Jürgen
Habermas on yksi maailman tunnetuimpia ajattelijoita. Kuten monien muidenkin
filosofiaan, sosiologiaan, politiikan tutkimukseen ja kulttuuriteoriaan valtavasti vaikuttaneiden
kohdalla, myös Habermasista oltiin uskonnontutkijoiden parissa hiljaa vielä 2000-luvun
alkupuolelle asti.
Muutamia
vuosia sitten Habermas tuli osaksi uskonnontutkijoiden puhetta. Siellä sun
täällä alkoi kuulla viittauksia häneen. Erityisesti Habermas tuli yhdeksi
keskeiseksi nimeksi, johon viitattiin, kun haluttiin sanoa jotain ajankohtaista
ja tärkeää uskonnon asemasta nykymaailmassa.
Itse
olen suhtautunut Habermasiin aina kaksijakoisesti. Yhtäältä hän on pitänyt taidokkaasti
yllä kriittisen teorian perinnettä ja modernisaatiokeskustelua. Toisaalta
erilaisissa teoriadebateissa olen useimmiten löytänyt itseni sympatiseeraamasta
Habermasin käsityksistä erkanevia kantoja, on kyseessä ollut sitten Richard
Rorty, Michel Foucault tai Zygmunt Bauman.
Sama
kaksijakoisuus sävyttää sitä, miten suhtaudun Habermasin uskontoaiheisiin
käsityksiin. Yhtäältä on merkittävää, että Habermas on elävöittänyt
kiinnostusta aiheeseen myös niiden parissa, jotka perinteisesti ovat
sivuuttaneet uskonnon roolin ja aseman pohdinnan. Toisaalta on kummallista,
että Habermasista on yhtäkkiä tullut jonkinlainen auktoriteetti alalla ikään
kuin hänellä olisi jotakin erityisen painavaa sanottavaa aiheesta vain siksi
että hän on hän.
Olisi
relevantti pohdinnan aihe, miksi muut tutkijat ovat olleet niin innostuneita
Habermasin uskontokirjoituksista. Ei ole ihmeellistä, että politiikan teoriassa
ja filosofiassa otetaan vakavasti hänen näkemyksensä, mutta suunnilleen sama on
tapahtunut vaikkapa empiirisen uskontososiologian parissa. Poikkeuksiakin on. David Martin on kirjoittanut, että Habermasin tietämättömyys
empiirisestä uskontososiologiasta on samassa suhteessa hänen filosofisen
tietämyksensä kanssa.
Itselleni
on ollut välillä vaikeaa hahmottaa, mitä Habermas loppujen lopuksi haluaa sanoa
uskontokirjoituksissaan. Yritän seuraavassa tiivistää sen pariin yleistajuiseen
ja siten hyvin yksinkertaistavaan lauseeseen.
Habermas
jakaa sen monien muidenkin esittämän perusajatuksen, että uskonto ei ole
katoamassa yhteiskunnallisesta elämästä kovin pian, vaikka
sekularisaatioteorian popularisoitu versio siihen suuntaan vihjasikin.
Tästä
syystä Habermasin mielestä on syytä arvioida uudelleen modernia normia, jossa
uskonto oli yksityisen alueen asia, erotettuna kansalaisyhteiskunnan julkisesta
ja rationaalisesta keskustelusta. Toisin sanoen Habermasin mukaan ei voida
ajatella, että uskonto suljettaisiin lähtökohtaisesti julkisen keskustelun
ulkopuolelle. Uskonnon tulee olla osa keskustelua.
Uskonto
on kuitenkin siinä mielessä alisteinen julkisen keskustelun pelisäännöille,
että uskonnolliset näkemykset tulee kääntää rationaalisen keskustelun kielelle.
Tästä on surkean vähän esimerkkejä, mutta yksi on se, että ajatus ihmisen
luomisesta Jumalan kuvaksi ”kääntyy” muutaman mutkan kautta näkemykseksi
ihmisen vapauden ja autonomian puolustamisesta.
Tässä
on yksinkertaistettu tiivistys siitä, mitä Habermas haluaa puhuessaan
postsekulaarista.
Kenties
pitää myös kysyä, miksi Habermas haluaa vuoropuhelua. Voidaan ajatella, että
näin kansalaiskeskustelusta tulee kattavampaa. Mitä suurempi osa yhteiskunnasta
on osa rationaalista kansalaiskeskustelua, sitä tukevammalla pohjalla se lepää.
Tähän
asti aihe on vielä helposti ymmärrettävä, mutta mutkistetaan asiaa vähän.
On nimittäin
mahdollista löytää yllättävämpikin perustelu: Habermas katsoo uskontojen olevan
jonkinlaisia moraalisia resursseja. Tällöin uskonnot voivat tuoda erityistä
lisuketta, mutta jos hän todella ajattelee näin, hänen täytyy myös ajatella,
ettei uskonnosta vapaa tai uskonnon ulossulkeva rationaalinen
kansalaiskeskustelu riitä moraalin kannalta.
Tässä
mielessä Habermas näyttäytyy perin konservatiivisena vihjatessaan, että
sekulaari moraali on riittämätön suojelemaan esimerkiksi teknologian ja tieteen
synnyttämiä sovellusmahdollisuuksia vastaan (esim. bioetiikan kysymykset).
Tätähän uskonnolliset ihmiset itse haluavat tuoda esiin: jos uskonto ei tarjoa
moraalista resurssia, ihmisillä ei ole moraalista perustaa ja tukea. Sikäli
Habermas ajautuu erikoiseen asemaan: yhtäältä häntä voi lukea niin, että
uskonnot voivat tulla osaksi rationaalista keskustelua vain järjen ehdoilla;
toisaalta häntä voi lukea niin, että järki tarvitsee uskoa moraalisena
resurssina. Edellinen lukutapa venyttää Habermasia uskontokriittiseen suuntaan
(”voitte osallistua, mutta vain meidän kielellä ja ehdoilla, koska teidän
kielenne on partikulaari”), jälkimmäinen uskontomyönteiseen suuntaan.
Mitä
Habermas haluaa, se on melko simppeli asia. Miksi Habermas haluaa, mitä haluaa,
on mutkikkaampi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti