammattiryhmässä kuuluu kommunikoida.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti