En
ole ollut erityisen kiinnostunut tutkimuksista, joissa pohditaan lasten
uskonnollisuutta. Olen taipuvainen ajattelemaan, että jos lapsilla on uskonto,
se tarkoittaa jotenkin eri asiaa kuin aikuisilla. Kiinnostavampaa onkin
lähtökohta, jossa lasten ajatukset ovat testausalusta sille, miten
”luonnollisia” tietyt ajatukset ovat.
Vaikka
oma tutkimustyöni on paikoitellen etäällä kognitiivisesta uskonnontutkimuksesta,
pyrin seuraamaan alan keskusteluja. Kun aika ei riitä jokaisen tutkimusartikkelin
läpikäymiseen, yksi vaihtoehto on lukea valikoituja kirjoja. Yksi useamman
kuukauden vuoroaan odottanut teos on Justin L. Barrettin Born Believers: The Science of Children’s Religious Belief (2012)
Barrett
vastustaa näkemystä, jonka mukaan uskonto on täysin vanhempien indoktrinoinnin
tulosta. Hänen mukaansa lapsille on luonnollista muodostaa ajatuksia, joita
voidaan kutsua uskonnollisiksi. Tämän näkemyksen mukaan uskonto on
luonnollista, kun taas teologia ja ateismi vaativat erityistä reflektiota ja
luonnostaan muodostuvien ajatusten hiomista.
Tietenkin
vanhempien ja muiden auktoriteettien vaikutus lapseen on valtava, mutta lapsi
ei usko mitä tahansa hänelle kerrotaan.
Se,
mitä Barrett nimittää ”luonnolliseksi uskonnoksi”, sisältää muutamia perusajatuksia:
yli-inhimillisiä toimijoita on olemassa ja luonnollisen maailman elementit on
suunnitellut jonkinlainen yli-inhimillinen (mahdollisesti näkymätön ja
kuolematon) olento, jolla on luonne (hyvä tai paha, todennäköisemmin hyvä).
Yksi
kiinnostavimmista ajatuksista, joista Barrett on kirjoittanut aikaisemminkin,
koskee hiottujen teologisten järjestelmien ja luonnollisen uskonnon suhdetta.
Hän esittää vakuuttavasti, että aikuiset eivät puhtaasti korvaa lasten
luonnollista uskontoa teologisella järjestelmällä. Sen sijaan spontaani,
reaaliaikainen ajattelu jäljittelee luonnollista uskontoa. Siksi esimerkiksi
kristityt, jotka opettavat, ettei Jumalalla ole ruumista, laulavat olevansa
Jumalan kämmenellä. Siksi Jumalan, joka ei teologisesti ajateltuna ole missään
paikassa, sanotaan usein kuitenkin olevan taivaassa.
Lasten
”uskonnollisten” ajatusten tarkastelu auttaa erityisesti pohtimaan, miksi
kansanomainen uskonnollisuus on niin pysyvää ja pinttynyttä teologisista
opetuksista huolimatta. Se auttaa myös ymmärtämään, että ihmisten arkielämässä
kansanomainen uskonto ei ole hiotuista teologisista opetuksista erillinen, vaan
ne ovat jatkumossa – ja tilannekohtaisesti esillä – myös yhden ihmisen
ajattelussa.
Barrettin
teos herättää kuitenkin kysymyksiä. Nostan esiin kolme pientä kriittistä huomiota.
Ensinnäkin,
jos teosta vertaa aikaisempaan Barrettin teokseen Why Would Anyone Believe in God? (2004) Born Believers on tyylillisesti jutusteleva (pahimmillaan
lörpöttelevä). Edeltäjä oli tiiviimpi ja sisälsi jo suunnilleen samat asiat.
Kun kahdeksassa vuodessa on kertynyt niukahkosti uutta sanottavaa, harkitsen
seuraavan teoksen lukemista pidempään.
Toiseksi,
Barrett rajaa uskonnon uskomuksiin ja ajatuksiin. Vaikka tällä tavalla voidaan
saada esiin kiinnostavia tuloksia, hän voisi puhua yksinkertaisesti yliluonnollisista
uskomuksista; nyt hän jättää uskonnon käsitteen lähestulkoon problematisoimatta,
vaikka hän määrittelyn loppuviitteessä esittääkin.
Kolmanneksi,
en ole täysin vakuuttunut, että lapsilla, joista Barrett kirjoittaa, on mitään
uskontoa. Lapsilla on varmasti ajatuksia, jotka voidaan sopivalla määrittelyllä
luokitella uskonnollisiksi, mutta tilanne voisi olla hyvin toisenlainen, jos
tutkittaisiin lasten käyttäytymistä. Käyttäytyvätkö lapset siten, että heitä
voitaisiin pitää uskonnollisina tai puhua heidän uskonnosta, mikäli heitä ei
ole erityisesti opetettu toimimaan tietyn uskontoperinteen mukaisesti? En
tiedä, mutta ainakaan Barrettia asia ei tässä teoksessa sen kummemmin vaivaa.
Pitäisi kuitenkin vaivata.
Toinen
uskonnon ”luonnollisuutta” (mutta ei niinkään lapsia) käsittelevä tuore kirja
on Robert N. McCauleyn Why Religion is
Natural and Science is Not (2011). Sekin on lukulistallani odottamassa
vuoroaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti