Isossa-Britanniassa
on virinnyt keskustelu niin sanotusta ”ateistisesta kirkosta”. Lontoossa on
järjestetty sunnuntaisia kokoontumisia, jotka muistuttavat pitkälti jumalanpalveluksia.
Tosin niissä ei viitata mihinkään yliluonnolliseen, kaikkivoipaan ja
kaikkitietävään olioon.
Jo ennen
näitä tapahtumia käytiin väittelyä siitä, tarvitseeko ateistiksi itsensä
mieltävä jonkinlaista uskontoon rinnastettavaa viiteryhmää. Ne, jotka kokivat
tarpeelliseksi jonkinlaisen ateistien yhteisön kehittämisen ryhtyivät tuumasta
toimeen.
Näiden
Sunday Assembly -nimellä kulkevien kokoontumisten puuhaajina ovat erityisesti
brittiläiset koomikot Sanderson Jones ja Pippa Evans. Tämä ei ole täysin
yllättävää, sillä varsinkin stand-up -koomikot ovat aktivoituneet ateismien
puolestapuhujina viime vuosina.
Mutta
mitä ”ateistien kirkossa” oikein tehdään?
Tapahtumaan
osallistuneet lauloivat yhdessä Queenin ”Don’t stop me now”, Stevie Wonderin
”Superstition” ja Nina Simonen ”Ain’t got no”. Alttarilla oli kuva televisiosta
tutusta fyysikko Brian Coxista. Siellä luettiin pätkä Liisan seikkailuista ihmemaassa. Istuttiin pari minuuttia hiljaa
penkissä funtsaillen. Kerättiin kolehti, jolla tapahtuma rahoitettiin. Sitten
seurattiin powerpoint-esitystä antimateriasta.
Tapahtumiin
on osallistunut noin 200-300 ihmistä ja BBC:n toimittajan mukaan valtaosa oli
nuoria valkoisia ja keskiluokkaisia. Aika näyttää, jatkuuko tapahtuman suosio,
ja onnistuuko sen lanseeraaminen urbaanin Lontoon ulkopuolelle.
Sunday
Assembly on esimerkki siitä, että ateismi näyttäisi jakaantuvan
angloamerikkalaisessa maailmassa niihin, jotka haluavat jonkinlaisia
yhteisöllisiä jumalanpalveluksenkaltaisia toimintamuotoja ja seurakuntamaista
organisoitumista ja niihin, jotka pitävät tällaista tarpeettomana.
Edellistä
vaihtoehtoa edustavat Sunday Assemblyn lisäksi Alain de Botton, jälkimmäistä
esimerkiksi Richard Dawkins.
Kyse
ei ole poliittisesta jaottelusta. Sunnuntaisin kokoontuvien ateistien yksi
taustavaikuttaja, Alain de Botton, kirjoittaa kyllä hyveistä ja etiikasta,
mutta hänen teoksessaan Religion for
Atheists näkökulma on yksilökeskeinen. Toisin sanoen de Botton pohtii, mitä
hyvää uskonto vailla uskoa yliluonnolliseen tarjoaa yksilölle, esimerkiksi
uusia tuttavuuksia, yhteisöllisyyttä, roolimalleja ja esteettisiä elämyksiä,
mutta hän ei ole merkittävästi kiinnostunut esimerkiksi sosiaalisesta
oikeudenmukaisuudesta. Niin sanotut uusateistit – huolimatta joistakin liberaalivasemmistolaisista
mielipiteistä – eivät ole painottaneet kirjoituksissaan esimerkiksi sosiaalista
oikeudenmukaisuutta tai tulonjakoa koskevia kysymyksiä. Sen sijaan esimerkiksi
Sam Harris puolusti oikeutta aseiden kantamiseen reagoidessaan joulukuun 2012
kouluampumistapaukseen, mikä yhdistää hänet lähemmäksi yhdysvaltalaista
konservatismia.
Yhdysvalloissa
on kuitenkin esillä ateistien polarisoitumista, jossa kysymys sosiaalisesta
oikeudenmukaisuudesta on keskeinen jakolinja. Yksi esimerkki on Atheism+, joka
nimensä puolesta viittaa siihen, että ateismi on enemmän kuin jumalauskon
puuttumista tai uskontokritiikkiä. Sen mukaan ateismi tulee kytkeä – mutta ei
sulauttaa – muihin käsityksiin, kuten feminismiin, antirasismiin ja
sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen. Tämä luonnehdinta on tehty suhteessa Jen
McCreightin kokemuksiin ateistisesta poikien kerhosta, jossa feminismi,
monimuotoisuus ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus ovat kirosanoja. Itse olen
parissakin yhteydessä korostanut, että erityisesti vihervasemmistolaiset teemat
ja sukupuolisensitiivisyys ovat loistaneet poissaolollaan niin sanottujen
uusateistien kirjoituksissa. Se, että Atheism+ on muodostunut pitkälti
reaktiona uusateismiin osoittaa, että en ole ollut yksin pointtini kanssa.
Nämä
kehityskulut eivät ole täsmälleen samaa, jota aikaisemmassa
blogikirjoituksessani ja jo julkaistussa artikkelissa kutsuin ”ateistiseksi
henkisyydeksi”. ”Ateistien kirkko”, de Botton ja Atheism+ eivät hae vauhtia
idän henkisyydestä ja mietiskelystä, toisin kuin Steve Antinoff, mutta näitä
kaikkia – listaan voidaan lisätä vaikkapa Andre Comte-Sponville ja Eric Maisel
– yhdistää pyrkimys rakentaa jotakin ”merkitystä” ja yhteisöllisyyttä
yhdistämällä ateistinen identiteetti johonkin. Tästä esimerkiksi Dawkins on
pitkälti sanoutunut irti.
Ei
ole kuitenkaan selvää, pitäisikö Dawkinsia tulkita lopultakin vain yhtenä
kilpailijana, eikä niinkään rakentavan ja yhteisöllisen ateismin peilikuvana.
Nimittäin hänen oma verkkosivustonsa on eräänlainen yhteisö, vaikka siellä ei
mietiskellä eikä lauleta Queenin hittejä. Se kuitenkin muistuttaa monilta osin
uskonnollisten yhteisöjen verkkosivustoja: siellä on jopa Convert’s corner,
jonne heränneet voivat kirjata kokemuksensa muiden luettavaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti