maanantai 4. helmikuuta 2013

Studioalbumit osa 9 (2/2): Rolling Stones (1974–nykyaika)

Nyt on kuunneltu Rolling Stonesin tuotanto myös vuodesta 1974 eteenpäin. Tiesihän sen, että klassikkojen jälkeen on vain yksi suunta. Jännitettäväksi jäi, kuinka jyrkkä on pudotus ja kuinka syvä on pohja.

Vuonna 1974 ilmestyi It’s Only Rock’n’Roll (1974), jolta löytyy muun muassa nimikkokappale – pöhöttynyt rokkirenkutus, jota ei parane kuunnella usein. Vaikka esimerkiksi ”Time waits for no one” ja muutamat muutkin ovat aivan toimivia biisejä, koko albumista jää melko valju maku.

Black and Blue (1976) lähtee liikkeelle funkisti kappaleella ”Hot stuff”, mutta tämä ei ole se minun Rolling Stones. Tai on, juuri sellainen, jonka vuoksi olin niin pitkään välinpitämätön yhtyettä kohtaan. Nykyään voin jo kuunnella tällaista vapaaehtoisesti, mutta melko kaukana ollaan musiikista, josta innostun eniten. Tosin kakkosraita ”Hand of fate” on aika hieno rokkibiisi, jota seuraa kummallinen reggaeviritys ”Cherry oh baby”. Siinä missä The Clashin tyylilliset kokeilut ovat olleet olennainen osa yhtyettä, rollareilla genresekoilu tuntuu enemmän luovuutensa kuihduttaneen yhtyeen hakuammunnalta.
                                                       
Some Girls (1978) alkaa cocktail-baariin sopivalla löysällä taustamusiikilla (”Miss you”) eikä bändi ylly aikaisempiin suorituksiinsa edes rokkivaihde silmässä. Emotional Rescue (1980) kuulostaa tarpeettomalta levyltä eikä se yllä lähellekään yhtyeen parhaimmistoa.

Tattoo You (1981) sentään herättää tunteita, sillä sen avausraitana on ”Start me up”. Se ei loppujen lopuksi ole täysin kammottava renkutus, mutta se tuo taas mieleen kaiken sen, mistä en stonesissa pidä. Sen perään tulee heti rento popralli ”Hang fire”. Samaa kastiin menee ”Little T&A”, mutta kokonaisuus on jälleen kaukana klassikoista. Pariin edeltäjäänsä verrattuna Tattoo You on kuitenkin askel parempaan.

Undercover (1983) on aika laiskanpulskeaa, syntikoilla ja torvilla maustettua kasarirokkausta. Melko tylsä levy.

Dirty Work (1986) on albumi, jonka ilmestymisen muistan. Nuorena poikana katsoin, kun ”Harlem shuffle” pyöri Hittimittarissa. Silloin yhtye kuulosti laiskanpulskealta eikä levy vieläkään tunnu merkittävältä kokonaistaideteokselta. Kyllä edellä mainittu videolohkaisu on kuitenkin ihan hieno, joskin edelleen ”laiskanpulskea” biisi. Tälläkin albumilla bändi virittelee itsensä reggaen tunnelmiin verrattain mitättömällä kappaleella ”Too rude”. Kun heti perään pärähtää soimaan kasarisoundein varustettu ”Winning ugly” ei enää tiedä, mitä yhtyeen henkisestä tilasta pitäisi ajatella – vaikka itse biisi ei ole ollenkaan hassumpi, jos kasarihitit iskevät.

Steel Wheels (1989) lähtee liikkeelle perinteisesti rokaten, kuin hyvästellen 80-luvun soundit (”Sad sad sad”). Pian kuitenkin ollaan taas tilanteessa, jossa on vaikea perustella albumien julkaisua muille kuin tosifaneille. Ei kai kukaan ole Steel Wheelsiä kuunnellessaan valaistunut ja todennut Rollareiden olevan maailman paras bändi, mikäli ei ole jo tutustunut yhtyeen parempiin albumeihin? Toisaalta, levyn loppupäässä meno äityy poikkeuksellisen villiksi kokeiluksi esimerkiksi kappaleessa ”Continental drift”. Se on yksi parhaista myöhempien aikojen Rollareiden tuotannossa ja myös sitä seuraava ”Break the spell” on melko lumoava.

Voodoo Lounge (1994) on taas niitä levyjä, joiden kakkosraidan paikalta löytyy tarpeetonta torttua. Sen nimeksi on annettu ”You got me rocking”. Ehkä AC/DC tai ZZ Top saisi kyseisen biisin toimimaan rimaa hipoen, mutta Rollareiden vahvuudet ovat aivan muualla. Loppulevy onkin sitten ikääntyvien setien rokkausta, kun ei ole muutakaan tekemistä.

Bridges to Babylon (1997) levystä muistin vain ihan asiallisen raidan ”Anybody seen my baby?”. Muukaan osasto ei ole ollenkaan kammottavaa, mutta on vaikea kuvitella, että tästä tulisi uusi suosikkialbumi.

A Bigger Bang (2005) on edelleen tuorein albumi. Siinä kuuluu rauhoittuminen. Enää ei yritetä kokeilla genreillä tai päivän hittisoundeilla. Levy soi kuin keinutuolissa istuvan eläkeläisen leppoisa ja seesteinen papatus, josta kukaan ei oletakaan kuulevansa mitään uutta. Ja tämä on tarkoitettu myönteiseksi kommentiksi.

Vuodesta 1974 eteenpäin Rolling Stones muuttuu vähitellen värittömäksi ja tarpeettomaksi yhtyeeksi, jonka suosio perustuu vain vanhoihin meriitteihin. Ehkä niillä meriiteillä onkin oikeutettu jatkamaan, mutta olisi kiinnostavaa tietää, kuunteleeko näitä myöhempiä levyjä kukaan. Tästä nuivasta johtopäätöksestä huolimatta kuuntelurupeama paljasti, että yhtyeen myöhäistuotantoon sisältyy myös mukavia ja hyviä hetkiä. Ne kuitenkin kestävät liian vähän aikaa per albumi.


Ei kommentteja: