Talking
Heads on erikoinen yhtye. Sitä kuuntelee mielellään, mutta siitä lukeminen on
ollut usein kiinnostavampaa. 80-luvun lopun ja 90-luvun alussa popmusiikkia teoretisoivat kulttuurintutkijat ja myös journalistit käyttivät sitä usein esimerkkinä
postmodernismista. Niissä analyyseissa yhtye tuli esiin erityisen
mielenkiintoisena, mutta yhtyeen musiikki oli tuolloin pieni pettymys.
Ei
Talking Heads minulle mikään tuntematon bändi ollut. Olin toki nähnyt yhtyeen
keulahahmo David Byrnen soolokeikan Provinssirokissa vuonna 1992. Samoin olin
innostunut Tom Cat Rebelsin ”Psycho Killer” -versiosta. Näillä höyryillä ostin
myös Anttilan alennuksesta Stop Making
Sensen, joka piti sisällään ”Psycho Killerin” lisäksi muita tunnettuja
Talking Headsin kappaleita.
Myöhemmin
kopioin vähän laajemman parhaat -kokoelman, mutta jokin jäi aina puuttumaan
siitä, että yhtye nousisi suureksi suosikiksi. Nyt on aikaa kulunut, joten
ostin ensiksi True Stories -vinyylin
Tukholmasta parilla kruunulla ja myöhemmin Little
Creatures -albumin Edinburghista kolmella punnalla. Oli vihdoin aika
kuunnella kaikki yhtyeen kahdeksan studioalbumia alusta loppuun – ensimmäistä
kertaa.
Ongelmaksi
muodostui se, ettei minulla ole juuri mitään kirjoitettavaa niistä, edes nyt,
kun olen jo kasvanut yhtyeen suureksi ystäväksi. Ne ovat tasaisen hyviä, enkä
löydä niistä valtavaa muutosta tai draaman kaarta. Ainoa valittamisen aihe on,
että edelleen osa yhtyeen sävellyksistä ja sovituksista kuulostaa niin
80-luvulle. Talking Headsia kuunnellessa huomaan, etten vieläkään ole päässyt
sen vuosikymmenen traumoista, mitä populaarimusiikin diggailuun tulee.
Ensialbumi
Talking Heads: 77 (1977) sisältää
tuon alussa mainitun suosikkikappaleeni ja muuta tasalaatuista. Toisena
ilmestyi More Songs about Buildings and
Food (1978), ja se lukeutuu myös yhtyeen kaanonissa korkealle. Se sekoittaa
useita eri genrejä ja sisältää muun muassa tunnetun raidan ”Take me to the river”.
Kolmas
teos Fear of Music (1979) on taidokas
kokonaisuus. Se on polyrytminen teos, kuten seuraavana ilmestynyt Remain in Light (1980). Jälkimmäisellä on ”Once in a lifetime”, joka kiteyttää
varhaisen ambivalentin suhtautumisen: jotenkin vetävä biisi, mutta se kuulostaa
liian paljon 80-luvun valtavirralta. Ja vielä rajummin sama efekti tulee
kuunnellessa seuraavana albumin, Speaking
in Tongues (1983), avausraitaa ”Burning down the house”.
Little Creatures (1985) piti sisällään
aikaisempaa enemmän Amerikan mytologiaa ja myös kantrivaikutteista musisointia.
Siltä löytyy yksi Talking Heads suosikkikappaleistani ”Road to nowhere”.
Seitsemäs True Stories (1986) on
jonkinlainen semi-soundtrack, ja sieltä löytyy esimerkiksi hitti ”Wild wild
life”. Naked (1988) jäi yhtyeen
viimeiseksi studioalbumiksi. Sekään ei kuulosta heikolta albumilta, mutta
kuitenkin siltä, ettei yhtyeellä ollut enää samanlaista välttämättömyyttä luoda
uutta musiikkia samalla nimellä ja tyylillä.
Kaikki
albumit kaksi kertaa kuunnelleena en edelleenkään osaa päättää, mikä olisi
tärkein albumi ja mikä täysin turha. On siis jäätävä siihen sinänsä tylsään
käsitykseen, että minulle yhtye teki tasavahvaa jälkeä läpi uransa.
Ehkä
Talking Headsin relevanttiutta ovat kasvattaneet siitä inspiroituneet yhtyeet. Yksi
ilmeisimmistä on Arcade Fire, ja sen tuotannosta erityisesti ensialbumin ”Neighborhood
2 (Laika)”. Monin paikoin Talking Headsia kuunnellessa tulee myös mieleen,
etteivät Vampire Weekendin säveltäjät soveltaneet vain Paul Simonin Gracelandia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti