Kaikkihan
Marc Bolanin ja T.Rexin kosmisen rokin tuntevat. Vai tuntevatko sittenkään?
Vuosikausia olin tyytyväinen Anttilasta ostettuun kokoelmaan, jolta löytyy
suurin osa hiteistä. Hyvin koottu paketti siirsi kiinnostusta kuunnella
yksittäisiä albumeita. Sitten kuitenkin ymmärsin, etten oikeastaan tiedä, mikä
on T.Rexiä ja mikä sitä edeltänyttä Tyrannosaurus Rexiä. Tuli aika ottaa
selvää.
Ennen
kuuntelurupeamaa katsoin dokumentin Marc Bolanin lyhyeksi jääneestä elämästä.
Lisäksi ostin ensimmäisen T.Rex-nimellä levytetyn erikseen nimeämättömän
albumin ja sitä seuranneen Electric
Warriorsin. Loput etsin Spotifyn kautta. Minulle ensi tutustuminen moniin T.Rexin
biiseihin tapahtui kuitenkin psychobilly- ja rockabilly-yhtyeiden kautta
teinivuosina.
Tyrannosaurus
Rexin studioalbumien lista alkoi nimihirviöllä. My People Were fair and Has Sky in Their Hair… but Now They’re Content
to Wear Stars on Their Brows (1968). Teos on tyylillisesti psykedeelistä
folkkia, pienimuotoista jamittelua, josta kyllä tunnistaa myöhempien aikojen T.
Rexin. Samoin siitä kuulee ilmeisen velan 1950-luvun rockabillylle, joka on
läsnä oikeastaan kaikissa Bolanin albumeissa. Jo avausraidan nimi, ”Hot rod
mama” viittaa johonkin muuhun kuin tyypilliseen psykedeliaan tai folkkiin.
Kuitenkin levyn päättävä ”Frowning atahuallpa” sisältää Hare Krishna -mantraa,
joka paljastaa monipuolisia vaikutteita sisältävän, joskin yhtenäisen kuuloisen
albumin yhden ulottuvuuden.
Toinen
albumi, myös hieman pulmallisesti nimetty Prophets,
Seers & Sages: The Angels of the Ages (1968), julkaistiin samana
vuonna. Edeltäjänsä tapaan teos on Marc Bolanin ja Steve Peregrin Tookin
muodostaman duon musisointia, ja tyylillisesti mennään samalla linjalla.
Kolmatta
albumia, Unicorn (1969), ei löydy
Spotifysta. Olen kuullut sitä jonkin verran, ja tiedän, ettei se ole
merkittävästi erilainen verrattuna yhtyeen siihenastiseen tuotantoon.
Esimerkiksi ”The seal of seasons” on hieno folk-ralli, joka muistuttaa, mistä
Devendra Banhart on saanut vaikutteita.
A Beard of Stars (1970) on periaatteessa
samaa tavaraa, mutta tässä vaiheessa Took oli potkittu pois, koska Bolan ei
suostunut laittamaan hänen biisejään levylle. ”Woodland bop” on taas nimensä
veroisesti fiftarimausteinen pala, duolle ominaisessa riisutussa muotissa.
Muutoin albumi on tasaista, jo tutuksi tullutta Rexiä. Helposti tulee mieleen
kysymys, montako näinkin samankaltaisia, sinänsä hienoja levyjä tarvitaan.
Toisaalta en koskaan vakavasti ole esittänyt samaa kysymystä Ramonesille. Enkä
myöskään aloittaisi karsimista tästä levystä, sillä se sisältää riittävissä
määrin vahvaa materiaalia.
Rexin
tuottajana toimineella Tony Viscontilla oli omien sanojensa mukaan tapana
lyhentää yhtyeen nimi muotoon T. Rex, koska Tyrannosaurus oli vaikea ja liian
pitkä nimi nauhojen koteloihin. Bolan ei kuulemma tykännyt aluksi tästä
käytännöstä ja toisteli Viscontille, että hei, se Tyrannosaurus Rex, ei T. Rex.
Myöhemmin Bolan keksi kuulemma ihan itse, että yhtyeen nimi voitaisiin lyhentää.
T. Rex (1970) on ensimmäinen
lyhennetyllä nimellä ilmestynyt albumi. Se on tyylillisesti kuitenkin lähempänä
duovetoista ja minimalistisempaa Tyrannosaurus Rexiä kuin sitä, mikä tultiin
myöhemmin nimeämään kosmiseksi rokiksi ja mikä tultiin tuntemaan brittiläisen
glamrokin yhtenä kärkinimenä. Kaikki sävellykselliset elementit ovat kuitenkin
kohdillaan tälläkin albumilla, napakymppejä lukuun ottamatta.
Electric Warrior (1971) on sitten sitä
kosmista glamia. Siltä löytyy esimerkiksi ”Jeepster”, joka itselleni tuli alun
perin tutuksi Polecatsin esittämänä. Myöhemmin kävi ilmi, että torttupäisen
billyorkesterin laulaja Tim Worman piti David Bowieta rock’n’rollin kuninkaana
– eikä Elvistä. Polecats myös levytti hitiksi asti tulevan Bowie-lainan ”John
I’m only dancing”. Yhtyeen kitaristi, myöhemmin Morrisseyn kitaristina ja
biisintekijänä sekä Adam Antin ja muutamien muiden artistien tuottajana
tunnetuksi tullut Boz Boorer puolestaan vannoin Marc Bolanin nimeen.
Albumilla
on myös ”Get it on”, ”Life’s a gas” ja lisäksi tukku keskitasoa vetävämpiä
biisejä, joten teos on klassikko. Onko se yhtyeen paras, siitä voidaan olla
ainakin kahta mieltä.
Seuraavana
vuonna julkaistu Slider (1972) alkaa
täydellisellä hitillä ”Metal guru”. Vaikka levyllä ei muuta olisikaan, yksikin
tuon tasoinen biisi nostaa albumin pienimuotoiseksi merkkiteokseksi. Kun B1 on
toinen napakymppi ”Telegram Sam”, puhutaan jo klassikosta. ”Telegram Samin” on
levyttänyt moni muukin yhtye, esimerkiksi brittiläinen goottiyhtye Bauhaus.
Versionsa teki myös italialainen psychobilly-yhtye Cyclone, jonka esittämänä
kyseinen kappale tuli minulle tutuksi ennen alkuperäistä.
Muu
albumi sisältää vankkaa materiaalia mutta myös höttöä, josta voi päivän
fiiliksen mukaan joko diggailla rennosti tai pitää tyhjänpäiväisenä, intohimottomana
ja laiskanpulskeana jamitteluna. Tällaisesta raidasta käy ”Rock on”. Toisaalta
pidän kovasti ihan samaan kategoriaan menevästä kappaleesta ”Baby boomerang”,
ehkä siksi, että tutustuin siihen teininä Boz Boorerin sooloprojektin Boz &
the Bozmenin esittämänä.
Tanx (1973) ei yllä kovin lähelle kahta
edeltäjäänsä, vaikka kyse ei olekaan huonosta kokonaisuudesta. Se on tummempi,
vähemmän ilmeisen melodinen albumi, jolta puuttuvat täysosumat. Tästä tummasta
linjasta poiketen ”Born to boogie” on taas sitä neroutta lähenevää hömppää,
jota myös edellinen levy sisälsi. Albumin yleisilmeestä tulee mieleen
väkisinkin Bowie.
Vuoden
2007 editiosta löytyy nippu bonusraitoja, joiden mukana on albumin kappaleisiin
nähden ylivertaisia yksittäisiä biisejä. Niiden mukana on ”Solid gold easy
action”, joka oli yksi suosikkikappaleistani joskus 14-vuotiaana, mutta
tuolloin psychobillyä soittaneen brittiläisen Krewmenin tulkintana. ”20th
century boy” oli jonkinlainen singlehitti omana aikanaan, mutta bonuksissa on
myös yhtyeen mahdollisesti paras biisi ”Children of the revolution”.
Zinc Alloy and the Hidden Riders of Tomorrow
– A Creamed Cake in August (1974) on todellinen nimihirviö, joka on
ilmeinen väännös Bowien albumista Ziggy
Stardust and the Spiders from Mars, mutta albumin sisältö on tuttua, melko
yllätyksetöntä ja tasaisen korkealaatuista heti avausraidasta (”Venus loon”)
alkaen. Itselleni tunnetuin biisi on ”Teenage dream”, jossa ruumiillistuu
Bolanin taito tehdä melko mahtipontisia, glamhenkisiä balladeja ja yhdistää nostalginen
katse menetettyyn viattomuuden aikaan.
Bolan’s Zip Gun (1975) alkaa komealla
kappaleella ”Light of love”. Muu materiaali on keskinkertaista, ja mukana on
jonkin verran myös avaruustematiikasta innostunutta Bolania. Viimeistään tässä
vaiheessa yhtyeen kehitys polkee paikallaan, eikä sitä pelasta edes höpsösti ja
nokkelasti nimetty raita ”Think Zinc”. En sanoisi tätäkään albumia
kelvottomaksi, mutta se on kaukana yhtyeen parhaista kokonaisuuksista. Jotenkin
kuvaavaa on, että periaatteessa toimiva kappale ”Zip gun boogie” kuulostaa
lopultakin enemmän T. Rex-pastissilta kuin bändin tavaramerkiksi muodostuneelta
kosmiselta rokilta.
Futuristic Dragon (1976) oli seuraava
levy, ja tutulla tavalla mennään. ”Chrome sitar” on melko komeaa,
laiskatempoista Bolania. ”New York city” oli aikanaan hitti, eikä täysin
syyttä. Kokonaisuutena albumi jättää kohtalaisen haalean maun, jos on tottunut
odottamaan yhtyeeltä 1970-luvun alun tasoa. Albumi ei tosin kalpene parin
edeltäjänsä rinnalla. Bonusraidoilla höystetyn version päättää onneksi hieno
”Life’s an elevator”
Dandy in the Underworld (1977)
julkaistiin aikana, jolloin ovella kolkutti punk. Ovella kolkutti myös
teddy-boy revival ja siihen suuntaan tunnelman virittelee ”I love to boogie”,
joka on niin typerä rallatus, että lähenee nerokkuutta. Tosin se on vain
kimallettu versio siitä, mitä rockabillyn suuruudet tekivät jatkuvasti
50-luvulla.
Toinen
ehdoton kohokohta on avausraita ”Dandy in the underworld”, joka on sitä tuttua
melodista, hidasta, mahtipontista kimallerokkia. ”Crimson moon” kuulosti
jotenkin tutulta ja pienen miettimistauon jälkeen muistin, että hollantilainen
neorockabillyä edelleen aktiivisesti soittava Bang Bang Bazooka versioi
kappaleen vuonna 1991 ilmestyneellä toisella albumillaan True Rebel. Vaikka muu materiaali onkin sitten keskinkertaisempaa,
nousee yhtyeen viimeiseksi jäänyt levy omalla asteikollani muutamaa edellistä
korkeammalla.
Puoli
vuotta myöhemmin Marc Bolan kuoli auto-onnettomuudessa. Muistoksi
jäi nippu hienoja albumeita ja suurempi kasa yksittäisiä todella hienoja
biisejä.
Kuuntelurupeamaan
kuului myös keskinkertaista materiaalia. Studioalbumeihin tutustuminen
kuitenkin avasi minulle, miten pinnallisesti yksitotisen kimalleimagon alla on
toimiva sekoitus eri tyylilajeja folkista glamiin, suorasta rokista
billypoljentoon, punkista brittipoppiin ja psykedeliaan. Nyt myös ymmärrän
paremmin, miksi niin moni neorockabillyä tai psychobillyä soittanut yhtye
päätti lainata kappaleita T. Rexiltä. Enää en ihmettele, miksi Morrisseyn kanssa
tehdyn työn ulkopuolella lähinnä rockabillyä levyttänyt Boz Boorer ihailee Marc
Bolania.
2 kommenttia:
Ikiaikaisena Bolan-fanina mietin vuosikausia, mikä siinä Bolanin väristyksessä on omaa, mikä lainattua. Kunnes kuuntelin Bobby Vintonia (myös Bobby V). Siitä voi saada ahaa-elämyksiä. "Erikseen nimeämätön albumi" ja "lyhennetyllä nimellä ilmestynyt albumi" tunnettiin aikoinaan ilmaisulla "nimikkoalbumi".
Vinton värisee varsin maltillisesti, mutta ehkä sieltäkin on käyty lainaamassa. "Nimikkoalbumi" tunnetaan myös nimellä "eponyymi", "nimetön" ja "s/t", mutta "ensimmäinen lyhennetyllä nimellä ilmestynyt albumi" on eri asia, vaikka tässä erityisessä tapauksessa "ensimmäistä lyhennetyllä nimellä ilmestynyttä albumia" voidaankin kutsua myös "nimikkoalbumiksi".
Lähetä kommentti